امسال دیگر خبری از صف‌های خرید کالاهای اساسی نیست

تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 اسفند 1400 | 09:54 ق.ظ
امسال دیگر خبری از صف‌های خرید کالاهای اساسی نیست وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مقایسه ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، امسال از صف های چندین کیلومتری سال گذشته دیگر خبری نیست و توزیع مرغ با کد ملی دیگر وجود ندارد.

«سید جواد ساداتی نژاد » در جلسه قرارگاه امنیت غذایی اظهارداشت: از ابتدای دولت و با توجه به تأکید ریاست جمهوری به سفره مردم و پایداری در معیشت در اقشار مختلف مردم، وزارت جهاد کشاورزی عهده‌دار فرماندهی واحد زنجیره تولید و تأمین مواد غذایی شده است که در آرامش بازار نقش مهمی داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: با توجه به این‌که تأمین غذا و سفره مردم، مبحث روزانه‌ای است به این جمع‌بندی رسیدیم که باید کالاهای اساسی را روزانه مورد رصد قرار دهیم. بر این اساس در وزارت جهاد کشاورزی قرارگاه امنیت غذایی را ایجاد کردیم که این قرارگاه هرروز ساعت ۶ تا ۸ صبح به‌صورت کشوری جلسه تشکیل می‌دهد و به‌طور روزمره حوزه محصولات اساسی مورد رصد قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این قرارگاه تمام زنجیره اعم از تعزیرات، اتاق اصناف، بسیج، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور دارند و در تصمیم‌گیری مشارکت دارند. در مقایسه ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، امسال از صف های چندین کیلومتری سال گذشته دیگر خبری نیست و توزیع مرغ با کد ملی دیگر وجود ندارد.

وی ادامه داد: دلایل این پایداری و آرامش کنار هم بودن تمام زنجیره تولید، تأمین و توزیع محصولات کشاورزی و رصد روزانه و مدام تولید و بازار است و یکی از اولویت‌ها و وظایف ما حفظ این پایداری است.

ساداتی نژاد بابیان این‌که در هیچ دوره‌ای در آستانه عید نوروز این آرامش را در بازار نداشته‌ایم، عنوان کرد: این آرامش نتیجه همکاری اعضای این قرارگاه باهم است، علی رغم تحریم‌ها و مشکلات تأمین ارز، در ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه، ۵۳ درصد توزیع نهاده دامی افزایش‌ یافته است و هرماه یک میلیارد دلار ارز ترجیحی برای تأمین نهاده اختصاص داده‌ شده است. در حال حاضر در حال تدارک تأمین ارز ترجیحی برای نهاده دامی فروردین‌ماه هستیم و مشکلی در تأمین وجود ندارد، وزارت جهاد کشاورزی تا روز آخر وجود ارز ترجیحی، این ارز را برای تأمین نهاده تأمین خواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تأمین میوه شب عید گفت: میوه شب عید که بر اساس مصوبات خریداری‌شده در تمام استان‌ها ذخیره شده است و وزارت جهاد کشاورزی بر نحوه خرید، کیفیت محصولات، نحوه ذخیره‌سازی و توزیع در بازار نظارت کامل دارد.

وی با اشاره به ۵ موضوع اساسی در بخش کشاورزی ادامه داد: یکی از این اولویت‌ها امنیت غذایی است که در راستای آن کشاورزی قراردادی را راه‌اندازی کردیم، در ۶ ماه گذشته ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را به کشاورزی قراردادی گندم اختصاص داده‌ایم که کشاورز بیمه می‌شود و کود دریافت می‌کند و در آخر پس از برداشت محصول با خریدار تسویه می‌کند، البته از سال زراعی آینده، سم و بذر هم به قراردادها اضافه خواهد شد.

ساداتی نژاد ادامه داد: شرکت بازرگانی دولتی ایران برای سال آینده کشت قراردادی برنج را خواهند داشت و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، خرید میوه شب عید برای سال ۱۴۰۲ با کشاورزی قراردادی با باغداران انجام خواهد شد.

وی در رابطه با صدور اسناد اراضی گفت: تاکنون تنها ۴ درصد از اراضی دارای سند شده‌اند که برای تسریع در این امر، در سازمان امور اراضی کشور قرارگاه تشکیل شده است و تا پایان دولت سیزدهم جشن سنددار شدن اراضی کشاورزی را خواهیم گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی بابیان این‌که موضوع سوم دسترسی به اطلاعات و داده است که در این زمینه در کشور دچار نقص هستیم، خاطرنشان کرد: قرارگاه رصدخانه کشاورزی ایران را راه‌اندازی کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۱ فاز اول رصدخانه کشاورزی ایران به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به این‌که بخش کشاورزی در حوزه سرمایه‌گذاری دچار نقص است، عنوان کرد: استان‌ها به صنایع تبدیلی مجهز نیستند و امیدواریم با کمک دولت و ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان‌ها، زنجیره ارزش تکمیل و از خام فروشی جلوگیری شود.

ساداتی نژاد در رابطه با دیپلماسی غذایی و ارتباط با همسایگان تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه به‌ویژه در شرایط جنگ اوکراین و روسیه، یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است و امیدواریم بتوانیم در تأمین سفره همسایگان کشور سهیم شویم.

امنیت غذایی همسو با امنیت ملی و اقتدار کشوراست

« علی نیکزاد » نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اردبیل، سرعین، نمین و نیر، هم در این جلسه اظهارداشت: صادقانه بگویم، زمانی که  ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رفت و به دولت پیوست، مجلس شورای اسلامی متضرر شد و یک نیروی خدوم و مردمی را از دست داد، ایشان بسیار متدین، پیگیر و آشنا به امور بخش کشاورزی بود و بخش را کاملا رصد می کرد و دغدغه کشاورزان را داشت، با وجود متضرر شدن مجلس اما حضور ایشان در وزارت جهاد کشاورزی باعث خوشحالی نیروهای انقلابی مجلس و دولت مردمی است.

نماینده مردم اردبیل، سرعین، نمین و نیر گفت:عدم هماهنگی یکی از دلایل اصلی ناکامی دولت قبل در بهبود معیشت و تامین سفره مردم بود.

وی در رابطه با اهمیت امنیت غذایی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بر امنیت غذایی تاکید بسیار دارند و امنیت غذایی را همسو با امنیت ملی و قدرت در منطقه می دانند.

نیکزاد تصریح کرد: موضوع آمایش سرزمین در حوزه کشاورزی بسیار حائز اهمیت است و واقعیت غیرقابل انکار است که اگر در دولت آقای رئیسی و در وزارت آقای ساداتی‌نژاد اتفاقی نیفتد‏، بعید است دیگر اتفاق خاصی رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: کشت وسیع محصولات کشاورزی و جلوگیری از خرده‌مالکی و نیز در دسترس بودن ماشین‌آلات کشاورزی و اهمیت دادن به مکانیزاسیون باید مورد توجه خاص قرار گیرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار