خوزستان راه خود را در صنایع کوچک پیدا کرده است

تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 مرداد 1400 | 09:56 ق.ظ
خوزستان راه خود را در صنایع کوچک پیدا کرده است به گزارش کشاورزی پرس، اخلاق محمدیان در دیدار صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع کوچک با نماینده ولی فقیه در استان خوزستان که  (۱۹ مردادماه) به مناسبت به مناسبت ۲۱ مرداد روز حمایت از صنایع کوچک و با موضوع مشکلات واحدهای تولیدی برگزار شد، اظهار کرد: واحدهای صنعتی کوچک، عمده فعالیت‌های صنایع کشور را شکل می‌دهند. در […]

به گزارش کشاورزی پرس، اخلاق محمدیان در دیدار صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع کوچک با نماینده ولی فقیه در استان خوزستان که  (۱۹ مردادماه) به مناسبت به مناسبت ۲۱ مرداد روز حمایت از صنایع کوچک و با موضوع مشکلات واحدهای تولیدی برگزار شد، اظهار کرد: واحدهای صنعتی کوچک، عمده فعالیت‌های صنایع کشور را شکل می‌دهند. در استان خوزستان ۷۳ شهرک و ناحیه صنعتی و حدود ۱۰ هزار هکتار زمین صنعتی وجود دارد و حدود ۴ هزار و ۳۶ قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی خوزستان منعقد شده است که از این میزان، یک هزار و ۷۷۳ واحد صنعتی به بهره‌برداری و چرخه تولید رسیده‌اند.

وی افزود: از یک هزار و ۷۷۳ واحد صنعتی و تولیدی خوزستان، یک هزار و ۳۷۹ واحد واحد فعال هستند و ۳۹۴ واحد تولیدی و صنعتی نیز غیر فعال هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در خصوص فعالیت‌های صنایع در حوزه‌های مختلف، گفت: عمده صنایع مستقر در خوزستان مربوط به صنایع فلزی هستند که ۳۳ درصد از کل ظرفیت تشکیل‌دهنده صنایع استان را تشکیل می‌دهند و غالبا در حوزه ساخت تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت دارند. این واحدها اغلب در شرق اهواز و در سه شهرک تقریبا تخصصی شماره یک، شماره ۴ و شماره ۳ مستقر شده‌اند.

محمدیان ادامه داد: از مجموع دیگر صنایع فعال در خوزستان، ۲۰ درصد در حوزه صنایع غذایی، ۲۰ درصد در حوزه صنایع شیمیایی و ۱۲ درصد نیز در حوزه کانی‌های غیر فلزی فعال هستند و تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این واحدها غالبا بیشتر است.

وی عنوان کرد: اهواز به عنوان محور توسعه اقتصاد استان خوزستان در حوزه صنایع کوچک به واسطه صنایع بزرگی مانند نفت، گاز، پتروشیمی و حفاری نقش دارد؛ البته تامین قطعات مورد نیاز این صنایع بزرگ به خصوص در زمانی که در تحریم اقتصادی قرار گرفته‌ایم، سخت است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان بیان کرد: با توجه به زیرساخت‌هایی که وجود دارد، تقاضا برای فعالیت در زمینه صنایع به میزان بسیار زیادی وجود دارد و امیدوار هستیم با همت و تلاشی که به خرج داده می‌شود، شاهد رشد سرمایه‌گذاری در خوزستان و شهر اهواز باشیم.

خوزستان به جایگاه مناسب در حوزه صنایع کوچک رسیده است

محمدیان با بیان اینکه خوزستان از نظر صنایع به جایگاه مناسبی در سطح کشور رسیده است، گفت: میزان سرمایه‌گذاری در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با رشد صددرصدی روبه‌رو و منجر به انعقاد ۷۰۹ قرارداد شد و میانگین سالانه قراردادهای منعقدشده در سال‌های گذشته، ۱۰۰ مورد بوده است. این موضوع بیانگر این است که خوزستان، راه خود را در حوزه صنایع کوچک پیدا کرده است و روند سرمایه‌گذاری در صنایع استان خوزستان مثبت شده است.

وی افزود: امیدوار هستیم این روند تداوم داشته باشد و با بسترسازی مناسب و برداشتن موانعی که بر سر راه سرمایه‌گذاری در بخش تولید قرار دارد، بتوانیم شاهد پیشرفت روزافزون سرمایه‌گذاری در خوزستان باشیم.

‎مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان با اشاره به دست و پا گیر بودن قوانین در حوزه سرمایه‌گذاری گفت: عوامل و قوانینی باعث فرسایشی شدن سرمایه‌گذاری شده‌اند که نیازمند اصلاح، تغییر و یا حذف شدن دارند تا باعث رشد سرمایه‌گذاری شود.

قطعی‌های مکرر برق واحدهای تولیدی به حداقل رسیده است

محمدیان با بیان اینکه همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان با صنایع کوچک باید افزایش یابد، افزود: همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند آب، گاز، برق و مخابرات با واحدهای صنعتی بسیار حائز اهمیت است. همراه با  آغاز نوسانات و قطی برق، اولین جایی که تامین برق آن مختل و با مشکل مواجه شد، شهرک‌های صنعتی بود.

وی بیان کرد: در این بازه برق انبوهی از واحدهای صنعتی که مشغول فعالیت بودند و ظرفیت بسیار مناسبی در حوزه اشتغال داشتند، قطع شد. با پیگیری‌های مستمری که انجام شد توانستیم ساعت قطعی برق این واحدهای تولیدی را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در خصوص مباحث پیرامون بانک‌ها و تولیدکنندگان، اظهار کرد: مشکلات بانکی در خصوص اخذ تسهیلات، تامین وسایل و طولانی بودن زمان دریافت تسهیلات برای واحدهای صنعتی در شرایطی که محاسبه تورم به صورت روزانه است، وجود دارد که نیازمند همکاری و تسریع کار بیشتر از سوی بانک‌ها است.

مطالبات واحدهای تولیدی از شرکت‌های نفتی پرداخت نشده است

وی با بیان اینکه مطالبات واحدهای تولیدی از شرکت‌های نفتی در خوزستان پرداخت نشده است، گفت: در خصوص مطالبات واحدهای صنعتی تولیدکننده قطعات و تجهیزات مربوط به صنایع نفتی در خوزستان از شرکت‌های نفتی استان، مشکلات متعددی وجود دارد. با توجه به تغییر قیمت‌ها به دلیل تورم، پرداخت دیرهنگام مطالبات واحدهای تولیدی باعث وارد شدن خسارت‌های سنگین به این واحدها می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان ادامه داد: علی‌رغم پیگیری‌ها و تلاش‌های فراوانی که انجام شد، دریافت مطالبات واحدهای تولیدی از شرکت‌های نفتی تاکنون محقق نشده است.

 جمعی از صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع در این نشست، مشکلات و خواسته‌های خود را با نماینده ولی فقیه در استان خوزستان مطرح کردند.

منبع روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار