کنجد مقاوم به ریزش، جایگزینی مناسب برای برنج در خوزستان است

تاریخ انتشار: شنبه 13 شهریور 1400 | 09:27 ق.ظ
کنجد مقاوم به ریزش، جایگزینی مناسب برای برنج در خوزستان است مشاور وزیر و مجری طرح کشت دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی گفت: با توجه به کمبود آب و خشکسالی، دانه روغنی کنجد مقاوم به ریزش، جایگزینی مناسب برای برنج در خوزستان است. علیرضا مهاجر افزود: گونه کنجد مقاوم به ریزش که چند سالی است در خوزستان به صورت پراکنده و به صورت متمرکز در کشت […]

مشاور وزیر و مجری طرح کشت دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی گفت: با توجه به کمبود آب و خشکسالی، دانه روغنی کنجد مقاوم به ریزش، جایگزینی مناسب برای برنج در خوزستان است.

علیرضا مهاجر افزود: گونه کنجد مقاوم به ریزش که چند سالی است در خوزستان به صورت پراکنده و به صورت متمرکز در کشت و صنعت شهید رجایی دزفول کشت شده نتایج خوبی داشته است ضمن آنکه در مقایسه محصول برنج و ذرت به ترتیب یک دهم و یک هشتم آب مصرف می کند.
وی ادامه داد: چنانچه در تابستان امسال با کمبود آب مواجه نبودیم امکان کشت ۱۰هزار هکتار کنجد مقاوم به ریزش در خوزستان وجود داشت.
مهاجر با اشاره به صرفه اقتصادی مناسب محصول دانه روغنی کنجد در مقایسه با برنج در خوزستان گفت: سطح برداشت در واحد سطح در کنجد ۱.۵ تا ۲ تن است که ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ریال درآمد برای کشاورز دارد بنابراین می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای محصول برنج که سود بسیار کمتری دارد، باشد.

وی با بیان اینکه در نیمه جنوبی کشور امکان کشت کنجد وجود دارد، افزود: روغن استحصالی از کنجد کیفیت بالایی دارد و می تواند جنبه دارویی نیز داشته باشد بنابراین با توجه به قیمت بالای کنجد و استفاده در صنایع شیرینی پزی و غذایی، این محصول برای کشاورز کاملا صرفه اقتصادی دارد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجرح طرح کشت دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به نحوه برداشت کنجد مقاوم به ریزش گفت: برداشت این محصول با کمباین های معمولی انجام می‌شود و نیازی به خشک کردن، بوجاری و متحمل شدن هزینه های زیاد ندارد.
وی افزود: سال آینده زراعی، بذر کنجد مقاوم به ریزش برای کشت ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار در خوزستان آماده سازی می‌شود ولی رسیدن به این سطح زیرکشت به استقبال و رغبت کشاورزان استان بستگی دارد.
مشاور وزیر جهادکشاورزی، کنجد را از محصولات بومی و دیرپای خوزستان عنوان کرد و افزود: خوزستان بهترین شرایط اقلیمی را برای کشت این محصول با ارزش افزوده بالا دارد. 

هم اکنون سطح زیرکشت کنجد معمولی در خوزستان حدود ۱۵هزار هکتار است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار