توسعه نیشکر پیشگام درمسئولیت های اجتماعی:

بیرق محرومیت زدایی درمناطق پیرامون نیشکر افراشته شد/ تیشه به ریشه محرومیت درمناطق همجوار نیشکر

تاریخ انتشار: شنبه 10 اردیبهشت 1401 | 10:16 ق.ظ
بیرق محرومیت زدایی درمناطق پیرامون نیشکر افراشته شد/ تیشه به ریشه محرومیت درمناطق همجوار نیشکر پذیرش مسئولیت های اجتماعی صنایع بزرگ و شرکت ها،یکی از مهم ترین عوامل موثر بر عملکرد اجتماعی آن است و نقش کلیدی در واکنش های مصرف کننده نسبت به یک شرکت ایفا میکند. هر چه شرکت یا یک‌مجوعه خدمات دهی، نسبت به ابعاد مسئولیت های اجتماعی خود توجه بیشتری داشته باشد مشتریان و جامعه، واکنش بهتری نسبت به آن خواهند داشت و در نتیجه یک عملکرد اجتماعی مطلوبی ازخود به جا خواهد گذاشت.

یادداشت: سمیه غافلی پایگاه خبری تحلیلی کشاورزی پرس

در سال های گذشته، مسئولیت پذیری اجتماعی از اهمیت و مقبولیت  زیادی در کشور به ویژه استان های صنعتی به همراه داشته است و صنایع به این موضوع توجه ویژه ای کرده اند. حال در استان خوزستان با وجود صنایع بزرگ و درآمدزا، آیا به خوبی توانسته اند به مسئولیت های اجتماعی یعنی در نظر گرفتن قسمتی از ثروت خود برای توزیع امکانات و رتق و فتق امور مردمی و اجرای طرح های عمرانی خدماتی و… بپردازند و ایفای نقش کنند؟

در این میان به نقش هلدینگ توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان خوزستان در پذیرش مسئولیت اجتماعی می پردازیم.

هلدینگ نیشکر استان خوزستان که در سنوات گذشته در انحصارطلبی پایتخت نشینان بوده و شرایط مبهمی از ثروت و دارایی وعملکرد در توزیع آن را پشت سر گذاشته ، اینک به یک نهاد اجرا کننده مسئولیت های اجتماعی در روستاهای اطراف واحدهای نیشکری تبدیل شده و بارقه ای از امید را در بین مردم روستاهای کم برخوردار استان زرخیز خوزستان ایجاد کرده است .

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان با وجود هشت طرح نیشکری ،شرکت های الکل سازی، آبان بسپار توسعه، شرکت بازرگانی توسعه نیشکر وصنایع جانبی ،شرکت راصد صنعت،موسسه تحقیقات و آموزش نیشکری ،کارخانه MDF و … یک مجموعه اقتصادی و درآمدزا بوده که گذشته از ایجاد اشتغال قابل توجه از جامعه استان خوزستان، توانسته به عنوان تولید کننده بخش کشاورزی و صنعت فراوری، به یک قطب اقتصادی و پولساز تبدیل شود و باگذشت از بحران های مدیریتی وشکست انحصار طلبی دراین مقطع زمانی خود را آنچه که شاید وباید به عموم جامعه معرفی نماید.

در این میان با گذری بر اخبار روزانه این شرکت، متوجه میشویم اجرای طرح های خدماتی ، عمرانی اجتماعی، آموزشی و …در قالب  مسئولیت های اجتماعی  در مناطق مختلف به ویژه شهرها و روستا های کم برخوردار اطراف طرح های نیشکر توانسته سخنی برای گفتن در بین دیگر صنایع پولساز استان خوزستان داشته باشد.

طرح هایی از جمله،احداث ۱۲ مدرسه،تجهیز و بازسازی بیش از ۵۰مدرسه در روستاها و شهر های مجاور طرح های نیشکری،احداث پل بر رود خانه دز ،پل بر روی جاده آبادان _اهواز ،توسعه و گسترش راه های ارتباطی ، تسریع در روند مکانیز شدن کشاورزی،تسهیل و ایجاد دسترسی مردم از طریق ساخت جاده های روستایی و شهری،ایجاد امنیت پایدار در منطقه از طریق اشتغال زایی وکمک به توسعه منطقه،احداث راه های ارتباطی برای روستاهای همجوار با طرح های پیرامون،احداث مساجد و تجهیز آنها به سیستم های گرمایشی و سرمایشی،اجرای طرح پزشک رایگان برای جامعه روستایی و شهر های همجوار با طرح ها با کمک دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپورو ارائه خدمات درمانی رایگان ،آموزش مقابله با بیماری ها و ویروس ها از جمله ویروس کرونا در مناطق پیرامون و توزیع امکانات بهداشتی،کمک رسانی به آبگرفتگی های اخیر ،کمک رسانی به رفع سیلاب،کمک رسانی به زلزله زدگان اندیکا ،ارسال آب با تانکرها به غیزانیه،ترمیم و احداث جاده در مناطق پیرامون طرح ها،مهار کانون های ریزگرد با استفاده از زهاب نیشکر ،استفاده از زهاب نیشکر برای کشت نخل و جو ،کاشت درخت در حاشیه جاده اهواز _خرمشهر،احیای زیستگاه های حیات وحشی و ارتقا تنوع زیستی از جمله طرح های عمرانی خدماتی آموزشی و پزشکی در قالب مسئولیت های اجتماعی میباشد که این شرکت توسعه نیشکر وصنایع جانبی توانسته درچند سال اخیر باپهن نمودن سفره ثروت خود، مردم را سهیم بنماید.

 

اما آیا هلدینگ توسعه نیشکر با وجود این میزان توان اقتصادی ، ظرفیت بیشتری برای انجام مسئولیت های اجتماعی و اجرای طرح های عام المنفعه را دارا است؟

بر همگان مبرهن است ، حضور مردم در کنار صنایع و شرکت ها،تاثیر گذار و راهبردی بوده اما آیا این حضور به ویژه در رخداد های طبیعی از جمله سیل و خشکسالی باید تنها محدود شود به روستا های اطراف طرح های نیشکری ؟

هرچند مدیرعامل نیشکر و صنایع جانبی استان خوزستان یکی از دلایل موفقیت این شرکت و خروج از انحصار طلبی برخی و نیز بهبود شرایط تولید و اقتصادی را با حضور و همراهی تاثیر گذار مردم میداند و اظهار میدارد ، ارائه خدمات به مردم از طریق شرکت توسعه نیشکر یکی از اهداف و برنامه های مدون میباشد که یکی از راه های رسیدن به اهداف ارتقا تولید و فراوری صنعت نیشکر پرداخت به مسئولیت های اجتماعی میباشد.

نگاه مدیریت توسعه نیشکر به این که هرآنچه مسئولیت اجتماعی را به منصه ظهور بگذاریم ، پیشرفت نیشکر که در بر گیرنده توسعه تولید بخش کشاورزی  و توسعه اشتغال میباشد، بیشتر تحقق خواهد یافت.

مدیر نیشکر در واقع مسیر درستی را درحال طی نمودن است چرا که به دنبال کم کردن فاصله اجتماعی با در نظر گرفتن میزانی از ثروت هلدینگ نیشکر میباشد به عقیده وی هرچه فاصله اجتماعی بین مردم کمتر شود حمایت و همراهی مردم در طراح های نیشکری با قدرت بیشتری جذب خواهدشد.

به گفته عبدعلی ناصری، طبق برنامه ریزی های صورت گرفته نسبت به همراه نمودن مردم با صنعت بزرگ نیشکر تا حدودی اهداف محقق شد ،هرچند که شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در حد توان و طبق برنامه ریزی های متداول توانسته به طور مطلوب و رضایت بخش در این مسیر گام هایی بردارد و حرکت کند اما در صدد افزایش ارایه خدمات در قالب مسئولیت های احتماعی برای ایفای نفش بیشتر در بین مردم می باشد.

به گفته وی توان بالای حضور و همراهی مردم در کنار مشاغل و صنایع با هدف بهبود و ارتقای شرایط امکان پذیر بوده و صنایع در قبال این همرای باید امکانات را در بین شهروندان این مناطق توزیع کند.

دریافت خدمات ، جزو انتظارات به حق و شایسته مردم کم برخوردار و همجوار با صنایع از جمله صنایع نیشکری میباشد.

نتیجه گیری:دراین میان باید گفت، صنایع به محیط پیرامون خود، مسئولیت اجتماعی دارند و شرکت توسعه نیشکر با اتخاذ تصمیمات سازنده واجرایی نمودن آنها ،توانسته با محیط پیرامون خود به تعامل سازنده برسد ونسبت به بحران ورخداد های مسائل اجتماعی،خود را مسئول دانسته وبخشی از ظرفیت و ثروت خودرا در این مسیر به کار گرفته و توانسته نقش خودرا در بین دیگر صنایع مستقر دراستان خوزستان، مهم وبرجسته نماید.

اگر چه نیشکر خوزستان به رسالت اجتماعی خود پایبند بوده و مردم کم برخوردار را هم سفره خود نموده اما امید می رود که علاوه برادامه این مسیر، با اتخاذ تصمیمات صحیح و وسیع تری، بتواند بهترین و بیشترین راه جذب مشارکت های مردمی را طی نماید تا مردم مناطق هم جوار با طرح ها از شهد شیرین نیشکر بیشتر بهره ببرند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار