در میان شلوغی و همهمه یکی از بازارهای محلی شهر اهواز، میوههای نوبرانه پاییزی مثل خرمالو و نارنگی چشم هر عابری را نوازش میدهد.
اما حتی این جلوه و آب ورنگ هم کمتر رهگذری را برای به خرید آنها دست به جیب میکند.
همین هفته گذشته بود که رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار اعلام کرد قیمت ۷۰ درصد میوهها ۱۰ درصد گران شده است.
هزینه نگهداری میوه در سردخانه ، دخالت دلالان و نبود نظارت از مهمترین علتهای گرانی میوه در سطح کشور میباشد ، اما این گرانیها دراهواز محسوستر است.
بر اساس اطلاعات میدانی شهروند خبرنگاران ما از بازارهای خُرد شهرهای مختلف و مقایسه قیمت نارنگی، موز و سیب در مراکز استانهای مختلف متوجه شدیم که در بازار خُرد میوه و تره بار اهواز با گرانی ۱۰ تا ۲۰ درصدی میوه و تره بار نسبت به سایر شهرهای کشور مواجه هستیم. (پایشها در مناطق متوسط هر شهر ملاک قرار گرفته است).
با پایش قیمت سیب ، نارنگی ، موز در ۲۵ مرکز استان ، میانگین قیمت هر کدام به ترتیب ۱۴ ، ۱۶ و ۲۸ هزار تومان تخمین زده شد ، در حالی که قیمت این میوهها در شهر اهواز به ترتیب حدود ۱۸ ، ۱۹ و ۳۵ هزار تومان است.
صادرات بی ضابطه محصولات از مبادی تولید
یکی از دلایل افزایش قیمت میوه در شهر اهواز ، فروش میوه به عراقی هاست هر محصولی در عراق کم باشد تجار عراق برای تهیه اش به اهواز می آیند. قیمت هم برایشان فرقی ندارد و همین موجب میشود ناگهان قیمت یک جنس در اهواز افزایش یابد.
البته همه جای کشور خریدار عراقی پیدا میشود ؛ تجار عراقی حتی ازباغ دارها به صورت مستقیم میوهای که هنوز بر درخت است و برداشت نشده را خریداری می کنند.
این موضوع را هم در نظر داشته باشید که باغدار هنگام فروش محصولش به دلال یا خریدار هیچ فاکتوری رد وبدل نمیکند و این موضوع که باغدار میوه را به چه کسی و با چه قیمتی فروخته قابل رد یابی نیست؛ بنابراین تنها موقعیت مرزی خوزستان علت گرانی میوه نیست.
اهواز تولید کننده میوه نیست
اهواز به نوعی مصرف کننده میوه محسوب میشود و میوه از مبادی تولید به خوزستان حمل میشود و بار فروش ، میوه را از مبادی تولید یا سردخانهِ شهرهای دیگر به اهواز ارسال میکند.
بار فروش ، تحت عنوان قرارداد حق العمل کاری ، بار را حمل میکند ومالک بار نیست و هرچه بار را با قیمت بالاتری به فروش برساند سود بیشتری نصیب بار فروش میشود.
برای آنکه بدانیم میوه در میدان میوه و تره بار الغدیربا چه قیمتی عرضه میشود و با چه قیمتی از میدان به سطح شهر توزیع میشود با رئیس اتحادیه عمده فروشان میوه و تره بار اهواز گفتگو کردم.
آیا میدان میوه و تره بار الغدیر جولانگاه دلالان است؟
رئیس اتحادیه عمده فروشان میوه و تره بار اهواز با بیان این که قیمت میوه در میدان میوه و تره بار الغدیر با شهرهای ایران همخوانی دارد گفت: با قاطعیت اعلام میکنم که میوه با قیمت متعارف در حال عرضه در میدان الغدیر اهواز میباشد ومستندات این گفته هم موجود است.
سپهری با ارائه نرخ نامه میوه و تره بار ۳ شهراصفهان ، شیراز و تهران گفت: اگر نرخ نامه (قیمت عرفی روزانه میوه و تره بار) این ۳ شهر را با قیمت میوه و تره بار عرضه شده در میدان الغدیر اهواز مقایسه کنید متوجه میشوید با شهرهای دیگر تفاوت محسوسی ندارد.
وی در خصوص نحوه قیمت گذاری میوه و تره بار گفت: ما در میدان با توجه به قیمت سایر کلان شهرها به شورای قیمت گذاری (متشکل از نماینده جهاد کشاورزی، صمت، تعزیرات حکومتی و ..) نرخ اقلام را پیشنهاد میدهیم وپس از تایید نرخ نامه توسط سازمان صمت ، قیمتهای مصوب به صورت هفتگی ابلاغ میشود.
وی اضافه کرد: علاوه بر نرخ نامه هفتگی در شرایطی که برحسب اتفاق مثلاً بارندگی ، یک قلم جنس در بازار کم باشد با کسب مجوز از صنعت و معدن قیمت تغییر میکند.
وی گفت: مبنای قیمت گذاری ، مبادی تولید است ؛ مثلا اگر قیمت پیاز در میدان اصفهان که خود تولید کننده پیاز است ۵۰۰۰ تومان باشد ، باید با توجه به هزینه حمل ، قیمت آن ۵۵۰۰ تومان در نظر گرفته شود تا مزیت اقتصادی ، بار فروش را متقاعد به حمل بار به اهواز کند.
بار میوه به اهواز نمیرسد ، اگر قیمتها همخوانی نداشته باشد
وی تاکید کرد: اگر نرخ پیشنهادی ما با مبادی تولید همخوانی نداشته باشد به شدت با کمبود روبه رو خواهیم شد و به جای ۲۰ کامیون ورودی به میدان مثلا ۵ کامیون وارد میشود و این کمبود خود زمینه ساز افزایش قیمت خواهد شد.
سپهری با اشاره به این که کنترل قیمتها در میدان میوه و تره بار کار پیچیدهای نیست گفت: فاکتور خریداران قابل ردیابی و مشخص است و برای راستی آزمایی حاضریم به صورت روزانه نرخ عرضه میوه و تره بار را در اختیار رسانهها قرار دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا افتتاح فاز دوم میدان الغدیر تاثیری بر قیمت میوه خواهد گذاشت گفت: در حال حاضر با توجه به کمتر شدن تقاضای مردم، غرفههای موجود جوابگوی نیاز شهروندان میباشد و اضافه شدن غرفههای جدید اگر چه کار را آسانتر خواهد کرد، اما تاثیری بر قیمت نخواهد گذاشت.
سپهری خاطر نشان کرد: اگر گرانی در بازار خُرد وجود دارد، خارج از حیطه اتحادیه میباشد و سازمانهای نظارتی و اتحادیههای مربوطه متولی نظارت در خارج از میدان هستند.
وی مهمترین وظیفه میدان الغدیر را عرضه به اندازه کافی میوه دانست و گفت: از مسئولان میخواهم شرایط را به نحوی مدیریت کنند که عرضه با محدودیت مواجه نشود چرا که الویت ما فراوانی در بازار است.