آغاجاری؛ نشسته روی نفت و مردمی که تشنه خدمات هستند

تاریخ انتشار: سه شنبه 7 دی 1400 | 10:18 ق.ظ
آغاجاری؛ نشسته روی نفت و مردمی که تشنه خدمات هستند شهرستان آغاجاری یکی از نفت خیز‌ترین مناطق جهان است، اما شهروندان آن از این منابع کمترین بهره را برده اند.
 

آغاجاری یا آغاجری یکی از شهرستان‌های جنوبی در استان خوزستان است.

بر اساس برخی منابع، ذخایر نفت این منطقه شامل ۲۸ میلیارد بشکه نفت است که یکی از بزرگترین مناطق نفت خیز جهان به شمار می‌رود.

اگرچه نفت خیز بودن ویژگی عمده مناطق خوزستان است، اما در دوره‌های گذشته و علی رغم فروش گسترده منابع نفتی رسیدگی به شهر‌های خوزستان از جمله آغاجری به دلیل کم کاری برخی مسئولان دچار اختلال و پیشرفت و آبادانی در این مناطق با وقفه مواجه شده است.

یکی از انتقاداتی که نسبت به صنایع عظیم نفت و گاز در استان خوزستان وجود دارد، نپرداختن این شرکت‌ها به مسئولیت‌های اجتماعی و پرداخت مالیات خود در مرکز کشور است.

این در حالی است که شرکت نفت به دلیل نفت خیز بودن آغاجاری روزانه بیش از ۲۰۰ هزار بشکه را در این منطقه استخراج می‌کند و همین مسئله آلودگی‌های زیست محیطی و افزایش گرمای هوا را در پی داشته به طوری که دمای هوا در آغاجری گا‌ها به ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

در حالی که بسیاری از شهروندان هندیجانی در فقر هستند و بر اساس گفته‌های فرماندار آغاجاری نیمی از مردم این منطقه در فقر مطلق و تحت پوشش سازمان‌های خیریه و کمیته امداد هستند، اما در همین حال برخی از کارکنان مهاجر شرکت نفت سوار بر خودرو‌های میلیاردی در این شهر تردد می‌کنند.

نمایی از شهر آغاجاری

با هر بارندگی آب در آغاجاری قطع می‌شود

علاوه بر آن آغاجاری با مشکلات عمده آب و فاضلاب مواجه است و با بارندگی‌ها آب شهروندان به دلیل مشکلات در تصفیه خانه قطع می‌شود، همچنین لوله‌های آب نیز به دلیل فرسودگی به طور مدام در حال شکستگی هستند و این مسئله آبرسانی را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

حجت الاسلام سید میثم موسوی امام جمعه سابق آغاجاری در یکی از خطبه‌های نماز جمعه با انتقاد تند از مسئولان استانی و کشوری به دلیل رسیدگی نشدن به وضعیت شهروندان گفـت: فقر و نبود زیرساخت‌ها در آغاجاری بیداد می‌کند. جا دارد بلند شده و یقه خود را از درد‌های مردم آغاجاری پاره کنم. ناامیدی در این شهرستان بیداد می‌کند، مردم و جوانان شهرستان آغاجاری به امید نیاز دارند.

با وجود گذشته ۴ سال از این سخنان و تکرار مداوم آن‌ها در خطبه‌های نماز جمعه از سوی عالی‌ترین مقامات حکومتی در شهرستان آغاجاری، اما وضعیت با بی توجهی و بی مهری مسئولان مواجه شده است.

آبرسانی با تانکر به مردم

نیمی از جمعیت آغاجاری تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هستند

محسن مشایخی فرماندار آغاجاری می‌گوید که علی رغم شهرستان شدن آغاجاری، اما توفیق چندانی نداشته و پیشرفت قابل توجهی در این شهرستان رخ نداده است.

او جمعیت شهرستان آغاجاری در سال ۱۳۶۵ را بر اساس آخرین سرشماری ۶۸ هزار نفر عنوان کرد در حالی که اکنون آمار جمعیتی به ۲۰ هزار نفر کاهش یافته و نشان دهنده مهاجرت بخش عظیمی از مردم این منطقه است.

مشایخی گفت: از همین جمعیت نیز بالغ بر ۵۰ درصد آن تحت پوشش نهاد‌های حمایتی از جمله کمیته امداد هستند که اعداد و ارقامی بی سابقه در کشور است.

فرماندار آغاجاری همچنین در خصوص وضعیت نامناسب آبرسانی در این شهرستان افزود: در طول یک شبانه روز ۱۰ ساعت از آن مردم آغاجاری با قطعی آب مواجه هستند که موجی از نارضایتی را از سوی مردم به دنبال داشته است.

این مقام مسئول یادآور شد که این مسئله کارشناسی و موارد آن نیز بررسی شده است؛ دلیل عمده آن فرسودگی لوله‌ها است که قدمت آن‌ها به بیش از ۵۰ سال قبل باز می گردد و جنس لوله‌ها نیز اغلب لوله پلیکا هستند که با استاندارد‌های روزهمخوانی ندارد.

لوله گذاری برای آبرسانی

با هر بارندگی آبرسانی در آغاجری مختل می‌شود

عالی‌ترین نماینده دولت در شهرستان آغاجاری اضافه کرد: مخازن آب که برای ذخیره در تصفیه خانه‌ها موجود است جوابگوی جمعیت شهرستان نیست و با این مخازن بیشتر از ۱۲ ساعت نمی‌توان بین مردم آبرسانی انجام داد که می‌طلبد مخزن جدیدی احداث گردد.

محسن مشایخی با اشاره به بارندگی‌های اخیر گفت که کدورت در بستر رودخانه مارون در این هنگام بالا می‌رود و امکان پمپ آب برای تصفیه خانه وجود ندارد و با توجه به آنکه ریسک سوختن پمپ‌ها وجود دارد، اقدام به خاموش کردن پمپ‌ها می‌کنیم و بعضا با هر بارندگی ممکن است یک هفته آبرسانی برای شهروندان مختل شود.

این فرد مسئول در آغاجاری راه حل این مسئله را حفر چاه در نزدیکی رودخانه بیان کرد تا در مواقع بارندگی از آن‌ها استفاده کرد که چند مورد از آن‌ها نیز به مناقصه رفتند، اما به پیمان نرفتند.

او گفت: به دلیل نبود ژنراتور فعال در تصفیه خانه هرگاه برق شهرستان قطع شود نیز آب شهرستان قطع می‌شود و این موضوع مزید بر نارضایتی مردم شده است.

آقاجاری شهرستانی کوهستانی است و زمان راه اندازی تصفیه خانه تا رسیدن آب به لوله‌های شهروندان دستکم ۲ ساعت زمان می‌برد.

علاوه بر آن به گفته فرماندار تانکر آب در این شهرستان وجود ندارد.

مشایخی افزود: ۶۰ کیلومتر خط لوله فرسوده در آقاجاری وجود دارد که روزانه در نواحی مختلف شهر دچار شکستگی می‌شوند، اما با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که عمده هدر رفت آب و فرسودگی لوله‌ها در ۱۰ کیلومتر از این ۶۰ کیلومتر است که اگر مرتفع شود، بخش وسیعی از مشکلات حل می‌شوند.

تجهیزات نفتی در آغاجاری

وضعیت آغاجاری تراژدی است

محمد طلا مظلومی نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس نیز در خصوص وضعیت شهرستان آغاجاری گفت: بحث رضایت مردم بسیار در این موقعیت حساس است و این در حالی است که فقط پارسال ۱۷ نفر در آغاجری خودکشی کردند و این یک تراژدی خطرناک است.

او افزود: در بارندگی‌های اخیر ۲۰۰ خانه در آغاجاری آسیب دیدند و لازم است که مرمت شوند علاوه بر آن لزوم دارد تا مسائل آبی شهروندان تا پیش از تابستان پیش رو برطرف شود.

مظلومی یاد آور شد کدورتی که پس از بارندگی در رودخانه مارون رخ می‌دهد، به دلیل اختلافی است که میان سازمان آب و برق و آب و فاضلاب خوزستان است.

او گفت: در ابتدا متولی تصفیه خانه آغاجاری سازمان آب و برق بود و با توجه به اینکه کار تکمیل نشده بود به ضرورت در اختیار آبفا قرار گرفت، اما این شرکت معتقد است که این مسئولیت به صورت قانونی بر عهده اش قرار نگرفته است.

نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این مسئله مشمول مرور زمان شده و باید رسیدگی شود و در محدوده زمانی مشخص ظرف ۴۵ روز برطرف گردد.

حفر چاه در آغاجاری

نقیصه تصفیه خانه آغاجاری به زودی رفع می‌شود

فرهاد ایزدجو مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این خصوص گفت: نواقصی در مورد مسئله تصفیه خانه شهر آغاجاری وجود دارد که باید رفع شود و لیست فهرست نواقص مشخص است.

او افزود: این مسئله بین آب و برق و آبفا به زودی رفع می‌شود و کار آن نیز تکمیل می‌شود.

به گفته صابر علیدادی ده کهنه معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان پیمانکار این پروژه گرفته شده و این نقیصه به زودی و در مدت زمان ۴۵ روز رفع شود.

تصفیه خانه آغاجاری

رفع فرسودگی سیستم فاضلاب در ۱۰ کیلومتر از شهر آغاجاری ظرف ۶ ماه

از سوی دیگر مسئله فرسودگی سیستم فاضلاب آغاجاری که برای شهروندان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده، موجب شد تا برای پیگیری مسئله، آن را از محمد رضا کرمی نژاد مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان جویا شویم.

او گفت: در صورت بهره برداری از تصفیه خانه لازم است قابلیت برداشت آب رودخانه در هر شرایطی را داشته باشد تا دوباره آبرسانی به مردم دچار مشکلات نشود.

او افزود: حالا برای رفع مشکلات آبرسانی یک حلقه چاه نیز حفر شده و برای تجهیز آن هم مناقصه‌ای ترتیب داده شده که ۱۱ دی ماه برگزار می‌شود و قطعا برنده خواهد داشت.

کرمی نژاد اضافه کرد: حفر چاه دوم نیز طی ۲ ماه آینده به پایان می‌رسد، ضمن انکه ۱۰ کیلومتر شبکه آبرسانی در آغاجاری در حال اصلاح است که ۲ کیلومتر آن باقی مانده و به زودی به اتمام می‌رسد.

این مقام مسئول همچنین در خصوص اصلاح ۱۰ کیلومتر بحرانی شبکه فاضلاب آغاجاری ادامه داد: در جلسه بررسی مشکلات آغاجاری مصوب شد که در ۲ جبهه کاری رفع مشکل فرسودگی لوله‌های فاضلاب آغاجاری در نقاط بحرانی برطرف گردد.

صادق خلیلیان استاندار خوزستان نیز در این خصوص گفت: در جلسه بررسی مشکلات شهر آغاجاری و بهبهان مقرر شد که ظرف ۶ ماه اصلاح شبکه فاضلاب اهواز در نقاط بحرانی رفع شود


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار