رقم جدید بذر گندم برای کشاورزان خوزستانی معرفی شد

تاریخ انتشار: یکشنبه 22 اسفند 1400 | 11:31 ق.ظ
رقم جدید بذر گندم برای کشاورزان خوزستانی معرفی شد مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی خوزستان گفت:رقم جدید بذر گندم با نام “برات” برای کشاورزان خوزستانی با هدف بهبود تولید در واحد سطح و مقاوم به بیماری‌های گیاهی معرفی شد.

سهراب چنداز روز شنبه درگفت‌وگو با خبرنگار افزود:متوسط برداشت کشت آزمایشی این بذر که در استان‌های فارس، هرمزگان ، کرمان و بوشهر انجام شده ۶ تُن و ۴۷۰کیلوگرم در هکتار است که بیش از ۲ برابر متوسط تولید گندم در واحد سطح در خوزستان است.
وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۲۰۰ هکتار گندم از گونه بذر برات در اندیمشک کشت شده و نتایج اولیه آن رضایت بخش و منطبق بر انتظار بوده است گفت: این نوع بذر در برابر خشکی آخر فصل ، بیماری زنگ و خوابیدگی و تنش آبی مقاوم است.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی خوزستان ادامه داد:استفاده از این بذر که منطبق با شرایط آب و هوایی خوزستان است می‌تواند تولید گندم را در استان از ۱.۲میلیون تُن فعلی دست کم به ۲ برابر افزایش دهد.
چنداز با بیان اینکه بذر برات چهار سال است در استان های مختلف کشت شده و نتایج آن مطلوب و رضایت بخش بوده ابراز امیدواری کرد سال آینده زراعی گندمکاران خوزستانی بتوانند از آن برای تولید این محصول راهبردی استفاده کنند.

وی گفت: اتحادیه شرکت های تعاونی تولید روستایی خوزستان آمادگی دارد بذر جدید برات را به مقدار مورد کشاورزان گندمکار استان تامین کند.نیاز سالانه بذر اصلاح شده گندم در خوزستان حدود۵۵هزار تن در سطح ۵۷۰ هزار هکتار است.
به گزارش ایرنا سال زراعی گذشته حدود ۱.۲ میلیون تن گندم در خوزستان تولید شد که ۱.۱ میلیون تن به صورت تضمینی خریداری شد.
استان خوزستان قطب نخست تولید گندم در کشور است. حدود ۲۵درصد کل خرید تضمینی گندم در کشور متعلق به خوزستان بود.
تولید سالانه بخش کشاورزی خوزستان ۱۷.۵ میلیون تن معادل ۱۴درصد کل محصولات کشاورزی کشور است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار