صادرات ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری کالاهای غیرنفتی از مرزهای خوزستان

تاریخ انتشار: دوشنبه 17 آبان 1400 | 10:24 ق.ظ
صادرات ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری کالاهای غیرنفتی از مرزهای خوزستان رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت:میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از مرزهای خوزستان، در نیمه سال جاری به لحاظ وزنی ۶.۸ میلیون تن و به لحاظ ارزشی بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. امیر حسین نظری بیان کرد: این میزان صادرات به لحاظ وزنی ۲۲ درصد و به لحاظ ارزشی […]

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت:میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از مرزهای خوزستان، در نیمه سال جاری به لحاظ وزنی ۶.۸ میلیون تن و به لحاظ ارزشی بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

امیر حسین نظری بیان کرد: این میزان صادرات به لحاظ وزنی ۲۲ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۰۲ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی ۳۶۸ دلار بوده است افزود: صادرات به کشور عراق در این مدت به ارزش ۶۳۰ میلیون دلار معادل ۲۵ درصد کل صادرات بوده است.

نظری ادامه داد: مرزهای شلمچه، بندر امام خمینی(ره) و چذابه در این مدت به ترتیب بیشترین صادرات کالاهای غیرنفتی از خوزستان را به خود اختصاص دادند.

رییس سازمان صمت خوزستان بیان کرد: صادرات به کشور عراق از مرز شلمچه بیش از سه برابر صادرات به این کشور از مرز چذابه بوده است که باید نسبت به ساماندهی و فراهم کردن بستر صادرات در مرز چذابه اقدام لازم انجام شود.

نظری ادامه داد: صادرات محصولات پتروشیمی از منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر نیز به تنهایی ۵۵ درصد کل صادرات خوزستان را شامل می شود.

وی گفت: صادرات از بندر آبادان با توجه به سرمایه گذاری انجام شده در این بندر رقم بسیار پایین ۱۳ میلیون دلار است؛ آمار پایین صادرات از این بندر به دلایل متعددی از قبیل محدودیت وضع شده در تجارت با کشور کویت و انتقال عمده فعالیت های اقتصادی این بندر به بوشهر است.

وی بیان کرد: مصالح ساختمانی ، محصولات کشاورزی، فلزی، شیمیایی از جمله مهمترین اقلام صادراتی از خوزستان به کشورهای هدف از جمله عراق، و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

مرزهای تجاری و مسافری چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر از جمله مرزهای تجاری خوزستان هستند که از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا بازگشایی شدند.

مجتمع بندری امام خمینی (ره) نیز از دیگر درگاه‌های صادراتی خوزستان و یکی از بنادر مهم کشور است.

این بندر با ۳۸ اسکله فعال به طول هفت کیلومتر بزرگترین بندر فعال ایران است. اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در بندر امام خمینی (ره) مستقر است.

بندرامام خمینی (ره) اکنون از مهم ترین قطب‌های حمل و نقل منطقه‌ای به ایفای نقش می پردازد، این بندر در سال ۱۳۹۰ پس از تغییر رژیم حقوقی خود از یک بندر عادی به منطقه ویژه اقتصادی و الحاق زمین‌های مجاور، هم اکنون با ۱۱ هزار هکتار مساحت، بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

ظرفیت روزانه صادرات و حمل و نقل کالا به میزان یک هزار و ۵۰۰ کامیون از مرز شلمچه و ۸۰۰ کامیون از مرز چذابه است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار