معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز عنوان کرد

در مراقبت از مسافران امارات بیشتر دقت شود / کنترل مرزها برای جلوگیری از ورود “اُمیکرون”

تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 آذر 1400 | 09:33 ق.ظ
در مراقبت از مسافران امارات بیشتر دقت شود / کنترل مرزها برای جلوگیری از ورود “اُمیکرون” معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور گفت: در خصوص مراقبت در مرزها به ویژه مسافران ورودی از پروازهای امارات باید بیشتر دقت شود زیرا در دبی از همه جای دنیا مسافر وجود دارد و احتمال تماس این افراد با مسافران آفریقایی زیاد است.

 در مراقبت از مسافران امارات بیشتر دقت شود / کنترل مرزها برای جلوگیری از ورود "اُمیکرون"

دکتر سید محمد علوی در نشست قرارگاه عملیاتی و نظارتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان که امروز (۹ آذرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: روند بیماری در کشور و به مراتب در خوزستان بهتر است به گونه‌ای که بر اساس تعریف جدید وزارت بهداشت، تنها سه شهر خوزستان در وضعیت زرد و مابقی در وضعیت آبی قرار دارند.

وی با اشاره به کاهش ۴۸ درصدی روند ابتلا به کرونا در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن، افزود: تاکنون در خوزستان ۵۳۳ هزار و ۲۸۴ بیمار داشته‌ایم؛ در هفته گذشته ۷۵ بیمار شناسایی شده است این در حالی است که در مقطعی، روزانه حتی ۳ هزار و ۸۰۰ بیمار نیز در استان خوزستان شناسایی شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه تاکنون ۶۴ هزار و ۱۵۱ بیمار در بیمارستان‌های خوزستان بستری شده‌اند، گفت: در هفته گذشته تعداد بستری‌های استان خوزستان هفت مورد بوده است که این رقم نیز نسبت به هفته قبل از آن ۴۷ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان خوزستان ۹ هزار و ۵۴۹ فوتی ناشی از کرونا داشته‌ایم اما در هفته گذشته تنها سه مورد فوتی داشتیم و در برخی روزها مورد فوتی نداشتیم.

علوی بیان کرد: تاکنون ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تست تشخیصی انجام داده‌ایم در حالی که هفته گذشته تنها یک هزار و ۲۰۰ تست انجام دادیم.

وی با اشاره به دلایل وضعیت آبی فعلی، گفت: بنا بر علم اپیدمیولوژی زمانی که اپیدمی منتشرشونده رخ می‌دهد، تعداد زیادی از افراد به بیماری مبتلا و پس از بهبودی، ایمن می‌شوند. مشاهده شد که در موج اخیر، ایتالیا از همه جا کمتر مرگ و میر داشته است در حالی که بیشترین مرگ و میر در موج قبلی در این کشور بوده است بنابراین با پشت سر گذاشتن موج سنگین، تعدادی از مردم ایمن می‌شوند اما باید توجه داشت که این ایمنی، پایدار نیست و شش تا هفت ماه بعد کاهش می‌یابد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: استان سیستان و بلوچستان نیز که پروتکل‌های بهداشتی خوب رعایت نمی‌شود و پوشش واکسیناسیون این استان نیز کمتر است، در وضعیت آبی قرار دارد بنابراین نمی‌توانیم بگوییم این وضعیت استان خوزستان صرفا به دلیل واکسیناسیون یا رعایت پروتکل‌ها است زیرا ماهیت بیماری این گونه است؛ مجموعه عوامل ابتلای افراد، واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شرایط آب و هوایی و ژنتیک در این زمینه تاثیرگذار است.  

وی با اشاره به گذراندن تابستان سخت کرونایی در خوزستان، گفت: هنر ما این است که نگذاریم اتفاقات گذشته در خوزستان تکرار شود. البته در تعریف رنگ‌بندی‌ها نیز تغییر و تحول انجام شده است بنابراین نباید زیاد خود را درگیر وضعیت آبی یا زرد کنیم. در هر نقطه دنیا بیماری رخ دهد، باید گوش به زنگ باشیم که نکند درگیر شویم.

علوی در خصوص اجرای طرح شهید سلیمانی، بیان کرد: در قالب این طرح واکسیناسیون، نظارت بر اجرای پروتکل‌ها، رهگیری و مراقبت از بیماران انجام می‌شود. در این طرح در استان خوزستان ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در قالب ۳ هزار تیم فعالیت می‌کنند.

وی گفت: بر اساس این طرح مقرر بود که به ازای هر مورد مثبت، ۱۰ مورد رهگیری و ۱۰ مورد تست انجام شود که در یک بازه زمانی رقم رهگیری به ۱۱ تا ۱۲ مورد هم رسید اما پس از آن کاهش یافت. در یکی دو هفته اخیر نسبت رهگیری به ازای هر بیمار به هفت نفر و نسبت تست به ازای هر بیمار نیز به حدود پنج نفر رسیده است. در صورت ادامه این روند، در خصوص اجرای خوب این طرح جای امیدواری داریم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور افزود: در حال حاضر طرح در شهرهای اندیمشک، ایذه، هفتکل، ماهشهر، هویزه، دشت آزادگان و اندیکا خوب اجرا نمی‌شود و به جای رهگیری ۱۰ نفر به ازای هر بیمار، ۱.۵ نفر را رهگیری می‌کنند که باید اجرای این طرح در این شهرها تشدید شود.  

علوی در خصوص وضعیت واکسیناسیون در خوزستان، گفت: در کشور در حال تزریق واکسن برای افراد بالای ۱۲ سال هستیم. با توجه به اینکه جمعیت خوزستان جوان و با استان‌های دیگر متفاوت است، درصد بیشتری از جمعیت این استان هنوز واجد شرایط واکسیناسیون نیستند بنابراین اگر همه افراد بالای ۱۲ سال خوزستان هم واکسن دریافت کنند، ۲۰ درصد جمعیت استان همچنان واجد شرایط واکسیناسیون نیستند. از طرف دیگر، ۲۰ درصد افراد واجد شرایط واکسیناسیون تاکنون برای دریافت واکسن اقدام نکرده‌اند.

وی بیان کرد: تاکنون در خوزستان ۲ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۹۲۵ نفر یک دوز، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۵۵۴ نفر دو دوز و بیش از ۳۶ هزار نفر دوز سوم را دریافت کرده‌اند. در مجموع در خوزستان ۵ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۴۹۵ دوز واکسن تزریق شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در استان خوزستان پوشش واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال در دوز اول حدود ۸۰ درصد است و پوشش واکسیناسیون در برخی شهرها نیز از متوسط کشوری بالاتر است اما این رقم در شهرهایی مانند شادگان، حمیدیه و باوی زیر ۷۰ درصد است که باید اقدامات هدفمند برای افزایش پوشش واکسیناسیون در این شهرها انجام شود.

وی گفت: ۷۶ درصد افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند هر چند بر اساس سامانه سیدا آموزش و پرورش، این رقم بالای ۸۶ درصد است.

علوی با اشاره به ادامه روند واکسیناسیون، بیان کرد: مقدار زیادی از مساله جمعیتی که تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند با آموزش و این روش‌ها حل نمی‌شود. فکر نمی‌کنم با این روش بتوان افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند را با میل خود، واکسینه کنیم بنابراین باید الزاماتی در این خصوص وجود داشته باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: برخی واکسن‌گریز هستند و باوری به واکسیناسیون ندارند که باید با تبلیغات آگاهی این افراد بالا برود. گروهی از افراد نیز واکسن‌هراسی دارند و برای اقناع واکسن‌هراسان به دریافت واکسن نیز باید اقدامات مشاوره‌ای انجام شود که این کار در برخی مناطق آغاز شده است.

وی گفت: گروه دیگری واکسن‌ستیز هستند و نه تنها واکسن تزریق نمی‌کنند بلکه علیه واکسیناسیون تبلیغ می‌کنند که باید با قوه قهریه و از طریق مرجع قضایی با این گروه برخورد شود.

علوی بیان کرد: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرده است که در میان فعالان فضای مجازی خوزستان، کسی علیه واکسن تبلیغ نمی‌کند در حالی که این موارد دیده شده است و باید با این افراد برخورد شود.

وی در خصوص سوش جدید “اُمیکرون” گفت: با وجود اینکه بیماری در اروپا و آمریکای شمالی تقریبا کنترل و روند فعالیت‌ها عادی شده بود، در دو سه هفته اخیر روند ابتلا در این کشورها افزایش یافته و این واریانت در ۱۲ کشور اروپایی مشاهده شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: منشاء واریانت اُمیکرون، آفریقای جنوبی است بنابراین این کشورها آلوده هستند؛ در این شرایط، تمام کشورهای اروپایی پذیرش مسافران آفریقای جنوبی را کاملا منع کرده‌اند نه اینکه مسافران را قرنطینه کنند. 

وی عنوان کرد: اطلاعات در مورد این گونه جدید، زیاد نیست اما آنچه مسلم است سرایت‌پذیری بیشتر آن نسبت به ویروس قبلی است که می‌تواند به سرعت در جهان گسترش پیدا کند بنابراین در خصوص مراقبت در مرزها به ویژه مسافران ورودی از پروازهای امارات باید بیشتر دقت شود زیرا در دبی از همه جای دنیا مسافر وجود دارد و احتمال تماس این افراد با مسافران آفریقایی زیاد است.  


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار