عامل افزایش قیمت مرغ در خوزستان/فروشندگان، سفارش خرید را کاهش دادند

تاریخ انتشار: سه شنبه 18 آبان 1400 | 08:58 ق.ظ
عامل افزایش قیمت مرغ در خوزستان/فروشندگان، سفارش خرید را کاهش دادند در ۲ هفته گذشته بازار مرغِ کشتار روز در خوزستان دچار تغییر قیمت ناگهانی شد که باوجود فراوانی مرغ در استان و مناسب بودن شرایط مرغداری‌ها، علت افزایش قیمت در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

از ابتدای فصل پاییز و با تامین مناسب نیاز بازار مرغ استان، تعادل نسبی در بازار استان رخ داد و التهابی که در ابتدای تابستان به علت کمبود مرغ در بازار رخ داده بود، در مهرماه با آرامش و کاهش نسبی قیمت مرغ همراه شده بود، اما به یکباره شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم.

ابتدای مهرماه، کارشناسان سازمان صمت و جهاد کشاورزی استان پیش‌بینی خود را بر فرآیند کاهش قیمت مرغِ کشتار روز در استان متمرکز کرده بودند که تا حدودی این پیش‌بینی به وقوع پیوست به گونه‌ای که در شهریورماه تا کیلویی ۳۴ هزار تومان نیز رسیده بود، اواسط مهرماه با کیلویی ۲۹ هزار تومان و حتی اواخر مهرماه به کیلویی ۲۷ هزارتومان رسید. اما به یکباره فرآیند کاهش قیمت متوقف و دوباه سیر صعودی به خود گرفت.

این افزایش قیمت تا دهه اول آبان‌ماه ادامه داشت تا آنکه از اواسط این ماه، ثبات قیمت در بازار مرغ ایجاد شد و هم‌ اکنون مرغ کشتار روز کیلویی بین ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان در بازار و حتی در برخی نقاط، ۳۰ هزارتومان نیز به فروش می‌رسد.

اما این تغییر ناگهانی قیمت مرغ در استان با وجود پیش بینیِ بر روی کاغذ کارشناسان از کاهش قیمت، برای بسیاری علامت سوال بود چراکه وضعیت مرغداری‌ها و کشتارگاه‌های استان به مرور بهتر شده و افزایش قیمت هیچ توجیهی نداشته است.

دلال‌ها به بازار وارد می‌شوند!

در این راستا، عبدالامیر نیرومند معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه موضوع تغییر ناگهانی قیمت مرغ خارج از پیش‌بینی استان بود، اظهار کرد: تا ۲ هفته گذشته قیمت مرغ کشتار روز در بازار استان تا کیلویی بین ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان کاهش یافت و ما این فرآیند را به علت مساعد شدن شرایط مرغداری‌های استان و فراوانی مرغ در بازار استان می‌دانستیم.

وی افزود: از ابتدای آبان‌ماه سازمان صدا و سیما با پخش گزارشی از بازار گوشت مرغ، قیمت گوشت مرغ کشتار روز در کل کشور را کیلویی ۳۲ هزار تومان بیان کرد، در حالی که در خوزستان پایین‌تر از این بود و همین موضوع سبب شد که مرغداری‌ها و یا دلالان، خود سرانه اقدام به افزایش قیمت کنند و بازار مرغ استان را با شوک همراه نمایند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، تصریح کرد: قیمت فعلی گوشت مرغ کشتار روز در بازار استان کیلویی بین ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان و در برخی نقاط تا ۳۰ هزار تومان نیز معامله می‌شود که البته این قیمت باتوجه به توزیع مرغ یخ‌زده با قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان فراتر از توان خرید مردم است و باتوجه به تمایل عموم مردم به مرغ یخ‌زده به علت قیمت پایین‌تر، کاهش قیمت مرغ کشتار روز تا کیلویی ۲۷ هزار قابل پیش‌بینی است.

نیرومند، فراوانی مرغ کشتار روز را فراتر از میزان فروش در بازار بیان کرد و گفت: در حال حاضر فراوانی مرغ کشتار روز در بازار بسیار مناسب است، گرچه سرانه مصرف گوشت مرغ مردم به علت تمایل به دیگر فرآوردهای پروتئینی مانند گوشت قرمز و یا گوشت ماهی کاهش پیدا کرده، اما مرغ کشتار روز به هر میزان در بازار به فراوانی یافت می‌شود.

 

فروشندگانِ گوشت مرغ، سفارش خرید را کاهش دادند

در پی این موضوع خبرنگار ایلنا با حضور در میان مردم و گفت‌وگو با چند شهروند اهوازی پرداخته و علت کاهش میزان سرانه مصرف مرغ در استان را جویا شد که عموم مردم علت این موضوع را افزایش قیمت گوشت مرغ می‌دانند.

طُرفی، یکی از شهروندان اهوازی است که در خیابان کاوه منطقه نادری اهواز فروشگاه گوشت مرغ دارد و در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه گوشت مرغ کشتار روز در طی سه روز گذشته کاهش قیمت ۵۰۰ تا هزار تومانی را شاهد است، اظهار کرد: تا پیش از آبان‌ماه فروش مرغ تا حدودی مناسب بود و میزان فروش ما به نسبت بالا بود اما تغییر ناگهانی قیمت مرغ و رسیدن آن به کیلویی ۳۴ هزار تومان فروش را به شدت کاهش داد.

وی افزود: این افزایش قیمت خارج از توان مردم بود و قدرت خرید آنان را کاهش داده است که اکنون شاهد افزایش فروش گوشت قرمز هستیم، البته به نظر می‌رسد قیمت مرغ کاهش پیدا کند و ما هم سفارش خرید گوشت مرغ کشتار روز را تا ایجاد تعادل در بازار کاهش دادیم.

این فروشنده مرغ کشتار روز در اهواز، در ادامه تصریح کرد: قیمت گذاری گوشت مرغ و گوشت قرمز باید بر اساس عرضه و تقاضای بازار نرخ‌گذاری شود نه براساس تصمیم تهران و اعلام آن در صدا وسیما، چراکه در این صورت رقابت در صنعت مرغداری کاهش می‌یابد و مردم نیز مجبور به خرید گران می‌شوند.

 

منصوری نیز یکی دیگر از شهروندان اهوازی در گفت‌وگو با خبرنگار ما قیمت فعلی مرغ کشتار روز را خارج از توان مردم دانست و اظهار کرد: در طی چند مدت اخیر مانند اکثر مردم میزان مصرف گوشت مرغ خود را کاهش دادیم و به جای خرید مرغ‌های با وزن بالای ۲ کیلو،  به سمت مرغ‌های با وزن زیر یک و نیم کیلو متمایل شدیم.

وی افزود: تا پیش از آبان‌ماه قیمت مرغ روند نزولی به خود داشت اما به یکباره با پخش گزارش صدا و سیما در خصوص قیمت مصوب مرغ کشتار روز در کل کشور، قیمت گوشت مرغ در استان افزایشی شد. در حالیکه قیمت گذاری گوشت مرغ هر استان با استان دیگر متفاوت است اما این نرخ برای کل کشور یکسان درنظر گرفته شده بود و همین عامل باعث شد که سرانه مصرف مردم در خوزستان کاهش پیدا کند.

قیمت گذاری اقلام ضروری مانند مرغ در تهران بدون توجه به بازار استان‌ها و قدرت خرید مردم، خود به یک معضل اساسی در مدیریت بازار تبدیل شده است که اگر قیمت گذاری به جای نمودار عرضه و تقاضا، توسط افراد پشت میز نشین صورت بگیرد دست طمع دلالان را بازتر می‌کند و سفره مردم را کوچک‌تر که باید در این زمینه تصمیم گیری جدی صورت پذیرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار