اشتغالزایی برای بیش از یک هزار نفر با احداث شهرک تخصصی فناوری خرما در دارخوین

تاریخ انتشار: دوشنبه 1 شهریور 1400 | 20:41 ب.ظ
اشتغالزایی برای بیش از یک هزار نفر با احداث شهرک تخصصی فناوری خرما در دارخوین شهلا عموری رئیس اتاق بازرگانی اهواز  موافقت شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان با احداث شهرک تخصصی فناوری خرما در منطقه دارخوین شادگان گفت: شهرک تخصصی فناوری خرما در زمینی به مساحت ۲۴ هکتار با مشارکت بخش خصوصی احداث خواهد شد. او با بیان اینکه با احداث این شهرک زمینه اشتغالبیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر […]

شهلا عموری رئیس اتاق بازرگانی اهواز  موافقت شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان با احداث شهرک تخصصی فناوری خرما در منطقه دارخوین شادگان گفت: شهرک تخصصی فناوری خرما در زمینی به مساحت ۲۴ هکتار با مشارکت بخش خصوصی احداث خواهد شد.

او با بیان اینکه با احداث این شهرک زمینه اشتغالبیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود، افزود: طرح توجیهی این طرح از سوی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز تهیه شده و پس از واگذاری زمین مربوطه، سرمایه‌گذار فرآیند اجرای طرح را آغاز کرده و از سال آینده در زمینه خرید توافقی محصول نخیلات خوزستان مشارکت خواهد کرد.

عموری با اشاره به اینکه این شهرک تخصصی خرما با استفاده از ماشین آلات روز در زمینه فرآوری و بسته‌بندی فعالیت خواهد داشت، بیان کرد: محصولات فرآوری شده این شهرک، از طریق مرز‌های زمینی و هوایی به دیگر کشور‌های متقاضی خرمای با کیفیت خوزستان صادر خواهد شد.

این مقام مسئول اظهار داشت: بخش عمده محصول خرمای خوزستان در دیگر استان‌های کشور بسته‌بندی، فرآوری و سپس به خارج کشور صادر می‌شود که دلیل عمده آن نبود واحد‌های بسته‌بندی استاندارد و مطابق با سلیقه بازار‌های هدف در استان است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با بیان اینکه سالانه بین ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های خوزستان برداشت می‌شود، ادامه داد: ۶۰ درصد این میزان با هدف صادرات از سوی واحد‌های بسته‌بندی و فرآوری خرما خریداری می‌گردد.

او به سهم ۴۰ درصدی خوزستان از سهم صادرات خرمای ایران گفت: محصول امسال در آستانه برداشت است، اما هنوز قیمت گذاری این محصول در استان نهایی نشده است و به نتیجه نرسیدن مذاکرات بین سازمان جهاد کشاورزی و اتحادیه خشکبار خوزستان در قیمت گذاری خرمای امسال موجب شده تا نخلداران در بلاتکلیفی به سر برند.

عموری افزود: پیش‌بینی می‌شود با تاسیس و راه‌اندازی شهرک تخصصی خرما، بخش مهمی از چالش ایجاد شده در زمینه تولید و همچنین خرید توافقی محصول خرما برطرف شود.

صنایع بسته‌بندی در خوزستان همچنان سنتی هستند

او با بیان اینکه روند تولید خرما از نخلستان‌های خوزستان در سال‌های اخیر روبه رشد بوده، اظهار کرد: با این وجود، صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما در استان رشد نکرده و همچنان به صورت سنتی است و در استان خوزستان ۱۳ واحد صنایع تبدیلی خرما و ۶۰ واحد بسته بندی خرما وجود دارد که به شکل سنتی فعالیت دارند.

شهلا عموری بیان داشت: از دستگاه‌های اجرایی مربوطه خواسته می‌شود تا به منظور حمایت از بخش تولید و همچنین فعالیت صادراتی، در روند صدور مجوز مربوط به این سرمایه‌گذاری همکاری داشته باشند، زیرا ارزش افزوده‌ای که این شهرک تخصصی برای خوزستان فراهم می‌کند، کمتر از فعالیت دیگر صنایع سنگین در استان نیست، بنابراین حمایت از ایجاد آن ضروری است.

او گفت: گام نخست احداث این شهرک، در حوزه فرآوری و بسته‌بندی است و به مرور زمان، این شهرک در افزایش سطح زیر کشت نخلستان‌های خوزستان مشارکت خواهد کرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار