گزارش مکتوب ...

قِصه تکراری گرانی میوه در اهواز

تاریخ انتشار: سه شنبه 4 آبان 1400 | 09:26 ق.ظ
قِصه تکراری گرانی میوه در اهواز پایش قیمت‌ چند قلم میوه پر مصرف در خُرده فروشی‌های ۲۵ مرکز استان و مقایسه آن با نرخ‌های اهواز حاکی از آن است که با گرانی ۱۰ تا ۲۰ درصدی میوه نسبت به متوسط کشور مواجه هستیم.
 

در میان شلوغی و همهمه یکی از بازار‌های محلی شهر اهواز، میوه‌های نوبرانه پاییزی مثل خرمالو و نارنگی چشم هر عابری را نوازش می‌دهد.قصه تکراری گرانی میوه در اهواز

اما حتی این جلوه و آب ورنگ هم کمتر رهگذری را برای به خرید آن‌ها دست به جیب می‌کند.
همین هفته گذشته بود که رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار اعلام کرد قیمت ۷۰ درصد میوه‌ها ۱۰ درصد گران شده است.

هزینه نگهداری میوه در سردخانه ، دخالت دلالان و نبود نظارت از مهمترین علت‌های گرانی میوه در سطح کشور می‌باشد ، اما این گرانی‌ها دراهواز محسوس‌تر است.

بر اساس اطلاعات میدانی شهروند خبرنگاران ما از بازار‌های خُرد شهر‌های مختلف و مقایسه قیمت نارنگی، موز و سیب در مراکز استان‌های مختلف متوجه شدیم که در بازار خُرد میوه و تره بار اهواز با گرانی ۱۰ تا ۲۰ درصدی میوه و تره بار نسبت به سایر شهر‌های کشور مواجه هستیم. (پایش‌ها در مناطق متوسط هر شهر ملاک قرار گرفته است).

با پایش قیمت سیب ، نارنگی ، موز در ۲۵ مرکز استان ، میانگین قیمت هر کدام به ترتیب ۱۴ ، ۱۶ و ۲۸ هزار تومان تخمین زده شد ، در حالی که قیمت این میوه‌ها در شهر اهواز به ترتیب حدود ۱۸ ، ۱۹ و ۳۵ هزار تومان است.

صادرات بی ضابطه محصولات از مبادی تولید

یکی از دلایل افزایش قیمت میوه در شهر اهواز ، فروش میوه به عراقی هاست هر محصولی در عراق کم باشد تجار عراق برای تهیه ‎اش به اهواز می آیند. قیمت هم برایشان فرقی ندارد و همین موجب می‌شود ناگهان قیمت یک جنس در اهواز افزایش یابد.قصه تکراری گرانی میوه در اهواز

البته همه جای کشور خریدار عراقی پیدا می‌شود ؛ تجار عراقی حتی ازباغ دار‌ها به صورت مستقیم میوه‌ای که هنوز بر درخت است و برداشت نشده را خریداری می کنند.

این موضوع را هم در نظر داشته باشید که باغدار هنگام فروش محصولش به دلال یا خریدار هیچ فاکتوری رد وبدل نمی‌کند و این موضوع که باغدار میوه را به چه کسی و با چه قیمتی فروخته قابل رد یابی نیست؛ بنابراین تنها موقعیت مرزی خوزستان علت گرانی میوه نیست.

اهواز تولید کننده میوه نیست

اهواز به نوعی مصرف کننده میوه محسوب می‌شود و میوه از مبادی تولید به خوزستان حمل می‌شود و بار فروش ، میوه را از مبادی تولید یا سردخانهِ شهر‌های دیگر به اهواز ارسال می‌کند.قصه تکراری گرانی میوه در اهواز

بار فروش ، تحت عنوان قرارداد حق العمل کاری ، بار را حمل می‌کند ومالک بار نیست و هرچه بار را با قیمت بالاتری به فروش برساند سود بیشتری نصیب بار فروش می‌شود.

برای آنکه بدانیم میوه در میدان میوه و تره بار الغدیربا چه قیمتی عرضه می‌شود و با چه قیمتی از میدان به سطح شهر توزیع می‌شود با رئیس اتحادیه عمده فروشان میوه و تره بار اهواز گفتگو کردم.

آیا میدان میوه و تره بار الغدیر جولانگاه دلالان است؟

رئیس اتحادیه عمده فروشان میوه و تره بار اهواز با بیان این که قیمت میوه در میدان میوه و تره بار الغدیر با شهر‌های ایران همخوانی دارد گفت: با قاطعیت اعلام می‌کنم که میوه با قیمت متعارف در حال عرضه در میدان الغدیر اهواز می‌باشد ومستندات این گفته هم موجود است.قصه تکراری گرانی میوه در اهواز

سپهری با ارائه نرخ نامه میوه و تره بار ۳ شهراصفهان ، شیراز و تهران گفت: اگر نرخ نامه (قیمت عرفی روزانه میوه و تره بار) این ۳ شهر را با قیمت میوه و تره بار عرضه شده در میدان الغدیر اهواز مقایسه کنید متوجه می‌شوید با شهر‌های دیگر تفاوت محسوسی ندارد.

وی در خصوص نحوه قیمت گذاری میوه و تره بار گفت: ما در میدان با توجه به قیمت سایر کلان شهر‌ها به شورای قیمت گذاری (متشکل از نماینده جهاد کشاورزی، صمت، تعزیرات حکومتی و ..) نرخ اقلام را پیشنهاد می‌دهیم وپس از تایید نرخ نامه توسط سازمان صمت ، قیمت‌های مصوب به صورت هفتگی ابلاغ می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر نرخ نامه هفتگی در شرایطی که برحسب اتفاق مثلاً بارندگی ، یک قلم جنس در بازار کم باشد با کسب مجوز از صنعت و معدن قیمت تغییر می‌کند.

وی گفت: مبنای قیمت گذاری ، مبادی تولید است ؛ مثلا اگر قیمت پیاز در میدان اصفهان که خود تولید کننده پیاز است ۵۰۰۰ تومان باشد ، باید با توجه به هزینه حمل ، قیمت آن ۵۵۰۰ تومان در نظر گرفته شود تا مزیت اقتصادی ، بار فروش را متقاعد به حمل بار به اهواز کند.

بار میوه به اهواز نمی‌رسد ،  اگر قیمت‌ها همخوانی نداشته باشد

وی تاکید کرد: اگر نرخ پیشنهادی ما با مبادی تولید همخوانی نداشته باشد به شدت با کمبود روبه رو خواهیم شد و به جای ۲۰ کامیون ورودی به میدان مثلا ۵ کامیون وارد می‌شود و این کمبود خود زمینه ساز افزایش قیمت خواهد شد.قصه تکراری گرانی میوه در اهواز

سپهری با اشاره به این که کنترل قیمت‌ها در میدان میوه و تره بار کار پیچیده‌ای نیست گفت: فاکتور خریداران قابل ردیابی و مشخص است و برای راستی آزمایی حاضریم به صورت روزانه نرخ عرضه میوه و تره بار را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افتتاح فاز دوم میدان الغدیر تاثیری بر قیمت میوه خواهد گذاشت گفت: در حال حاضر با توجه به کمتر شدن تقاضای مردم، غرفه‌های موجود جوابگوی نیاز شهروندان می‌باشد و اضافه شدن غرفه‌های جدید اگر چه کار را آسان‌تر خواهد کرد، اما تاثیری بر قیمت نخواهد گذاشت.

سپهری خاطر نشان کرد: اگر گرانی در بازار خُرد وجود دارد، خارج از حیطه اتحادیه می‌باشد و سازمان‌های نظارتی و اتحادیه‌های مربوطه متولی نظارت در خارج از میدان هستند.

وی مهمترین وظیفه میدان الغدیر را عرضه به اندازه کافی میوه دانست و گفت: از مسئولان می‌خواهم شرایط را به نحوی مدیریت کنند که عرضه با محدودیت مواجه نشود چرا که الویت ما فراوانی در بازار است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار