سرعت عمل، گره از محرومیت اندیکای زلزله زده باز می‌کند/ تسهیلات بانکی دست زلزله زده‌ها را می‌گیرند

تاریخ انتشار: دوشنبه 24 آبان 1400 | 08:47 ق.ظ
سرعت عمل، گره از محرومیت اندیکای زلزله زده باز می‌کند/ تسهیلات بانکی دست زلزله زده‌ها را می‌گیرند به گزارش کشاورزی پرس، عقربه‌های ساعت که از عدد ۱۱ عبور می‌کنند، چراغ‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها یکی پس از دیگری خاموش می‌شوند، تاریکی همه جا را فرا می‌گیرد، بیشتر افراد در طول روز به کار و تلاش می‌پردازند و سکوت و آرامش شب را برای استراحت انتخاب می‌کنند، البته این قانون طبیعت است و […]

به گزارش کشاورزی پرس، عقربه‌های ساعت که از عدد ۱۱ عبور می‌کنند، چراغ‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها یکی پس از دیگری خاموش می‌شوند، تاریکی همه جا را فرا می‌گیرد، بیشتر افراد در طول روز به کار و تلاش می‌پردازند و سکوت و آرامش شب را برای استراحت انتخاب می‌کنند، البته این قانون طبیعت است و فقط افرادی که شغل‌های شیفتی دارند، بیخوابی شب را تجربه می‌کنند.

صدای زوزه گرگ، پارس سگ ها، تردد ماشین‌های عبوری شخصی و هر از گاهی خودرو‌های امدادی سکوت شب را می‌شکنند، زمین آرام است و چون گهواره‌ای ثابت، شرایط را برای خوابیدن فراهم می‌کند، اما همین زمین که همچون گوی سنگینی ثابت است، گاهی به سرش می‌زند تکان بخورد، از آن تکان‌هایی که همه را وحشت زده می‌کند، از همان لرزش‌هایی که همه جا را تکان می‌دهد و باعث وحشت مردم می‌شود.

حدود یک ماه پیش زمین هوس کرد در اندیکا، محروم‌ترین نقطه استان خوزستان تکان بخورد، بلرزد تا همه را آشفته و هراسان کند و همه را در دل شب بیدار کرده و زخم بر دل‌های ساکنان مظلوم این دیار بزند، آنان که در شهر‌ها و خانه‌های محکم و ساخته شده از مصالح ساختمانی بودند، به چشم دیدند که چگونه دیوار‌ها و سقف خانه‌ها ترک خورد، اما حال و روز اهالی روستا‌های این شهرستان دل می‌خواهد، دلی که بتواند عمق محرومیت را درک و تحمل کند، خانه‌هایی که وقتی زلزله می‌آید، لرزه بر اندام فرتوت و خسته شان می‌افتد.

زلزله اندیکا

 در تعاریف متعارف خانه محلی برای سکونت است که باید ایمنی‌های لازم را داشته و با مصالح ساختمانی محکم ساخته شده باشد و با لرزش‌های نسبتا شدید آخ نگوید، مگر اینکه زمین لرزه با شدت بسیار اتفاق افتد، اما حکایت مسکن در این شهرستان کاملا متفاوت است، نام آن را لیر گذاشته اند، چون با سنگ‌های کوچک و بزرگ و گِل به صورت سنتی و دستی ساخته شده اند، ناگفته نماند که با مقاومت هم میانه‌ای ندارند و کوچکترین لرزش آن‌ها را فرو می‌ریزد.

امدارسانی ها، واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، واکسیناسیون ساکنان مناطق زلزله زده علیه کووید-۱۹ و… از جمله اقداماتی هستند که پس از حادثه اجرایی می‌شوند، اما آنچه مهم است بازسازی و عمل کردن به قول‌هایی است که مسئولان پس از حادثه می‌دهند و در چنین مواقع باری که بر دوش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌افتد سنگین‌تر از سایر دستگاه‌های اجرایی است.

پس از بازدید‌هایی که از مناطق زلزله زده و محروم اندیکا انجام شد، اعتبار‌هایی به بنیاد مسکن خوزستان تخصیص داده شده و حالا وقت آن رسیده که این اداره دست به جیب ببرد و برای بازسازی خانه برای زلزله زده‌ها دست به کار شود تا بیش از این سرمای سوزان ساکنان کوهستان را آزار ندهد.

آغاز بازسازی ۱۸ روستا در اندیکا

حسین جنتی، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به آغاز عملیات بازسازی ۱۸ روستا در این شهرستان گفت: در برخی روستا‌ها قرار است خانه‌ها به کمک سازه‌های سبک، خانه احداث شوند که امیدواریم عملیات بازسازی طی یک ماه به پایان برسد، ضمن اینک آواربرداری تعداد زیادی از روستا‌ها پایان یافته است.

وی به انتقال مصالح مورد نیاز برای بازسازی خانه‌ها و همچنین اسکلت‌های پیش ساخته و سازه‌های سبک به منطقه برای اجرای عملیات احداث مسکن اشاره کرد و بیان داشت: همچنین یک دستگاه تولید ماسه در منطقه شیمبار مستقر شده است تا ماسه به راحتی تولید و به منطقه حمل شود.

مناطق زلزله زده اندیکا

جنتی با بیان اینکه بازسازی در حدود ۱۰ روستا از طرف بنیاد مسکن خوزستان انجام می‌شود و بنیاد مسکن لرستان نیز به عنوان ستاد معین، کار بازسازی را در حدود ۸ روستا آغاز کرده است، اظهار داشت: در روستا‌های دور دست که امکان انتقال مصالح به آن مناطق وجود ندارد، قرار است از این سازه‌های سبک برای ساخت منازل مسکونی مردم استفاده شود.

این مقام مسئول در خصوص جاده دسترسی روستای سرشط تصریح کرد: براساس تفاهم انجام شده قرار است بنیاد مسکن نسبت به ساخت این جاده اقدام کند، همچنین ماشین‌آلات موردنیاز در منطقه مستقر شده است و تا چند روز آینده کار ساخت جاده آغاز می‌شود.

بانک کشاورزی متولی بنیاد مسکن برای ارائه تسهیلات بازسازی

جهانپور معماریان، مدیر شعب بانک کشاورزی خوزستان با بیان اینکه این بانک کشاورزی متولی پرداخت بخشی از تسهیلات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای واحد‌های آسیب دیده اندیکا است، گفت: با پرداخت ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی با نرخ ۵ درصد در بازسازی مناطق زلزله زده اندیکا مشارکت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این تسهیلات بلند مدت و با بهره مناسب خواهد بود، اظهار کرد: این میزان تسهیلات برای ساخت، بهسازی و مقاوم سازی اماکن روستایی در شهرستان زلزله زده پرداخت می‌شود، همچنین مقرر شده به منظور تامین علوفه دام زلزله زدگان عشایر اندیکا در اسرع وقت تسهیلاتی با نرخ ۱۰ درصد از محل صندوق توسعه ملی تصویب و پرداخت شود و از محل صندوق بیمه برای دام‌هایی که در منطقه اندیکا زیرپوشش بیمه بوده خارج از نوبت بخشی از غرامت واریز شده و بخشی دیگر نیز در حال واریز است.

ویرانیهای زلزله

معماریان بیان داشت: بانک کشاورزی تنها بانکی است که در اندیکا شعبه دارد و چند نفر از کارمندان بانک کشاورزی در بخشداری چلو به صورت تناوبی مستقر شده اند تا تشکیل پرونده و امور اجرایی زلزله زدگان را انجام دهند.

عملیات آواربرداری و بازسازی باید تسریع شود

امراله نوذری، فرماندار اندیکا بر لزوم تسریع در آواربرداری و بازسازی مناطق آسیب دیده تاکید و تصریح کرد: روند بازسازی نیرو‌های ارزیاب به کندی پیش می‌رود، این در حالی است که جاده‌های صعب العبور مناطق عشایری نیاز به بازسازی دارند و با اولین بارش باران، ریزش کوه در مناطق کوهستانی باعث بسته شدن جاده‌های ارتباطی می‌شود که برای حل این مشکل نیاز به ماشین‌های کمک دار و همکاری ادارات ذیربط است.

بسیج برای زلزله زده‌ها خانه می‌سازد

سرگرد پاسدار قاسم گوروی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج لالی شرایط مردم ساکن مناطق زلزله زده و محروم اندیکا را دشوار توصیف کرد و گفت: تخریب خانه‌ها سبب سرگردانی مردم در مناطق روستایی و کوهستانی شده است.

او با اشاره به حضور در مناطق زلزله زده و بررسی نیاز‌های آن ها، تامین مصالح ساختمانی برای احداث خانه‌ها و ارسال بلوک‌های سیمانی در دستور کار قرار گرفت، بیان داشت: ۳ هزار بلوک دیواری که با کمک‌های مردمی و به همت جهادگران بسیج سازندگی و محرومیت زدایی سپاه شهرستان لالی تهیه شده اند، در قالب دومین مرحله از کمک‌های مومنانه به ارسال منطقه ارسال شدند.

مناطق محروم و زلزله زده اندیکا

اما ظاهرا زمین لرزه‌های پی در پی دست از اهالی اندیکا بر نمی‌دارد و پیش از اینکه زخم‌های نقش بسته بر دل‌های آن ترمیم شوند، زلزله‌ای دیگر رخ می‌دهد و دوباره زخم‌ها سر باز می‌کنند، دقیقا مثل زلزله‌ای به بزرگی ۴.۱ ریشتر که ساعت یک و ۱۲ دقیقه و ۳۲ ثانیه بامداد روز جمعه ۲۲ آبان ماه، حوالی قلعه‌خواجه مرکز این شهرستان رخ داد و دوباره وحشت را به دل کوهستان نشینان انداخت، اما بر اساس اعلام تیم‌های ارزیابی جمعیت هلال احمر خوزستان، خسارتی در پی نداشت.

بازدید‌های مسئولان کشوری و استانی از مناطق زلزله زده جای خود دارد، اما آنچه مهم است سرعت پیگیری‌ها و ساخت و ساز‌ها است، به ویژه در شرایط کنونی که هوا در همه مناطق سرد شده و زندگی در مناطق کوهستانی سخت تر.

 

منبع باشگاه خبرنگاران جوان


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار