دو گونه جدید نیشکر در موسسه تحقیقات توسعه نیشکر کشت شد

تاریخ انتشار: یکشنبه 21 شهریور 1400 | 12:12 ب.ظ
دو گونه جدید نیشکر در موسسه تحقیقات توسعه نیشکر کشت شد مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از کشت دو گونه (واریته) جدید نیشکر در ایستگاه شماره یک موسسه تحقیقات توسعه نیشکر پس از طی مراحل قرنطینه خبر داد.

این دو گونه نیشکر “چابهار” و “قصرقند” نام دارند که فروردین ماه امسال در منطقه سیستان شناسایی و به موسسه تحقیقات توسعه نیشکر به منظور طی کردن مراحل کشت تجاری، منتقل شده بود.

به گفته دکتر عبدعلی ناصری، “سازگاری با کم آبی” و “مقاومت در برابر شوری” دو ویژگی گونه‌های جدید است که با شرایط آب و هوایی خوزستان نیز سازگاری دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر در روند کشت گونه قصرقند و چابهار در موسسه تحقیقات، به ویژگی‌های دیگر آن اشاره کرد و گفت: گونه‌های جدید نیشکری نسبت به سایر ارقام، آب کمتری برای رشد نیاز دارند و این مزیت می‌تواند مزارع نیشکر را در برابر تنش های کم آبی و خشکسالی مقاوم کند.

تاکنون ۵ رقم تجاری گیاه نیشکر از سوی موسسه تحقیقات به کشت و صنعت ها معرفی شده و حدود ۱۵ رقم دیگر نیز در دست بررسی و تحقیق است.

وارد کردن هر گونه جدید نیشکر، بین پنج تا ۱۵ هزار دلار هزینه دارد و کشت این ۲ گونه نیشکر در موسسه تحقیقات، موجب صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی در شرکت های نیشکری می شود.

در همین زمینه نیز مدیرعامل موسسه تحقیقات نیشکر تاکید کرده است که نگاه ویژه‌ای نسبت به ارقام نیشکر و اهمیت جایگزینی آنها با واریته‌های جدید وجود دارد و در این راستا گام‌های مهمی برای افزایش عملکرد و کمک به کشاورزی پایدار برداشته شده است.

موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر بزرگترین موسسه پژوهشی و علمی در حوزه نیشکر است که با هدف ارایه خدمات علمی و فنی به کلیه کشت و صنعت های نیشکری فعالیت دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار