بیماری سرخک به شدت آلوده کننده است

تاریخ انتشار: دوشنبه 22 فروردین 1401 | 09:33 ق.ظ
بیماری سرخک به شدت آلوده کننده است سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: بیماری سرخک به شدت آلوده کننده بوده و در محل هایی که کودکان زندگی جمعی دارند احتمال بیشتری برای انتقال این بیماری وجود دارد.

دکتر شایسته شمی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار در خصوص علائم بیماری سرخک افزود:  بعد از دوره نهفتگی  ۱۰ تا ۱۲ روزه علائم مقدماتی سرخک شامل تب، خستگی، آبریزش بینی و سرفه ظاهر می شود.

وی ادامه داد: در طی ۲ تا چهار روز بعد از علائم مقدماتی، دانه های پوستی مشاهده شده و نقاط قرمز در پشت گوش ها و صورت همراه با تب بالا ظاهر می شود.

شمی پور افزود: بیماری سرخجه نیز علائمی شبیه سرخک ایجاد می کند ولی دانه های پوستی یک تا ۲ روز محو می شوند و بیمار فعالیت خود را از سر می گیرد ولی چنانچه فرد با زن باردار در تماس باشد و بیماری را به وی منتقل کند، عوارض شدیدی در جنین زن باردار ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه فرد مبتلا ۲ تا چهار روز قبل از شروع بثورات پوستی و  چهار تا ۹ روز بعد از بروز دانه های پوستی (راش جلدی) آلوده کننده می باشد تصریح کرد: این بیماری از طریق فرد به فرد از راه ذرات تنفسی و یا به وسیله تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلوی فرد بیمار صورت می پذیرد.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز عوارض بیماری سرخک را شامل عفونت گوش میانی، پنومونی (عفونت ریه)، اسهال، تشنج ناشی از تب، کوری، تشنج همراه با اختلال هوشیاری و رفتاری و سوء تغذیه عنوان کرد و گفت: فرد مبتلا حدودا چهار تا ۹ روز باید از حضور در مکان های عمومی خودداری کرده و در منزل استراحت کند.

وی در ادامه تأکید کرد: ابتلای خانم باردار به این بیماری می تواند منجر به سقط، مرده زایی، عفونت سرخجه مادرزادی و نقایص مادرزادی برای کودک شامل بیماریهای قلبی، کوری، کری و عقب افتادگی ذهنی شود.

شمی پور با اشاره به اینکه این بیماری در سنین پایین شیوع بیشتری داشته و در کودکان با سوء تغذیه و جنس مذکر بیشتر است گفت: مهم ترین راه پیشگیری، واکسیناسیون بر علیه این بیماری در سنین ۱۲ و ۱۸ ماهگی با واکسن ترکیبی (MMR) است.

وی با بیان اینکه شستن دستها و استفاده از دستمال یکبار مصرف در حین عطسه و سرفه در کنترل این بیماری اهمیت زیادی دارد افزود: در صورت ابتلا خود یا هر فرد دیگری از خانواده و اطرافیان به تب و دانه های پوستی قرمز رنگ باید هرچه سریعتر به مراکز خدمات جامع سلامت محل سکونت مراجعه کرد.

به گفته استاندار خوزستان تاکنون موردی از ابتلا به بیماری سرخک در این استان مشاهده نشده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار