تعیین الگوی کشت پاییزه در خوزستان بر اساس آورد روخانه‌ها

تاریخ انتشار: یکشنبه 25 مهر 1400 | 08:53 ق.ظ
تعیین الگوی کشت پاییزه در خوزستان بر اساس آورد روخانه‌ها  رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان  با اشاره به خشکسالی و کاهش بارندگی که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است گفت: استان خوزستان بیش از ۹۰ درصد از آب مصرفی در حوزه کشاورزی خود را از رودخانه‌های بالا دست تأمین می‌کند و این در حالیست که استان خوزستان حدود ۴۰ درصد و استان‌های بالادستی […]

 رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان  با اشاره به خشکسالی و کاهش بارندگی که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است گفت: استان خوزستان بیش از ۹۰ درصد از آب مصرفی در حوزه کشاورزی خود را از رودخانه‌های بالا دست تأمین می‌کند و این در حالیست که استان خوزستان حدود ۴۰ درصد و استان‌های بالادستی حدود ۵۰ درصد با کاهش بارندگی روبرو بوده اند.

خدارحم امیری زاده افزود: این کاهش بارندگی و خشکسالی باعث محدودیت جدید در کشت‌های تابستانه و پاییزه شده است.

وی ادامه داد: الگویی که برای کشت‌های پاییزه امسال درنظر گرفته شده با توجه به میزان آبی است که سازمان آب و برق در اختیار کشاورزان قرار میدهد.

امیری زاده با بیان اینکه در برخی حوضه‌ها بخصوص حوضه آبریز دز ممنوعیت کشت برای چغندرقند و کلزا اعمال می‌شود اظهار داشت: کشت‌های متنوع و متقاوتی برای این حوضه‌ها در نظر گرفته شده که کشاورزان دچار خسارت نشوند.

وی با اشاره به اینکه در استان خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی در مناطق محدودی از کشت دیم استفاده می‌شود تصریح نمود:با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام در سال‌های قبل حدود ۹ هزار هکتار از مزارع دیم زیر کشت کلزا رفت که در خشکسالی اخیر با خسارت ۸۰ درصدی مواجه شد.

امیری زاده با بیان اینکه در سال زراعی گذشته حدود ۱۷ و نیم میلیون تن محوصلات کشاورزی در استان تولید شد گفت: استان خوزستان در تولید برخی محصولات مهم و استراتژیک مثل گندم، کلزا، چغندر قند و… رتبه اول کشور را در اختیار دارد که با کاهش بارندگی‌ها بالطبع با کاهش عملکرد روبرو خواهیم بود، ولی سعی ما در این است که حتی الامکان با کاهش چندانی مواجه نشویم.

وی ادامه داد:سطح مصوب کشت چغندر قند در استان ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار بود که بر اساس الگوی کشت حدود ۳ هزار هکتار از اراضی به زیر کشت این محصول می‌رود.

امیری زاده با بیان اینکه به جز چهار حوضه کارون، مارون، دز و کرخه در هیچ حوضه‌ای محدودیت کشت وجود ندارد اضافه کرد: یکی از شرایط اعطای نهاده‌های کشاورزی به کشاورزان بیمه محصولات خواهد بود لذا از کشاورزان همه حوضه‌های آبریز دعوت می‌شود نسبت به بیمه محوصلات خود اقدام کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار