صدای رونق تولید از نیشکر هفت تپه به گوش می رسد

تاریخ انتشار: سه شنبه 16 فروردین 1401 | 09:15 ق.ظ
صدای رونق تولید از نیشکر هفت تپه به گوش می رسد شرکت نیشکر هفت تپه به چرخه تولید بازگشته و این روز‌ها در تکاپوی افزایش محصولات خود است.

شرکت نیشکر هفت تپه  در سال ۱۳۳۸ افتتاح شد و در دهه ۵۰، حدود ۷ هزار نفر به‌طور مستقیم در شرکت مشغول به فعالیت بودند که به‌جرات می‌توان گفت مشکل بیکاری منطقه را حل کرده بود و پیشرفت آموزشی، رفاهی و معیشتی شمال خوزستان را در پی داشت.

ظرفیت اسمی کارخانه تولید ۱۰۰ هزار تن شکر در سال بود که بنا بر برخی آمار‌ها در دوران دفاع مقدس به خاطر کار جهادی کارگران و کارمندان، تولید شرکت به میزان ۱۱۰ هزار تن در سال نیز رسیده بود.

در دوران دفاع مقدس، شرکت مورد هجوم هواپیما‌های جنگیِ نیروی بعثی عراق قرار گرفته بود، ولی با این حال حتی یک روز هم تولید شرکت نیشکر هفت‌تپه متوقف نشد تا ضربه‌ای به اقتصاد کشور وارد نشود.

سیاست اقتصادیِ گماشته شده برای این شرکت به‌گونه‌ای بود که شکر تولید شده را وزارت اقتصاد و امور دارایی خریداری می‌کرد. این سیاست اقتصادی بین سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۷۸ اوج فعالیت هفت‌تپه را رقم زد. البته وجود مدیران متخصص و فرهیخته در این کار از دیگر عوامل پیشرفت این شرکت محسوب می‌شد. 

دوران افول هفت‌تپه را می‌توان از سال ۱۳۷۸ به بعد قلمداد کرد. در این سال بود که شکر وارداتی با نادیده گرفتن معیشت کارگران وارد کشور شد که در موازات آن، وزارت اقتصاد بدون هیچ توجهی به وضعیت اقتصادی شرکت، قرارداد خرید شکر را لغو کرد و این ماجرا شروع سیاه‌بختی کارگران و اقتصاد شوش و حومه بود. پس از آن با شرکتی مواجه بودیم که نزدیک به ۴۰ سال صرفاً کار تولیدی انجام داده و هیچ دانشی از حرفه‌ی بازاریابی و فروش را نداشت. انبار‌های شرکت از شکر پر شد و کارگران هم به دنبال حقوق خود بودند.اما هفت تپه مشکلات دیگری را هم پشت سر گذاشت.

بهمن‌ماه سال ۹۴ این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد. خریداران، دو جوان ۲۸ و ۳۱ ساله بودند و طی جلسات برگزار شده در دادگاه مشخص شد با رانت و لابی و پرداخت مبلغ بسیار ناچیز ۶ میلیارد تومان، موفق شدند نام خود را به عنوان مالک در سند این شرکت ثبت کنند که این عمل جرقه‌ای بود برای تداوم و شدت مشکلات در هفت تپه.

کارگران هفت تپه  در سال‌های  ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹ نیز گلایه داشتند. علاوه بر محقق نشدن خواسته‌های قبل، مشکلات تنش آبی اخیر نیز به مشکلات بی پایان این شرکت اضافه شد.

چندسالی بود که کارگران هفت تپه نسبت به حقوق معوقه خود گلایه داشتند. آن‌ها هر روز نا امیدتر می‌شدند.

نواختن صدای خوش تولید در شرکت نیشکر هفت تپه

اما بالاخره روز‌های خوش هفت تپه  از راه رسید و صدای خوش تولید در آن  نواخته شد و این شرکت پس از یک دوره اعتراض‌های طولانی، به چرخه تولید بازگشت.

 آوای خوش تولید در نیشکر هفت تپه

در شصتمین سال بهر‌ه‌برداری هفت‌تپه، این شرکت نیشکری از روز‌های پرتنشِ اعتراضات کارگری فاصله گرفته و همه مطالبات کارگران پرداخت و حقوق‌شان نیز به‌روز شده است.

با واگذاری هفت‌تپه به هفت‌طرح توسعه نیشکر از ۱۸ مهرماه امسال، نه تنها حقوق‌های معوقه کارگران پرداخت شد، بلکه حقوق‌ها به روز و کارگران زیر پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند و این شرکت پس از یک دوره اعتراضات طولانی، به چرخه تولید بازگشت.

با شروع برداشت نیشکر و تولید شکر، کارگران هم مشغول به کار شدند و از فضای ایجاد شده در مسیر تولید ابراز رضایت دارند.

کارگران نیشکر هفت تپه مشغول کارند

یکی از کارگران بخش آبیاری مزارع نیشکر، فضای کنونی هفت‌تپه را امیدبخش توصیف کرد و گفت: بخش خصوصی که از شرکت رفت، زندگی به کام همه کارگران است.

سعید حمدانی رسیدن به دوران طلایی هفت‌تپه را دور از دسترس ندانست و گفت:  با پیوستن هفت‌تپه به شرکت توسعه نیشکر، اعتراضات کاملا فروکش کرده.

کارگران نیشکر هفت تپه مشغول کارند

او می‌گوید:  با پرداخت مطالبات و حقوق‌های معوقه، نشاط و سرزندگی سراسر شرکت را فرا گرفته است و تلاش‌ها برای افزایش تولید چند برابر شده.

آینده ای روشن در انتظار هفت تپه  با ورود این شرکت به بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، بازسازی هفت‌تپه، تکمیل صنایع پایین دستی صنعت نیشکر و ورود به بازار سرمایه (بورس) را مهمترین برنامه این شرکت در افق ۱۴۰۴ برشمرد و چشم‌انداز صنعت نیشکر را روشن و امیدوارکننده عنوان کرد.

عبدعلی ناصری می‌گوید: بیش از ۴۰ درصد اراضی نیشکر هفت‌تپه به دلیل خشکسالی و سوءمدیریت گذشته، از بین رفته و پیش بینی می‌شود ۳۰۰ هزار تن نیشکر برداشت و از این میزان نیز ۳۰ هزار تن شکر تولید شود.

آینده ای روشن در انتظار هفت تپه  با ورود این شرکت به بازار سرمایه

او گفت:  بخشی از زمین‌هایی که در اثر خشکسالی و سوءمدیریت گذشته آسیب دیده بود، به همت کارگران بازسازی شده.

تولید ۱۰۰ هزار تن شکر در طرح تدوینی ۳ ساله

به گفته این مقام مسئول براساس طرح تدوینی سه ساله، نیشکر هفت‌تپه به عنوان هشتمین طرح توسعه نیشکر به ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن شکر در سال خواهد رسید.

آقای ناصری گفت:  بازسازی کارخانه و اصلاح شبکه آبیاری و زهکشی نیشکر هفت تپه برای افزایش راندمان در برنامه‌ای سه تا چهار ساله در دستور کار قرار گرفته تا این شرکت بار دیگر به روز‌های اوج تولید دست یابد.

کشت ۵  هزار هکتار نیشکر در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی می گوید: کشت پنج هزار هکتار نیشکر در سال ۱۴۰۱ برای رسیدن به تولید ۵۰ هزار تن شکر در سال ۱۴۰۲ در کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه برنامه ریزی شده است.

صدای رونق تولید از نیشکر هفت تپه به گوش می رسد

به گفته این مقام مسئول طبق برنامه در سال ۱۴۰۳ تولید شکر در کشت و صنعت هفت تپه بالای ۸۰ هزار تن خواهد رسید و از آن سال به بعد این مجتمع به سوددهی می‌رسد.

برنامه برداشت ۴ هزار هکتار گندم و کلزا در هفت تپه

آقای ناصری گفت: طبق برنامه برداشت چهار هزار گندم و دانه روغنی کلزا در اردیبهشت ۱۴۰۱ در کشت و صنعت نیشکر هفت تپه شروع خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی  مرحله داشت ۲ محصول گندم و کلزا در کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در حال انجام است.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با حدود پنج هزار نیرو در ۱۵ کیلومتری شهر شوش واقع است.

 

منبع باشگاه خبرنگاران جوان


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار