صادرات محدود دام نباید بهانه‌ای برای افزایش قیمت گوشت قرمز باشد

تاریخ انتشار: سه شنبه 14 دی 1400 | 11:33 ق.ظ
صادرات محدود دام نباید بهانه‌ای برای افزایش قیمت گوشت قرمز باشد رییس شورای تامین کنندگان دام کشور با بیان اینکه دام سبک پرواری مازاد در کشور وجود دارد و بازار داخلی توان جذب آن را ندارد گفت:مجوز صادرات محدود دام نباید بهانه‌ای برای افزایش قیمت گوشت قرمز باشد.

منصور پوریان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار در اهواز افزود:حدود ۶میلیون راس دام سبک مازاد در کشور وجود دارد که ۲ میلیون راس آن تولید پاییز پارسال است و باید چاره‌ای برای صادرات آن به خصوص به کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس اندیشیده شود.
وی با ابراز خرسندی از اینکه دولت مجوز صادرات تنها ۳۰۰هزار راس دام سبک پرواری در مهرماه امسال را صادر کرد افزود: صادرات بسیار محدود دام سبک نباید بهانه و دستاویزی برای دلالان برای افزایش قیمت گوشت قرمز قرار گیرد.
رییس شورای تامین کنندگان دام کشور در ادامه با اشاره به اینکه قیمت هرکیلوگرم دام کشتاری سنگین و سبک در سال جاری ۵۰۰ هزار و ۵۵۰هزار ریال ثابت مانده است و تغییری نداشته است افزود:متاسفانه بازار داخلی ما همیشه تابع فضاسازی روانی بوده و این افراد سودجو و دلالان هستند که تنها به منافع خود می اندیشند و بازار گوشت قرمز را ملتهب می کنند.
پوریان در ادامه این ادعای رییس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اهواز که گفته بود صادرات دام ، قیمت هرکیلوگرم گوشت قرمز را تا ۱۵۰هزار ریال افزایش می دهد را رد کرد و افزود:صادرات ۳۰۰هزار راس دام از مجموع ۶ میلیون راس دام مازاد هیچ گونه تاثیری درعرضه دام سبک کشتاری به بازار ندارد و این بهانه ای بیش برای افزایش و بی ثباتی قیمت گوشت قرمز ندارد.
وی با بیان اینکه تولید جمعیت دامی و گوشت قرمز کشور به سمت خودکفایی پیش می‌رود گفت: این در حالی است که در زایش‌های پاییزه و زمستانی با هشت میلیون راس جمعیت دام سبک دیگر روبه رو هستیم بنابراین در این بخش کمبودی نداریم و فقط عده‌ای سود جو ودلال هستند که در بازار اخلال ایجاد می‌کنند تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

نیاز سالانه کشوربه گوشت قرمز یک میلیون تن است
پوریان گفت: نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز یک میلیون تن است که ۹۰۰هزار تن در داخل و ۱۰۰هزار تن آن را دولت به صورت منجمد وبا هدف تنظیم بازار وارد می‌کند.
وی با بیان اینکه بازار گوشت قرمز در سال جاری با کمترین نوسان رو به رو بوده است وضعیت تولید دام در دامداری های سنتی و صنعتی کشور را فراتر ازحد انتظار بیان کرد و افزود:بر اساس آمار سازمان دامپزشکی کشور جمعیت دام سبک کشور به رقم ۷۱.۵میلیون راس رسیده است.

خرید حمایتی دام مازاد توسط دولت اقدامی درست در حمایت از تولید است
رییس شورای تامین کنندگان دام کشور طرح خرید حمایتی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور را اقدامی درست و درحمایت از تولید و صنعت دامداری کشور بیان کرد.
پوریان افزود: خرید دام مازاد به قرار هرکیلوگرم دام سنگین ۵۹۰هزار ریال و دام سبک غیرمولد ۶۲۰هزار ریال شروع شده و این اقدام موثری برای ذخیره سازی گوشت قرمز ، تنظیم بازار و حمایت از تولید است.
هم اکنون هرکیلوگرم گوشت قرمز(گوسفندی و گاوی) در اهواز به صورت انتخابی بین ۱.۳تا ۱.۸ میلیون ریال به فروش می رسد ولی در شهرستان های استان قیمت گوشت به صورت یکسان و در حد ۱.۳ میلیون ریال و حتی پایین تر از آن عرضه می‌شود.
چندی پیش رییس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز در اهواز بدون استناد به آمار و ارقام تولید دام گفته بود صادرات دام به افزایش قیمت گوشت قرمز و بی ثباتی در عرضه دام کشتاری در اهواز منجر خواهد شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار