اعضای کمیسیون انرژی مجلس از واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان بازدید کردند

تاریخ انتشار: پنجشنبه 29 اردیبهشت 1401 | 09:28 ق.ظ
اعضای کمیسیون انرژی مجلس از واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان بازدید کردند رئیس و تعدادی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی شامگاه چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت از واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان بازدید کردند. در این بازدید مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به تشریح برنامه‌های این شرکت جهت ازدیاد برداشت نفت در مسجدسلمیان پرداخت و گفت: برای افزایش تولید نفت مسجدسلیمان در ابتدا استفاده […]

رئیس و تعدادی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی شامگاه چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت از واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان بازدید کردند.

در این بازدید مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به تشریح برنامه‌های این شرکت جهت ازدیاد برداشت نفت در مسجدسلمیان پرداخت و گفت: برای افزایش تولید نفت مسجدسلیمان در ابتدا استفاده از فناوری تلمبه‌های درون چاهی مدنظر بود که مطابق انتظار پیش نرفت اما طرح خوبی برای توسعه فاز۲مسجدسلیمان تدوین شد که در حال  رایزنی هستیم تا به سرانجام برسد.

طرح آزمایشی تزریق آب در مخازن مسجدسلیمان اجرا می‌شود

مهندس علیرضا دانشی افزود: کار مطالعاتی بکری نیز برای خود مخزن مسجدسلیمان صورت گرفته که با استفاده از تزریق آب های بلااستفاده به مخزن بتوانیم مکانیزم‌های مخزن را فعال و با فشارافزایی تولید نفت را افزایش دهیم.

وی گفت: این اقدام به صورت پایلوت ابتدا در مخزن بنگستان اهواز انجام شد که نتایج مثبتی را به همراه داشت و در نظرداریم در مسجدسلیمان هم به اجرا بگذاریم.

در این بازدید فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر جمع‌آوری گازهای همراه نفت در مسجدسلیمان تاکید کرد.

طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت با برنامه و جدی اجرا می‌شود

همچنین مهندس علیرضا هیهاوند مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نیز در خصوص اهمیت کارخانه بهره‌برداری هفت شهیدان مسجدسلیمان و فرآیند تولید نفت در این واحد گفت: به طور کلی این کارخانه از ۳ واحد بهره‌برداری، شیرین سازی برای نفت ترش و واحد نمک‌زدایی تشکیل شده است.

وی افزود: نفت ترش میادین مسجدسلیمان، پرسیاه و لالی وارد این واحد شده و  بعد از تفکیک و جداسازی آب و گاز  در نهایت توسط برج شیرین ساز، گوگردزدایی می شوند و سپس به مخزن گاززدا می روند.

مهندس هیهاوند ادامه داد: نفت شیرین هم که از میادین زیلایی و کارون دریافت می شود، به علت فشار بالا در ۳ مرحله فراورش صوررت می‌گیرد و به مخزن گاززدا ارسال شده و سپس توسط بوستر‌پمپ وارد مراحل نمکزدایی می‌شود و در نهایت توسط خط لوله ۱۲ اینچ به واحد بهره‌برداری اهواز۲ ارسال می‌گردد.

وی خاطرنشان ساخت: آب مورد نیاز این واحد بهره برداری  از دریاچه سد گتوند توسط یک خط ۶ اینچ تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان درخصوص توسعه مخازن این شرکت گفت: در صورت انجام مراحل کار و پیشرفت کامل پروژه‌ها بین ۷۰ تا ۷۵ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید نفت افزوده خواهد شد.

وی درباره جمع‌آوری‌ گازهای همره نیز اظهار داشت: مطالعاتی برای جمع‌آوری گازهای مشعل توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی انجام گرفته  اما باتوجه به اینکه ما تامین کننده خوراک پالایشگاه آبادان هستیم باید برنامه‌ریزی جامع تر و دقیق تری صورت گیرد.

شایان ذکر است واحد بهره‌برداری و نمک زدایی هفت شهیدان با ظرفیت ۵۵ هزار بشکه در روز با هدف ساماندهی، نوسازی و جایگزینی تأسیسات قدیمی بهره‌برداری و ارتقاء وضعیت فرآورش نفت میادین مسجدسلیمان، پرسیاه ،لالی، کارون و زیلایی احداث و راه‌اندازی شده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار