انتقال آب از دز و کارون نابودی خوزستان را در پی خواهد داشت/ یک بام و دو هوای مسوولین در انتقال آب از دز

تاریخ انتشار: سه شنبه 4 آبان 1400 | 08:49 ق.ظ
انتقال آب از دز و کارون نابودی خوزستان را در پی خواهد داشت/ یک بام و دو هوای مسوولین در انتقال آب از دز در حالی که وزیر نیرو در حاشیه سفر به خوزستان مساله مهم در طرح آبرسانی غدیر را تزریق آب دز به شبکه شرب استان اعلام کرد، نماینده مردم شهرستان دزفول تصور انتقال آب از رود دز آن هم برای مصارف کشاورزی و صنعتی را اشتباه لفظی از سوی وزیر نیرو اعلام می‌کند.

به گزارش کشاورزی پرس، سید احمد آوایی نماینده مردم شهرستان دزفول در دیدار با وزیر نیرو اظهار کرد: طرح آبرسانی غدیر  از چندسال پیش توسط دولت و نهادهای بالادستی برای تامین آب‌شرب از سد کرخه و پایین‌دست رودخانه دز کلید خورده است.

وی افزود: انتقال آب از سرچشمه‌های دز و کارون اقدام غیرکارشناسی است که با وجود تذکر جدی متخصصان، این امر ادامه یافت و منجر به نابودی بخشی از جلگه خوزستان شد.

نماینده مردم شهرستان دزفول گفت: در ماه‌های اخیر با توجه به بحران جدی خشکسالی در شهرهای غربی و جنوبی خوزستان، مشخص شد انتقال آب نتیجه‌ای جز نابودی خوزستان و به وجود آمدن ناهنجاری‌ها نخواهد داشت.

وی تامین نشدن منافع مردم را خط قرمز دانست و ادامه داد: اجرای هر طرحی، باید مصلحت مردم با مطالعه دقیق و کارشناسانه در نظر گرفته شود.

احمد آوایی تصریح کرد: پروژه آبرسانی غدیر، یک طرح ملی است که توسط دولت و نهادهای بالادستی به منظور تامین آب شرب شهرهای جنوبی خوزستان از سد کرخه در سال‌های گذشته کلید خورده و قرار است در آینده نیز، بخش اندکی از این انتقال آب، از پایین‌دست رودخانه دز تامین شود.

وی بیان کرد: تصور اینکه مقرر شده تامین آب از دریاچه و یا بالادست رودخانه دز، آن هم برای مصرف کشاورزی و صنعتی باشد به دلیل اشتباه لفظی وزیر پیش‌آمده بود، در حالی که طی مذاکرات صورت گرفته با وی و مدیریت طرح غدیر، انتقال آب از طریق سد کرخه و پایین‌دست رودخانه دز( در محل ایستگاه پمپاژ W۲ اسپیل کرخه در ۳۵ کیلومتری شمال شوش) برای تامین آب شرب شهرهای جنوبی استان، تامین خواهد شد.

آوایی اذعان کرد: این طرح باید تنها برای تامین آب شرب مردم شریف خوزستان اجرا شود تا مشکلی برای کشاورزان شمال خوزستان که حجم بالایی از تولیدات کشاورزی را به خود اختصاص داده‌اند به وجود نیاید؛ چنانچه در آینده کار غیر کارشناسی بر خلاف منافع مردم صورت گیرد، ما با تمام توان مخالفت خواهیم کرد.

 

مسئله مهم تزریق آب گوارای دز در شبکه آب شرب است

اما اشتباه لفظی از سوی وزیر نیرو در صورتی مطرح شده است که در مهر ماه سال جاری طی یک سفر به خوزستان و در حاشیه بازدید از ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس ضمن تاکید بر بررسی مسائل مربوط به آب و فاضلاب و به ویژه طرح غدیر اظهار کرد: با اجرای طرح غدیر، حجم آب برای ۲۶ شهری که در مسیر اجرای طرح هستند تا ۱۰ سال آینده کافی خواهد بود و مساله‌ای در تامین آب نخواهند داشت و آب پایدار خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خویش صراحتا اعلام کرد که: مساله مهم این است که آب گوارای دز در شبکه آب شرب خوزستان تزریق می‌شود.

سد دز با داشتن پنج درصد آب در مخازن، در بدترین وضعیت ممکن است

مسئله انتقال آب دز در حالی مجددا به سوژه‌ای داغ تبدیل شده که خشکسالی و خالی شدن قسمت عمده‌ای از سد آن با چشمی غیرکارشناسی هم کاملا هویداست و مردم شهرهای شمال خوزستان نگران تاثیرات منفی این طرح هستند چراکه اکثر آن‌ها کشاورز و دامدارنی‌اند که زندگی و اموراتشان وابسته و تحت تاثیر جریان رود دز است.

فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در نشست بررسی مشکلات آب و فاضلاب استان که مهرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر حدود هفت درصد از مخازن سدهای خوزستان آبدار است و در سد دز حدود پنج درصد آب داریم که بدترین وضعیت را در میان سدها دارد.

وی افزود: با توجه به برآوردهای انجام شده، در شرایط محتمل پیش بینی شده برای پاییز، با کمبود حدود دو میلیارد و  ۶۰۰ میلیون متر مکعبی آب مواجه هستیم که این عدد برای پیش‌بینی‌های با وضعیت بدتر، بالا است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به تصمیم‌گیری در خصوص کشت پاییزه در خوزستان گفت: تصویب الگوی کشت پاییزه از جمله اقدامات در ‌مدیریت کمی آب بوده است. همچنین برداشت‌های کشت و صنعت ها محدود شده است تا بیشتر از حد مجاز برداشت نداشته باشند.

ایزدجو با بیان اینکه برداشت بیش از حد شرکت‌های نیشکری آب پایین دست را از نظر کمی و کیفی دچار مشکل می کند، افزود: در حوضه دز، کشت کلزا و چغندر ممنوع شده است اما در برخی از حوزه ها تا حدودی مجاز است که کشت شود.

 

خوزستان قطب کشاورزی کشور است

  بخش عظیمی از تولیدات کشاورزی ایران وابسته به همین کشاورزی شمال خوزستان است که در واقع قلب کشاورزی جلگه حاصلخیر خوزستان محسوب می‌شود. از این جهت صدمه به صنعت کشاورزی این ناحیه از کشور، صدمه به کل کشور است. بسیاری از مردمان این منطقه کشاورز هستند و این پیشه از دوران باستان تا به امروز در خوزستان و شمال خوزستان رواج داشته است. طی ماه‌های اخیر اکثر کشاورزان دزفول، شوش، شوشتر و… که همگی از آب رودخانه دز برای زراعت استفاده می‌کردند، با کاهش دبی رود دز به شدت متضرر شده و بسیاری از آن‌ها به دلیل نبود آب و یا نرسیدن آب کافی امسال کشت نکردند و یا به مشکل خوردند.

صدمه به بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین علت‌های مخالفت مردم با انتقال آب دز است اما این تصمیم آثار مخرب دیگری نیز دارد که خبرنگار خبرگزاری فارس در گزارشات بعدی به آن‌ها خواهد پرداخت.

 

منبع فارس


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار