وضعیت سود آوری،تولید و فروش «فخوز»

تاریخ انتشار: سه شنبه 6 مهر 1400 | 08:14 ق.ظ
وضعیت سود آوری،تولید و فروش «فخوز» شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۳۵۲ به دلیل وجود منابع گاز، برق، آب و امکان حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و نزدیکی به دریا در استان خوزستان در نزدیکی شهر اهواز با نام شرکت فولاد اهواز آغاز به کار کرد.

اولین واحد آن در سال ۱۳۵۶ با عنوان واحد احیای شماره ۱ با ظرفیت ۵۵/ ۱ میلیون تن آهن اسفنجی به بهره‌برداری رسید. شرکت در سال ۱۳۷۴ به فولاد خوزستان تغییر نام داد و در سال ۱۳۸۵ به سهامی‌عام تبدیل و در سال ۱۳۸۶ در بازار بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته و با نماد فخوز قابل معامله شد. سرمایه فعلی شرکت فولاد خوزستان ۵۰هزار میلیارد ریال بوده و سهامدار عمده آن شرکت گروه توسعه اقتصادی پایندگان با ۴۶درصد مالکیت است. شرکت اصلی ظرفیت تولید ۸/ ۳ میلیون تن فولاد شامل بلوم، بیلت و اسلب را دارد و در حال حاضر با ظرفیت اسمی ‌در حال تولید است. شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد با ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تنی گندله و شرکت صنعت فولاد شادگان با ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی آهن‌اسفنجی از زیرمجموعه‌های مهم فولاد خوزستان هستند.

مفروضات اساسی در پیش بینی درآمد شرکت

مقدار تولید و فروش:شرکت ظرفیت ۸/ ۳ میلیون تنی تولید فولاد را دارد که در حال حاضر با ظرفیت اسمی‌در حال تولید است. با توجه به مشکلات قطعی برق در سال جاری و پیش بینی این اتفاق در سال آینده، میزان تولید بلوم و بیلت  برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ۸۵/ ۱ میلیون تن برآورد شده است. میزان تولید اسلب  برای سال جاری و سال آینده  ۴۶/ ۱ میلیون تن برآورد شده است. میزان فروش محصولات برای هر دو سال برابر تولید فرض شده است. ۶۰درصد از محصولات بلوم‌وبیلت و اسلب به صورت صادراتی به فروش می‌رسد.

نرخ فروش:نرخ دلاری شمش برای ادامه سال ۵۸۰ و اسلب ۶۴۴ دلار برآورد شده است. برای سال آینده شمش ۵۵۰ و اسلب ۵۹۴ دلار محاسبه شده است. نسبت نرخ شمش و اسلب داخلی به صادراتی ۹۷درصد در نظر گرفته شده که نرخ ریالی بلوم‌و بیلت برای ادامه سال ۱۳٫۲۳۴ و اسلب ۱۴٫۹۵۵ و برای سال آینده بلوم و بیلت ۱۴٫۵۰۸ و اسلب ۱۵٫۶۷۰ تومان به ازای هر کیلوگرم محاسبه شده است.

ماده اولیه:ماده اولیه اصلی شرکت کنسانتره سنگ آهن است که تقریبا ۷۰درصد مواد اولیه مصرفی را تشکیل می‌دهد. نرخ خرید کنسانتره ۲۳درصد نرخ بلوم و بیلت داخلی برآورد می‌شود که برای ادامه سال جاری ۲٫۹۸۸ و برای سال آینده ۳٫۲۷۶تومان به ازای هر کیلوگرم محاسبه شده است.

نرخ دلار:با توجه به کسری بودجه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارمیلیارد تومانی دولت برای سال جاری و به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین، دلار نیمایی ۲۳٫۵۰۰ تومانی برای ادامه سال جاری و ۲۶٫۷۰۰ تومانی برای سال آینده برآورد شده است.

سایر هزینه‌های موثر: هزینه مواد غیر مستقیم که عمدتا الکترود است برای سال ۱۴۰۰، ۲٫۰۳۲ و برای سال آینده ۲٫۳۵۶ میلیارد تومان برآورد شده است. نرخ‌های جهانی الکترود در سال جاری نسبت به سال قبل کاهش داشته و برای پیش بینی از نرخ‌های ۳ ماه اول شرکت استفاده شده است. هزینه انرژی (یوتیلیتی) با توجه به نرخ سوخت ۳۰درصد نرخ گاز خوراک (نرخ گاز خوراک ۵/ ۹ سنت) و نرخ‌های جدید برق صنایع، برای سال جاری ۲٫۵۴۷  میلیارد و برای سال ۱۴۰۱، ۳٫۱۶۶ میلیارد تومان محاسبه شده است. هزینه عمومی‌اداری سال جاری ۲٫۰۲۸ و سال آینده ۲٫۷۰۱ میلیارد تومان پیش‌­بینی شده است.

 سود حاصل از شرکت‌های زیرمجموعه

شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تنی کنسانتره و ۵/ ۲ میلیون تنی گندله دارد. باتوجه به اینکه خط تولید گندله به ظرفیت کامل نرسیده است برای سال جاری فروش۲/ ۱ میلیون تن کنسانتره و ۳/ ۱ میلیون تن گندله و برای سال آینده فروش یک‌میلیون تن کنسانتره و ۵/ ۱ میلیون گندله برآورد شده است. نرخ فروش کنسانتره به صورت ۲۱درصد شمش داخلی فخوز و گندله ۲۷درصد شمش داخلی فخوز در نظر گرفته شده است. شرکت صنعت فولاد شادگان ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی آهن اسفنجی دارد که ۷۰۰ هزار تن میزان تولید و فروش این محصول را دارد. نرخ فروش آهن اسفنجی به صورت ۵۶درصد شمش داخلی فخوز برآورد می‌شود. در نهایت سود خالص ۱۴۰۰ برای شرکت توسعه فراگیر سناباد ۲٫۴۹۰ و سال ۱۴۰۱، ۲٫۴۲۷ میلیارد تومان برآورد می‌شود. سود خالص سال ۱۴۰۰ شرکت فولاد شادگان ۶۶۳ و سال ۱۴۰۱، ۹۳۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. با توجه به درصد‌های مالکیت، سهم فخوز از سود خالص این دو زیرمجموعه ۲٫۰۹۹ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۰ و ۲٫۲۳۴ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۱  است.

 مروری بر پتانسیل‌ها و ریسک‌های شرکت

از پتانسیل‌های شرکت می‌توان به موقعیت جغرافیایی مناسب و نزدیکی به آب‌های خلیج فارس، داشتن بازار صادراتی مناسب، داشتن دو شرکت زیرمجموعه ارزشمند با رشد سودآوری،  وابستگی به نرخ شمش و دلار، رشد قیمت‌های جهانی فولاد، حاشیه سود مناسب شرکت و نزدیکی به مخازن عظیم گاز عسلویه نام برد. همچنین از ریسک‌های شرکت می‌توان به قطعی برق و کمبود آب و قطعی گاز، افزایش نرخ سوخت، نرخ‌گذاری دستوری فولاد داخلی، محدودیت‌های صادراتی، افت قیمت‌های جهانی و تخفیفات و هزینه دور زدن تحریم‌ها اشاره کرد.

 نظر کارشناسی

با توجه به مفروضات ذکر شده و سودهای برآوردی محاسبه شده، نسبت قیمت به سود (P/ E) آینده نگر سهم با فرض سود چهار فصل آتی و با توجه به قیمت ۱٫۶۰۰تومانی فعلی ، در سطح ۸/ ۴ واحد قرار می‌گیردP/ E تاریخی صنعت فولاد ۶ تا ۵/ ۶ واحد بوده و مقایسه نسبت‌های قیمت به درآمد گفته شده نشان می‌دهد سهم در حال حاضر از سهام ارزنده بازار محسوب می‌شود و پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم تغییرات قابل توجه در مفروضات گفته شده، سرمایه‌گذاری در این سهم با افق دید یکساله بازدهی مناسبی نصیب سهامداران کند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار