دانش آموزان سال تحصیلی جدید را پشت میز و نیمکت مدرسه می‌گذرانند؟

تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 شهریور 1400 | 10:38 ق.ظ
دانش آموزان سال تحصیلی جدید را پشت میز و نیمکت مدرسه می‌گذرانند؟ با وجود اعلام بازگشایی حضوری مدارس از آبان اما همچنان درباره تحقق این هدف شائبه هایی مطرح است.   بازگشایی مدارس و چگونگی اجرای آن بعد از گذشت دو سال تحصیلی توام با کرونا، یکی از مهم‌ترین مسائل روز و نُقل و نَقل بیشتر محافل به ویژه افرادی است که در خانواده عضو محصلی دارند. […]

با وجود اعلام بازگشایی حضوری مدارس از آبان اما همچنان درباره تحقق این هدف شائبه هایی مطرح است.

  بازگشایی مدارس و چگونگی اجرای آن بعد از گذشت دو سال تحصیلی توام با کرونا، یکی از مهم‌ترین مسائل روز و نُقل و نَقل بیشتر محافل به ویژه افرادی است که در خانواده عضو محصلی دارند.

بازگشایی که هر روز اخبار تازه‌ای از آن مطرح می‌شود و آنچه در همه اخبار و اطلاع رسانی‌ها مشترکی بوده است، بازگشایی مدارس از اول مهر به طور مجازی و از آبان به طور تدریجی حضوری خواهد بود.

بازگشایی که درباره مدت زمان کلاس‌های مجازی، چگونگی تامین معلم و فضای آموزشی برای آموزش حضوری و… اطلاعات دقیق تری از سوی آموزش و پرورش موجود نیست.

واکسیناسیون معلم در ایستگاه پایانی، دانش‌آموزان ابتدای پیچ و خم مسیر

بعد از آنکه در اولویت‌بندی‌های گروه سنی، در مرداد نوبت به واکسیناسیون معلمان و کادر آموزشی رسید، نمکی وزیر بهداشت وقت گفت که برای دانش آموزان هنوز واکسن مورد تاییدی وجود ندارد و اگر واکسنی مجوز گرفت براب دانش آموزان استفاده می‌شود و در همین اثنا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از انجام آزمایش‌هایی برای مجوز واکسیناسیون کودکان و نوجوانان خبر داد و بنا شد اگر این بررسی‌ها به نتایج قابل قبولی دست یابد، قرعه واکسن به دانش‌آموزان بیفتد.

با این وجود، حدود یک هفته تا ١٠ روزی می‌شود که ماجرای واکسن دانش آموزان قوت بیشتری گرفته است و بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در این باره اعلام کرد که بنا داریم واکسیناسیون برای گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال انجام شود که ۱۳ میلیون دوز واکسن برای واکسیناسیون دانش آموزان نیاز است.

او ادامه داد: اقدامات برای تامین واکسن از طریق تولید داخل و واردات صورت گرفته است و امیدواریم با واکسیناسیون بازگشایی مدارس صورت گیرد.

به دنبال این موضوع علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم از رایزنی وزارت خانه‌های امور خارجه و بهداشت ب آب واکسیناسیون دانش آموزان خبر داد و گفت که دانش آموزان پر خطر در اولویت قرار دارند و مکاتبه‌ای در حال انجام است، طی دو ماه آینده واکسیناسیون این دانش آموزان انجام می‌شود.

 آموزش حضوری مدارس به آبان می‌رسد؟

آنطور که مسئولان آموزش و پرورش مدعی هستند، از آبان آموزش حضوری آغاز می‌شود البته که این شرایط برای شهر‌های بزرگ و پرجمعیت صادق است، در مناطق روستایی یا عشایری که تعداد دانش آموزان کم بوده، منعی برای آموزش حضوری وجود ندارد.

با این وجود همچنان بازگشایی تدریجی مدارس از آبان یعنی حدود ۴٠ روز دیگر، دور از ذهن به نظر می‌رسد، مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری هم در گزارشی اهم الزامات بازگشایی مدارس را برشمرد که شامل گسترش فضای برگزاری کلاس‌های درس. پراکنده سازی ساعات برگزاری کلاس‌ها جهت کاهش تراکم دانش‌آموزان و تأمین و توزیع اقلام بهداشتی نظیر ماسک و دستکش در مدارس و مواد ضدعفونی کننده می‌شود.

با فرض حضور دو روز در هفته‌ای دانش‌آموزان در مدارس نیاز به تأمین یک میلیارد ماسک برای دانش‌آموزان وجود دارد.

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش درباره تامین سرانه بهداشتی مدارس اظهار کرد: تخصیص برای سرانه بهداشتی مدارس در نظر گرفته شده است که اکنون در خزانه است و منتظر تخصیص آن هستیم.

او بیان کرد: اعتباری که به خزانه دادند ۵٠٠ میلیارد تومان است که به نظر می‌رسد مبلغی قابل قبول باشد البته برای ٣ ماهه سال بعد از طریق دولت اعتبار جدیدی دریافت می‌کنیم.

البته با این وجود باز هم بابک دین پرست دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا معتقد است که امکان بازگشایی حضوری مدارس حداقل تا آغاز آبان ماه وجود ندارد. بازگشایی مدارس با اجرای طرح ملی واکسیناسیون در کشور همراه است و پس از واکسیناسیون دانش آموزان بازگشایی مدارس صورت می‌گیرد.

دانش آموزان سال تحصیلی جدید را پشت میز و نیمکت مدرسه می‌گذرانند؟

آموزشی تدریجی و ترکیبی از مهر ١۴٠٠

سیدجواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی در مورد بازگشایی مدارس معتقد است که در سال تحصیلی پیش رو، تکلیف برای اول مهر کاملا مشخص است و برای شروع این سال تحصیلی، استراتژی نظام تعلیم و تربیت مهری با شکوه، ترکیبی و اقتضایی است، به این معنی که آغاز مهر با آموزش‌های مجازی است، اما اینکه تدریجی می‌گوییم یعنی متناسب با استان‌ها کار در دستور کار قرار می‌گیرد که حضور دانش آموزان را در طول آموزش‌ها داشته باشیم.

او ادامه داد: ٩٠ درصد واکسیناسیون دز اول معلمان انجام‌شده است و تمام خانواده‌ها و دانش آموزان بالای ۱۷ سال اسامی شان را ارسال می‌کنیم، کرونا وضعیتی ناخواسته به دنیا بود آموزش و پرورش اطلس یادگیری است و آموزش حق مسلم دانش آموزان وکودکان است.

به گفته برای تداوم آموزش نمی‌توانتیم مثل قبل عمل کنیم، تولد شبکه شاد، ارسال درسنامه، آموزش تلویزوینی، آموزش حضوری و انفرادی و توانمدی خانواده‌ها با روش‌های کوناون اتفاق افتاد ه است و برای سال تحصیلی آینده به طور تدریجی و به طور اقتضایی آموزش‌ها حضوری در دستور کار است.

حسینی گفت که در طول ایام کرونا، دو اتفاق مهم را آموزش و پرورش رقم زد، اول آنکه خانواده‌ها را به محیط آموزش نزدیک‌تر کرد، علاوه بر آن فناوری‌های نوین دیجیتالی و هوشمند به نظام تعلیم و تربیت نزدیک‌تر شد.

با وجود این تدابر اما همچنان خیزهای بعدی احتمالی، پیشبرد به موقع اهداف تعیین شده و تامین زیرساخت های بهداشتی و آموزشی مولفه هایاصلی و تاثیرگذار در روند بازگشایی محسوب می‌شوند و باید دید آیا جولان کرونا همچنان مانع از آموش حضوری می‌شود یا بار دیگر شوق و ذوق دوران دانش آموزی در مدارس شنیده می‌شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار