از طرح‌های دانش‌بنیان برای افزایش بهره‌وری در صنعت نیشکر استفاده می‌شود

تاریخ انتشار: سه شنبه 16 فروردین 1401 | 08:54 ق.ظ
از طرح‌های دانش‌بنیان برای افزایش بهره‌وری در صنعت نیشکر استفاده می‌شود طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی تحت فشار یکی از طرح‌های دانش‌بنیان صنعت توسعه نیشکر محسوب می‌شود که پس از انجام مراحل آزمایشی در موسسه تحقیقات، در نیشکر فارابی در سطح ۲۷ هکتار به اجرا درآمده است.

نشست بررسی اجرای آزمایشی طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در مزارع نیشکر امروز دوشنبه (۱۵ فروردین ماه) با هدف مدیریت مصرف آب برگزار شد.

 در این نشست که مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، معاون کشاورزی، مدیران‌عامل واحدهای نیشکری و مدیرعامل موسسه تحقیقات حضور داشتند، بر استفاده از روش‌های نوین آبیاری به منظور افزایش بهره‌وری در صنعت نیشکر تاکید شد.

طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی تحت فشار یکی از طرح‌های دانش‌بنیان صنعت توسعه نیشکر محسوب می‌شود که پس از انجام مراحل آزمایشی در موسسه تحقیقات، در نیشکر فارابی در سطح ۲۷ هکتار به اجرا درآمده است.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، پس از اجرای موفقیت‌آمیز این طرح آبیاری در فارابی، در سال زراعی جاری در سایر کشت و صنعت‌های نیشکری در ۶ مزرعه به تلفیقی اجرایی می‌شود.

دکتر عبدعلی ناصری افزود: مزارع درنظر گرفته شده در واحدهای نیشکری تحت این سیستم آبیاری با نظارت و برنامه‌ریزی موسسه تحقیقات و آموزش نیشکر از شهریورماه زیر کشت می‌روند تا نقاط ضعف و قوت آن مورد ارزیابی بیشتر قرار گیرد.

وی بیان داشت: آبیاری مزارع پایلوت این طرح در واحدهای نیشکری، به شیوه تلفیقی زیرسطحی و سطحی انجام تا در صورت ایجاد مشکل، از شیوه آبیاری جایگزین، استفاده شود.

وی بیان داشت: بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در مزارع نیشکر در کنار کاهش مصرف آب، موجب افزایش تولید در سطح و افزایش بهر‌وری نیز می‌شود.

در ادامه این نشست، مدیران عامل واحدهای نیشکری، مدیرعامل موسسه تحقیقات و معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار