چرخ صنعت در خوزستان نیازمند روغن کاری است

تاریخ انتشار: پنجشنبه 4 شهریور 1400 | 19:36 ب.ظ
چرخ صنعت در خوزستان نیازمند روغن کاری است خوزستان با داشتن صنایع مختلفی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی، بنادر و سد‌ها، یکی از استان‌های مهم کشور است. لزوم تامین نیاز‌های صنعتی صنایع از یکسو و ایجاد اشتغال پایدار از دیگر سو، مقدمه و دلیل راه اندازی و توسعه شهرک‌های صنعتی در این استان است. درحال حاضر در خوزستان ۳۳ شهرک صنعتی وجود دارد […]

خوزستان با داشتن صنایع مختلفی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی، بنادر و سد‌ها، یکی از استان‌های مهم کشور است.

لزوم تامین نیاز‌های صنعتی صنایع از یکسو و ایجاد اشتغال پایدار از دیگر سو، مقدمه و دلیل راه اندازی و توسعه شهرک‌های صنعتی در این استان است.

درحال حاضر در خوزستان ۳۳ شهرک صنعتی وجود دارد که دربرخی شهر‌های آن با توجه به نیاز‌های منطقه و توسعه صنایع مختلف در آن‌ها از ۲ تا ۵ شهرک صنعتی نیز فعالیت می کنند.چرخ  صنعت در خوزستان نیازمند روغن کاری است

اگر چه رشد و شکوفایی صنعتی طی سالیان گذشته در خوزستان، رونق شهرک‌های صنعتی این استان را در پی داشت و زمینه اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر را فراهم نمود، اما 

تعطیلی واحد‌های صنعتی شهرک‌های صنعتی خوزستان
نگرانی از تعطیلی واحد‌های صنعتی استان و ایجاد موج بیکاری در کنار امواج متفاوت بیماری کرونا موضوعاتی بود که ما را در پیگیری این گزارش مصمم‌تر می‌کرد.

اگرچه قرمز بودن وضعیت کرونایی در استان خوزستان مانع از دیدار‌های چهره به چهره با سرمایه گذاران می شد و تهیه این گزارش را سخت می‌کرد، اما به پیشنهاد یکی از دوستان وپس از انجام هماهنگی‌های لازم برای مدت کوتاهی عضو یکی از گروه‌های  شبکه اجتماعی در فضای مجازی شدم که اکثر سرمایه گذاران و صاحبان واحد‌های تولیدی در آن حضور داشتند و مشکلات روزانه خود را بیان می کردند.

در بدو ورود آنچه در میان پست‌های ارسالی بیشتر جلب توجه می‌کرد مشکلاتی نظیر نبود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب و گرانی افسار گسیخته قیمت مواد اولیه بود که به وفور به چشم می خورد.

قطع زیرساخت‌های مخابراتی در شهرک صنعتی شماره چهار اهواز
برای تهیه گزارش باید یک قدم جلوتر میرفتم و با صنعتگران گفتگو میکردم، اما کمتر کسی حاضر به بیان مشکلات در قالب یک مصاحبه می‌شد، بالاخره با اصرار فراوان، یکی از سرمایه گذاران به شرط نبردن نامش حاضر به مصاحبه شد، او قطع زیر ساخت‌های مخابراتی و اینترنتی برخی واحد‌ها در شهرک صنعتی شماره چهار اهواز در سایه بی توجهی شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت خدماتی مسئول از مشکلات مهم این شهرک دانست و افزود این موضوع باعث قطع ارتباط صنعتگران با مشتریان شده و خود به تنهایی یکی از دلایل عمده اصلی رکود در این واحد‌ها به حساب می‌آید.

وی انجام همه کسب و کار‌ها و گرفتن استعلام‌ها از طریق سامانه ستاد دولت را مستلزم داشتن زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنتی قوی دانست و افزود: دسترسی صنعتگران به بازار در شرایط حساس کرونایی کنونی تنها از طریق همین خطوط ارتباطی ثابت و اینترنتی امکان پذیر است و اغلب سفارشات باید بصورت غیر حضوری ثبت شود که بدلیل قطع ارتباط مخابراتی امکان پذیر نیست. او افزایش دستمزد‌ها از یک سو و کاهش تعداد سفارشات را از دیگر سو تناقضی دانست که موجب ریزش نیرو‌ها گردیده است، وی نبود امنیت کافی برای واحد‌ها بدلیل عدم وجود حصار‌های محافظ پیرامونی شهرک‌ها و نیز آسفالت خراب خیابان‌ها را از دیگر مشکلات شهرک‌های صنعتی استان برشمرد و افزود در صورت توجه مسئولین و رفع آن‌ها شاهد رونق کسب و کار در واحد‌های صنعتی استان خواهیم بود.

وسعت تاثیر کرونا بر همه بخش‌های صنعت
آقای کرایی یکی دیگر از تولیدکنندگان و صنعتگران مستقر در شهرک صنعتی اهواز است که با تولید قطعات مختلف به صنایعی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، حفاری خدمات ارائه میدهد او می گوید: علی رغم مشکلات اقتصادی موجود در کشورتا پیش از آمدن کرونا اوضاع خوب بود و کار‌ها کجدار و مریض انجام می شد، اما کرونا با وسعت تاثیرش بیشترین ضررو زیان را به ما وارد کرده وهیچکس هم پاسخگو نیست.

وی تعطیلی کرونایی ودر پی آن تعطیلی اصناف و ادارات را مهمترین مشکل واحد صنعتی خود و دیگر واحد‌ها می داند و می‌افزاید: تعطیلی ادارات و شرکت‌هایی که طرف‌های قراردادی ما محسوب می شوند مانع وصول مطالباتمان می شود و آینده کاری ما را با خطر جدی مواجه کرده است.چرخ  صنعت در خوزستان نیازمند روغن کاری است

وی قطع مکرر برق در شهرک‌ها را از دیگر مشکلات حوزه کاری خود میداند و می‌گوید: این اتفاق باعث بدقولی واحد‌های تولیدی در تحویل بموقع قطعات به مشتریان شده و نارضایتی سفارش دهندگان را در پی دارد. کرایی نبود سرمایه در گردش کافی برای واحد‌های تولیدی را از دیگر مشکلات می‌داند و میگوید: عدم پرداخت مطالبات واحد‌های تولیدی از سوی شرکت‌های طرف قرارداد مانع پرداخت بموقع حقوق کارگران شده که این موضوع، هم بی میلی نیرو‌ها در انجام کار را رقم زده و هم باعث ریزش نیرو‌های فعال در شرکت‌ها شده.

وی در ادامه خواستار رفع موانع تولید واحد‌های صنعتی استان شد و اظهار امیدواری کرد با رفع این موانع شاهد رونق دوباره واحد‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان باشیم.
مشکلاتی که بیشتر به چشم می خورد.

آگهی فروش تجهیزات واحد‌های صنعتی، نبود زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنتی، قطع مکرر برق، تعطیلی اصناف مختلف، نبود امنیت کافی بدلیل عدم حصارکشی در برخی شهرک‌ها و نیز نبود سیستم روشنایی عمده مطالبی بود که بصورت مکرر از سوی تولیدکنندگان در این گروه واتساپی پست میشد و به نگرانی ما دامن می‌زد، چرخ زنگار خورده صنعت در شهرک‌های صنعتی استان نیازمند رفع موانعی بود که مانع از گردش آسان و راحت آن می‌شد و حالا باید برای پیگیری رفع این موانع سراغ مدیر کل شهرک‌های صنعتی استان میرفتیم و از او بعنوان متولی اصلی بخش شهرک‌های صنعتی استان در خصوص مشکلاتی که در شهرک‌ها وجود داشت پرس وجو می کردیم.

تائید وجود ۳۹۴ واحد غیر فعال صنعتی در خوزستان
اخلاق محمدیان، مدیرکل شرکت شهرک‌های صنعتی استان است او در آغاز تعداد واحد‌های فعال صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان را ۱۳۸۰ واحد و واحد‌های غیر فعال را ۳۹۴ واحد اعلام کرد و افزود: بیشترین تعداد واحد‌های فعال استان در شهر‌های اهواز، آبادان، اندیمشک، بهبهان، دزفول وماهشهر قراردارند و واحد‌های غیر فعال نیز در محدوده شهرک‌هایی است که بالاترین میزان قرارداد‌های منعقده و حجم سرمایه گذاری در آن‌ها است که راکد بودن آن‌ها طبیعی است.

از محمدیان درخصوص علت تعطیلی واحد‌ها در شهرک‌های صنعتی استان هم پرسیدم و او پاسخ داد: طبق بررسی‌های انجام شده عمده‌ترین علل تعطیلی و احد‌های صنعتی در استان خوزستان کمبود منابع مالی، عدم وصول مطالبات واحد‌ها، اختلاف میان شرکا، کمبود مواد اولیه، بومی نبودن صاحبان واحد‌ها است که باید برای رفع آن‌ها تصمیم گیری کرد. اخلاق محمدیان عمده تولیدات شهرک‌های صنعتی استان را در زمینه فلزی، شیمیایی، غذایی، و کانی‌های غیر فلزی برشمرد و افزود:متاسفانه شیوع ویروس کرونا وایجاد محدودیت‌های کاری که بصورت کاهش میزان فعالیت و سفارشات نمود پیدا کرده از دیگر دلایل رکود در شهرک‌های صنعتی استان است که برخی واحد‌ها با ابداع و نوآوری خود این تهدید را برای خود به فرصت تبدیل کردند وبا تغییر در نوع تولیدات خود در شرایط کرونایی، به سمت تولید محصولات مورد نیاز مقابله با کرونا همچون ماسک، لباس‌های بیمارستانی، اکسیژن، مواد ضد عفونی کننده و الکل رفتند که درآمد خوبی هم کسب کردند.

 

مدیر کل شهرک‌های صنعتی استان تولید در شهرک‌های صنعتی استان را در دو بخش عمومی و تخصصی دانست وتصریح کرد تولیدات عمومی عمدتا شامل آب‌های تصفیه شده، صنایع غذایی و ظروف یکبار مصرف است و تولیدات تخصصی شامل ملزومات صنایع مختلفی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، حفاری، فولاد، توسعه نیشکر، و سد‌ها است. وی در پایان حمایت جدی دولت در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک‌های صنعتی استان و نیز توجه ویژه به مصرف تولیدات داخلی، همچنین پرداخت مطالبات واحد‌های صنعتی توسط دستگاه‌های دولتی و کمک به تامین منابع مالی واحد‌ها از طریق بانک‌ها در رونق مجدد واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی استان ونیز رفع موانع تولید در ستاد تسهیل موانع تولید را در رفع مشکلات کنونی موثر دانست.

رفع موانع تولید ۳۹۴ واحد صنعتی غیر فعال خوزستان در ستاد تسهیل کشور
مشکلات فراوان بود و چرخش چرخ صنعت در استان با سختی انجام می شد، گویی برای راه اندازی و ایجاد حرکت و پویایی در این ماشین فرسوده باید تصمیمات تازه‌ای گرفته می‌شد، این موضوع را در جریان دیدار سرزده و اتفاقی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور از شهرک‌های صنعتی ۳. ۴. ۵ اهواز جویا شدیم، بابک دین پرست با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مورد بررسی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور بحث رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی است افزود: رفع مشکلات واحد‌های صنعتی شهرک‌ها و نواحی صنعتی خوزستان در دستور کار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور قرار گرفته است؛ و بزودی تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته خواهد شد. وی با اشاره به اینکه در خوزستان ۷۰ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد ادامه داد: متاسفانه از مجموع ۱۳۸۰ واحد صنعتی شهرک‌های صنعتی خوزستان ۲۵ درصد از این واحد‌ها غیرفعال هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در ادامه جاده‌های دسترسی به شهرک‌های صنعتی استان و زمین‌های مورد نیاز برای استقرار واحد‌های جدید از جمله مشکلات شهرک‌ها و نواحی صنعتی خوزستان برشمرد که بزودی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در خصوص آن‌ها تصمیم گیری خواهد شد.

به نظر می رسد برای رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی استان خوزستان و با توجه به جایگاه ونقش تولیدات صنعتی این واحد‌ها در کشور هرچه زودتر و قبل از اینکه چرخ زنگار خورده این صنعت از چرخش بایستد باید چاره اندیشی کرد و با رفع موانع تولید افق پیش روی صنایع مختلف را در این استان وسعت بخشید ومقدمه قطع وابستگی به کشور‌های دیگر را با ایجاد رشد و شکوفایی در صنایع مختلف ونیز رونق کسب و کار را فراهم و نیاز‌های صنعتی را با تولیدات داخلی برطرف کرد.

منبع خبرگزاری صدا و سیما


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار