بهبود حاصلخیزی خاک با کشاورزی بازآفرینی

تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 مهر 1400 | 11:27 ق.ظ
بهبود حاصلخیزی خاک با کشاورزی بازآفرینی با تغییر اقلیم و خشکسالی هایی که طی چند سال اخیر بسیاری از کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است صنعت کشاورزی جهان به سمت و سویی می رود تا بتوان با وارد کردن تکنولوژی ها و فناوری های جدید ضمن حفظ زمین، با بالا بردن بهره وری و کاهش ضایعات و تلفات محصولات بیشترین […]

با تغییر اقلیم و خشکسالی هایی که طی چند سال اخیر بسیاری از کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است صنعت کشاورزی جهان به سمت و سویی می رود تا بتوان با وارد کردن تکنولوژی ها و فناوری های جدید ضمن حفظ زمین، با بالا بردن بهره وری و کاهش ضایعات و تلفات محصولات بیشترین حجم تولیدی را عاید کشاورز کند. در این راستا در سال ۲۰۲۱  روندهای نوین کشاورزی بیش از گذشته دنبال شده است که در ادامه به معرفی مهمترین روندها و روشهایی که در این سال در صنعت کشاورزی جهان و به خصوص در کشورهای پیشرفته دنیا تجربه شده است، می پردازیم؛

تصویربرداری ماهواره ای و فناوری هواپیماهای بدون سرنشین به کشاورزان این امکان را می دهد تا تنوع محصولات را که به سختی می توان از روی زمین تشخیص داد، مشاهده کنند

افزایش استفاده از تصویربرداری هوایی؛ راهی برای مدیریت بهتر مزارع توسط کشاورزان
بر اساس گزارشات جهانی، کشاورزان بیشتری برای مدیریت بهتر محصولات خود در سال ۲۰۲۱ به تصویربرداری هوایی روی آورده اند. چرا که تصویربرداری ماهواره ای و فناوری هواپیماهای بدون سرنشین به کشاورزان این امکان را می دهد تا تنوع محصولات و مسائل را که به سختی می توان از روی زمین تشخیص داد، مشاهده کنند. وقتی این داده ها با فناوری می شود، کشاورزان قادر خواهند بود محصولات خود را با دقت بیشتری مدیریت کنند و این امر باعث افزایش سود برای آنها می شود.

تمرکز بر مدیریت آب با هدف کاهش خطرات حوادث آب و هوایی همچون خشکسالی
به گفته سازمانهای مربوطه جهانی، حوادث آب و هوایی پرهزینه مانند بارندگی های شدید و خشکسالی در حال افزایش است به طوری که تنها در ایالات متحده، سال گذشته ۱۶ رویداد آب و هوایی رخ داد که حداقل ۱ میلیارد دلار خسارت به بار آورد.

 در حقیقت این حوادث نه تنها به خانه ها بلکه به زمین های کشاورزی و محصولات کشاورزی نیز آسیب می رساند لذا برای کمک به کاهش خطرات این رویدادها، کشاورزان از ابزارها و فناوری مدیریت آب برای مدیریت بهتر این حوادث شدید استفاده خواهند کرد.

کشاورزی بازآفرینی به شیوه هایی همچون «کاهش خاکورزی و استفاده از محصولات پوششی» اشاره دارد که میزان ترکیب کربن خاک را افزایش می دهد

کشاورزی بازآفرینی؛ راهکاری برای افزایش حاصلخیزی خاک
با توجه به نگرانی های مربوط به تغییرات آب و هوایی و بی ثباتی آب و هوا، مصرف کنندگان بیشتری سازمان ها و افراد را مجبور به اتخاذ شیوه های کشاورزی بازآفرینی یا احیا می کنند.  اصطلاح کشاورزی بازآفرینی در واقع به شیوه هایی همچون «کاهش خاکورزی و استفاده از محصولات پوششی» اشاره دارد که میزان ترکیب کربن خاک را افزایش می دهد. به عبارت دیگر دانشمندان معتقدند این شیوه ها سلامت و حاصلخیزی خاک را افزایش می دهد.

استفاده مناسب از نیتروژن با کاهش هزینه ها و افزایش سود دهی
افزایش نگرانی ها در مورد نقش کشاورزی در انتشار گاز نیتروژن اکسید گلخانه ای منجر به کاربرد دقیق کودهای نیتروژنی می شود. به گفته کارشناسان جهان فناوری هایی مانند سیستم سنجش محصول (Green Seeker ) و سیستم کنترل ورودی به تولیدکنندگان کمک می کند تا نیازهای نیتروژن گیاه را بدون استفاده بیش از حد از کود برآورده کنند، که منجر به کاهش هزینه ها و افزایش سود می شود. به طوری که یک مطالعه نشان داد که استفاده از سیستم سنجش محصول در مورد محصول «جو» باعث کاهش ۵۰ درصدی استفاده از نیتروژن می شود در حالی که عملکرد گیاه را نیز حفظ می کند.

وقتی کشاورزان می توانند داده ها را به اشتراک بگذارند، اسناد و مدارک را امضا کنند و به صورت دیجیتالی مشاوره دریافت کنند، در وقت و هزینه آنها صرفه جویی می شود

به اشتراک گذاری اطلاعات دیجیتالی؛ راهی برای صرفه جویی در وقت و هزینه کشاورزان
در حالی که به دلیل همه گیری کرونا بسیاری از فعالان صنعت کشاورزی از برگزاری جلسات کاری حضوری و گفتگو امتناع کردند و به برقراری ارتباط از طریق فناوری های دیجیتالی روی آورده اند کارشناسان می گویند پس از کاهش همه گیری، این احتمال وجود دارد که بسیاری از این ارتباطات به صورت دیجیتال باقی بماند.  در حقیقت وقتی کشاورزان می توانند داده ها را به اشتراک بگذارند، اسناد و مدارک را امضا کنند و به صورت دیجیتالی مشاوره دریافت کنند، در وقت و هزینه آنها صرفه جویی می شود از سوی دیگر این امر باعث افزایش ارتباط با ارائه دهندگان تجهیزات، مشاوران محصول و سایر متخصصان می شود.

پیش بینی عملکرد دقیق محصولات کشاورزی با استفاده از فناوری های جدید
فن آوری های جدید به کشاورزان اجازه می دهد تا قبل از برداشت محصول، عملکرد آنها را به سرعت و با دقت پیش بینی کنند. در حقیقت با عملکرد دقیق، کشاورزان قادر خواهند بود برای تمام برداشت خود خریدار پیدا کنند، ضایعات مواد غذایی را حذف کرده و سود را افزایش دهند. علاوه بر این فناوری نظارت عملکرد به انتخاب و عملکرد محصول سال بعد کشاورزان نیز کمک می کند.

برآورد شده بازار جهانی کشاورزی دیجیتالی از سال ۲۰۲۰ تا پایان ۲۰۲۱ رشدی به میزان ۹ درصد داشته باشد و در این میان نقشه برداری میدانی بیشترین رشد را به ثبت برساند

نقشه برداری میدانی؛ امکان کاشت، سم پاشی و برداشت دقیق تری را فراهم می کند
بر اساس گزارشات جهانی، برآورده شده است که بازار جهانی کشاورزی دیجیتالی از سال ۲۰۲۰ تا پایان ۲۰۲۱ رشدی به میزان ۹ درصد داشته باشد که در این میان نقشه برداری میدانی بیشترین رشد را نسبت به دیگر روش های این حوزه دارد. البته کارشناسان می گویند محقق شدن این امر چندان عجیب نیست چرا که نقشه برداری صحرایی امکان کاشت، سم پاشی و برداشت دقیق تری را فراهم می کند.

سرمایه گذاری در کشاورزی داخلی و تولید محصولات کشاورزی خانگی به کمک استارت آپ ها
شرکت های نوپا همچنان برای تولید محصولی مانند کاهو و گوجه فرنگی در داخل خانه از متقاضیان حمایت می کنند. در واقع هدف صدها استارت آپ کشاورزی عمودی استفاده از حسگرها و فرهنگ حفاظتی برای تولید سبزیجات در فضاهای کوچک نزدیک به مناطق شهری است.

ادغام داده ها کشاورز را در تصمیم گیری های آتی توانمند می سازد
به گفته کارشناسان جهانی حتی اگر اطلاعاتی در مورد عملکرد، هزینه ورودی، نوع خاک و شرایط آب و هوایی دارید، یکپارچه سازی این داده ها برای استفاده از آنها کلیدی است. در حقیقت نرم افزار مدیریت داده به کشاورزان اجازه می دهد تا از این داده ها برای تصمیم گیری های خود مطلع شوند و بهتر عمل کنند. از سوی دیگر این داده ها را می توان در زمان واقعی برای ایجاد تغییراتی مانند تغییر عمق کاشت بر اساس رطوبت موجود استفاده کرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار