روندهای برتر تکنولوژی‌های نوین در کشاورزی| پهپاد به کمک صنعت کشت آمد؛ کاهش ۸۵ درصدی هزینه‌ها

تاریخ انتشار: سه شنبه 19 مرداد 1400 | 09:27 ق.ظ
روندهای برتر تکنولوژی‌های نوین در کشاورزی| پهپاد به کمک صنعت کشت آمد؛ کاهش ۸۵ درصدی هزینه‌ها به گزارش کشاورزی پرس،همانطور که میدانیم در عصر امروزی فناوری و رویکردهای نوآورانه دیگر محدود به چند صنعت خاص نیست، بلکه تأثیر خود را در صنعت کشاورزی نیز به شکلی هیجان انگیز بر جای گذاشته که تقریباً فراتر از تصور بشر است. در جهان امروز کشاورزی و زراعت دیگر یادآور کار میدانی پر عرق برای […]

به گزارش کشاورزی پرس،همانطور که میدانیم در عصر امروزی فناوری و رویکردهای نوآورانه دیگر محدود به چند صنعت خاص نیست، بلکه تأثیر خود را در صنعت کشاورزی نیز به شکلی هیجان انگیز بر جای گذاشته که تقریباً فراتر از تصور بشر است.

در جهان امروز کشاورزی و زراعت دیگر یادآور کار میدانی پر عرق برای کشاورزان و روند کند فعالیتهای مرتبط با این شغل نیست به طوری که با پیشرفت روزافزون روند کشاورزی، ما شاهد رشد چشمگیر تولید محصولات کشاورزی، نمونه های عالی از کشاورزی معاصر و موارد بسیار دیگر با استفاده از روشهای نوین هستیم.

بر همین اساس، بخش کشاورزی در حال تحول دیجیتالی عظیمی است که بسیاری آن را «کشاورزی ۴.۰» یا نسل چهارم صنعت کشاورزی می نامند. «کشاورزی ۴.۰» آینده کشاورزی است که نوآوری های بزرگی در فناوری کشاورزی مشاهده خواهد شد و به متخصصان کشاورزی کمک می کند تا چالش های دیرینه صنعت را برطرف کرده و کارایی فرآیندهای مختلف را بهبود بخشند.

علاوه بر آن، کشاورزی ۴.۰ اصطلاحی برای گرایش های بعدی صنعت از جمله تمرکز بیشتر بر کشاورزی دقیق، اینترنت اشیا (IoT) و استفاده از داده های بزرگ برای افزایش کارآیی مشاغل در مواجهه با افزایش جمعیت و تغییرات آب و هوا است.

در همین راستا، در زیر چند روند کلیدی و برتر فناوری در صنعت کشاورزی در سال ۲۰۲۱ و سالهای آتی که منجر به رفاه کشاورزان و بهبود تولید محصولات کشاورزی جهانی خواهد شد، آورده شده است :

بلاکچین و شناسایی از طریق فرکانس رادیویی؛ بهبود شفافیت در زنجیره تامین
بلاک چین برای بهبود مدیریت زنجیره تامین در هر بخش در حال حاضر استفاده می شود و صنعت کشاورزی نیز از این نوآوری مستثنی نیست. علاوه بر آن، فناوری شناسایی از طریق فرکانس رادیویی (RFID) به صنعت کشاورزی کمک می کند تا از پتانسیل های خود با روشهای نوین و به طور کامل بهره مند شود.

هنگامی که محصولات ناایمن به دلیل نگرانی های بهداشتی باید از قفسه های سوپرمارکت ها خارج شوند، مقدار زیادی از مواد غذایی هدر می رود. بر همین اساس، فناوری شناسایی از طریق امواج رادیویی (RFID) که برای شناسایی و احراز هویت اشیا و موجودات زنده به کار گرفته می شود، به منظور برچسب زدن

به محصولات، حیوانات و همچنین فرآورده هایی با شماره شناسه مشخص استفاده می شود که می تواند به همراه بلاک چین برای ردیابی تک تک مواد غذایی در کل زنجیره تأمین مورد بهره برداری قرار گیرد.

این تکنولوژی ایجاد ضایعات غیر ضروری را در مواد غذایی متوقف می کند و به لطف دقت بیشتر در زنجیره تأمین میتوان آنها را به صورت عادی به فروش رساند. علاوه بر آن، این فناوری در دراز مدت برای بسیاری از کشاورزان و تولیدکنندگان مواد غذایی مفید خواهد بود و در عین حال ضایعات مواد غذایی را که تأثیر منفی بر محیط زیست دارد، کاهش خواهد داد.

مشتریان همچنین می توانند مواد غذایی خود را بلافاصله به منبع اصلی آن بازگردانند و دید زنجیره تامین بهتری را ایجاد کرده و اعتماد بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را افزایش دهند. بنابراین، RFID یکی از بهترین راه حل های ممکن است که به مدیریت زنجیره تامین درحل مشکلات لجستیکی کالاهای فاسد شدنی کمکهای فراوانی خواهد کرد زیرا کالاهای فاسد شدنی و با عمر کوتاه بیشترین مشکلات و چالش ها را برای مدیریت زنجیره تامین ایجاد می کنند.

شناسایی از طریق فرکانس رادیویی یکی از بهترین راه حل های ممکن است که به مدیریت زنجیره تامین درحل مشکلات لجستیکی کالاهای فاسد شدنی کمکهای فراوانی خواهد کرد

حسگرهای اینترنت اشیا؛ نظارت پیشرفته بر کیفیت محصول
حسگرهای اینترنت اشیا می توانند به کشاورزان در نظارت بر سلامت و رشد محصول، ارزیابی سلامت دام ها و بهینه سازی تعمیر و نگهداری پیش بینی ماشین آلات کشاورزی کمک کنند چرا که نظارت دقیق بر رشد محصول برای بهبود عملکرد و اطمینان از تحقق اهداف تولید بسیار مهم است.

همچنین از طریق این فناوری می توان خروجی ماشین آلات را زیر نظر داشت تا قبل از منسوخ شدن ابزار، تعمیر یا تعویض شوند. این امر موجب صرفه جویی در وقت و جلوگیری از تاخیر در فرایندهایی می شود که ابزار مورد نظر یکپارچه است.

کشاورزی مبتنی بر داده؛ پویایی زنجیره تامین برای دستیابی به موفقیت پایدار
در خصوص صنعت «کشاورزی ۴.۰»، کارشناسان پیش بینی می کنند که کشاورزان به جای داده های تولید شده برای توده مردم، به سمت استراتژی های کشاورزی بر اساس داده های شخصی حرکت خواهند کرد.

نرم افزاری که داده های پیچیده ای را که از چندین منبع مختلف از جمله دستگاه های اینترنت اشیا، اطلاعات آب و هوا و داده های بزرگ گرفته شده، تجسم می کند، برای کشاورزان در جهت افزایش بهره وری و به حداکثر رساندن کارایی ضروری تر به نظر می رسد.

با استفاده از نرم افزار سفارشی که این داده ها را نمایش می دهد، می توان تصمیمات بهینه ای در مورد کاشت، برداشت و همه چیز میان آنها اتخاذ کرد که منجر به پیشرفت های جامع در مشاغل کشاورزی می شود.

هوش مصنوعی همچنین نقش بسزایی در بهبود تصمیم گیری برای مشاغل کشاورزی دارد. در آینده، کشاورزان داده های متغیر تقاضای مصرف کننده را برای اطلاع از نوع محصولاتی که مشتریان بعدی از آنها درخواست خواهند کرد، برعکس اتکا بر داده های تاریخی، وارد خواهند کرد.

در آینده، کشاورزان داده های متغیر تقاضای مصرف کننده را برای اطلاع از نوع محصولاتی که مشتریان بعدی از آنها درخواست خواهند کرد، برعکس اتکا بر داده های تاریخی، وارد خواهند کرد

این امر بدان معناست که چابکی و پویایی زنجیره تامین برای دستیابی به موفقیت پایدار موضوعی کلیدی خواهد بود.

کشاورزی عمودی؛ مزایا و معایب
با وجود هزینه های بالاتر، کشاورزی عمودی یک روند سریع در حال رشد در صنعت کشاورزی است. کشاورزی عمودی در مکانی سرپوشیده به ساخت و عملکرد کشت گیاهان در طبقه‌های عمودی روی هم اشاره دارد که در داخل ساختمانها می توان مواد غذایی و محصولات کشاورزی را پرورش داد.

چندین مزیت برای کشاورزی عمودی قابل ذکر است:
– محصول در برابر شرایط آب و هوایی سخت محافظت می شود.
– مصرف آب به حداقل می رسد.
– عملکرد محصول به شدت افزایش می یابد.
– احتمال انتشار عوامل بیماری زا مانند باکتری «اشرشیا کولی» در کاهو کاهش می یابد.
– غذاها را می توان نزدیک به مناطق شهری تولید کرد که تقاضا زیاد است و موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تولید شده در حین حمل و نقل از مزارع در مناطق روستایی می شود.

مزارع عمودی به ویژه در توسعه مناطق شهری برای تکمیل محصولات تولید شده از مزارع سنتی مفید و موثر خواهد بود

چندین معایب نیز برای کشاورزی عمودی قابل ذکر است:

– کشاورزی عمودی برای محصولات بزرگتر مانند هندوانه یا کدو تنبل مناسب نیست.
– تخمین زده می شود که کشاورزی عمودی سه تا پنج برابر گرانتر از کشاورزی معمولی است.
– برای کار مداوم در مزارع عمودی به مقادیر زیادی برق نیاز است.
– در مقایسه با مزارع سنتی، مزارع عمودی به تعداد زیادی از افراد نیاز ندارند، زیرا اکثر وظایف خودکار هستند که می تواند منجر به از دست دادن مشاغل به طور گسترده شود.

بنابراین، با توجه به این مزایا و معایب، ما انتظار داریم که کشاورزی عمودی برای محصولات کوچکتر تا زمانی که هزینه و صرفه جویی بیشتری در مصرف انرژی نداشته باشد، محبوبیت خود را حفظ کند. در این صورت مزارع عمودی به ویژه در توسعه مناطق شهری برای تکمیل محصولات تولید شده از مزارع سنتی مفید و موثر خواهد بود.

کشاورزی دقیق؛ مفهومی جدید در کشاورزی امروزی
کشاورزی دقیق، یک مفهوم جدید در کشاورزی امروزی است که بر مبنای وجود ناهمگونی در سطح مزرعه استوار است. همچنین این نوع کشاورزی به کشاورزان اجازه می دهد تا کنترل بیشتری بر همه جنبه های زراعت خود داشته باشند که این امر بدان معناست که می توان در هر مرحله از فرآیند کشت محصول دقت بیشتری به دست آورد.

علاوه بر آن، کشاورزی دقیق دارای تعدادی ابزار پیشرفته می باشد که به پایش تغییر پذیری و مدیریت نهاده ها کمک می کند. با کشاورزی دقیق، متغیرهایی مانند رطوبت خاک، مسائل مربوط به آفات و آب و هوا را می توان ارزیابی و تغییر داد که منجر به افزایش کارایی، بهبود کیفیت و صرفه اقتصادی بهتر می شود.

با کشاورزی دقیق، متغیرهایی مانند رطوبت خاک، مسائل مربوط به آفات و آب و هوا را می توان ارزیابی و تغییر داد که منجر به افزایش کارایی، بهبود کیفیت و صرفه اقتصادی بهتر می شود

کشاورزی دقیق همچنین آلودگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، زیرا کودها و سموم دفع آفات را می توان در دوزهای دقیق برای محصولات خاص و نه در مقیاس وسیع استفاده کرد. این امر بدان معناست که مواد شیمیایی مضر کمتری در فضا منتشر می شود؛ بنابراین تأثیرات زیست محیطی کاهش می یابد.

اتوماسیون و هوشمند سازی مزرعه از طریق پهپادها
با گذشت زمان، فناوری های نوین، وابستگی ما به اقدامات سنتی نظیر کاشت، آبیاری و برداشت را کاهش داده است. کارشناسان پیش بینی می کنند که فناوری به زودی فرایندهای اساسی تر اما پرمصرف را به عهده می گیرد.

هواپیماهای بدون سرنشین یکی از فناوری هایی است که برای اتوماسیون مزرعه یا کشاورزی هوشمند استفاده می شود که برخی از روش های استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در این صنعت در زیر ذکر شده است:

_ پهپادها می توانند به ایجاد و طراحی نقشه های سه بعدی بسیار دقیق برای تجزیه و تحلیل اولیه سلامت خاک کمک کنند که این امر برای ایجاد برنامه ریزی به منظور کاشت بذر و مدیریت آبیاری مفید است.

_ برخی از استارتاپ ها از فناوری بدون سرنشین در سیستم های کاشت بذر استفاده می کنند که منجر به کاهش ۸۵ درصدی هزینه های کاشت شده است.

برخی از استارتاپ ها از فناوری بدون سرنشین در سیستم های کاشت بذر استفاده می کنند که منجر به کاهش ۸۵ درصدی هزینه های کاشت شده است

_ هواپیماهای بدون سرنشین را می توان برای سمپاشی موثر محصول استفاده کرد که امکان پوشش یکنواخت تر را فراهم می آورد و باعث می شود کار در مقایسه با روشهای سنتی بسیار کارآمدتر انجام شود.

می توان سنسورها و دوربین ها را بر روی هواپیماهای بدون سرنشین نصب کرد تا محصولات را بررسی و سلامت آنها را ارزیابی کرده و کشاورزان را از وجود هرگونه ویروس یا بیماری احتمالی قبل از پخش شدن در بقیه محصولات مطلع سازد.

_ می توان سنسورها و دوربین ها را بر روی هواپیماهای بدون سرنشین نصب کرد تا محصولات را بررسی و سلامت آنها را ارزیابی کرده و کشاورزان را از وجود هرگونه ویروس یا بیماری احتمالی قبل از پخش شدن در بقیه محصولات مطلع سازد. بینایی رایانه ای بخش مهمی از این فناوری است.

در کشاورزی، اتوماسیون می تواند به کشاورزان برای غلبه بر موانعی مانند کمبود نیروی کار، مواجه با تقاضای جمعیت در حال رشد، سازگاری با تغییر سلیقه مصرف کننده و کاهش فشار محیطی کمک کند. اگرچه این نوع فناوری هنوز نسبتاً جدید است، اما کارشناسان پیش بینی می کنند که تحقیقات و نوآوری در این زمینه از این به بعد فقط در حال افزایش است.

منبع بازار


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار