جهان به سمت تامین امنیت غذایی رفته است

تاریخ انتشار: دوشنبه 2 خرداد 1401 | 11:40 ق.ظ
جهان به سمت تامین امنیت غذایی رفته است معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه حدود سه میلیون تن کالا در انبارها و سیلوهای بندرامام خمینی وجود دارد، گفت: رخدادادهایی وضعیت امنیت غذایی جهان را با یک تغییرات اساسی مواجه کرده است و از این رو کشورهای بزرگ به سراغ برنامه‌های ۱۰ ساله برای تامین امنیت غذایی خود رفته‌اند. محسن رضایی در حاشیه […]

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه حدود سه میلیون تن کالا در انبارها و سیلوهای بندرامام خمینی وجود دارد، گفت: رخدادادهایی وضعیت امنیت غذایی جهان را با یک تغییرات اساسی مواجه کرده است و از این رو کشورهای بزرگ به سراغ برنامه‌های ۱۰ ساله برای تامین امنیت غذایی خود رفته‌اند.

محسن رضایی در حاشیه بازدید از بندر امام خمینی(ره) که امروز، دوم خردادماه انجام شد، اظهار کرد: شرایط تغذیه، امنیت غذایی و تامین محصولات کشاورزی در جهان در شرایطی خاص قرار گرفته و زنگ خطر برای امنیت غذایی، کرونا و شیوع ویروس‌های فراگیر از دو سال پیش به صدا درآمده است.

وی افزود: تغییر اقلیم و گرم شدن زمین نیز دومین هشدار برای تامین امنیت غذایی بود و جنگ اوکراین نیز سومین هشداری است که چند ماه گذشته به صدا درآمده است.

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: این سه رخداد وضعیت امنیت غذایی جهان را با یک تغییرات اساسی مواجه کرده است و از این رو کشورهای بزرگ به سراغ برنامه‌های ۱۰ ساله برای تامین امنیت غذایی خود رفته‌اند.

رضایی عنوان کرد: در ایران در حال تدوین یک برنامه دو ساله هستیم تا در این دو سال ملت ایران از نظر تغذیه در بحث تولید داخلی و واردات کالای اساسی و محصولات کشاورزی هیچ مشکلی نداشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین نقاط کشور که در این زمینه بسیار اثرگذار است، بندر امام خمینی (ره) است که ظرفیت بسیار بالایی دارد و در طول سال می‌تواند بیش از ۷۰ میلیون تن صادرات و واردات داشته باشد؛ سال گذشته ۴۸ میلیون تن کالا در این بندر مبادله، تخلیه و بارگیری شده است.

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا وارد بندر امام شده و بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از بندر خارج شده است. حدود ۳ میلیون تن کالا نیز در انبارها و سیلوهای بندرامام خمینی وجود دارد.

رضایی ادامه داد: در گذشته ذخایر غذایی کشور به صورت سالانه برنامه‌ریزی می‌شد اما اکنون با توجه به شرایط جهانی، برنامه‌ریزی‌های ما باید حداقل دو ساله شود و در سال‌های آینده نیز به فکر یک برنامه‌ریزی ۱۰ ساله باشیم تا ملت ایران هیچ نگرانی در بحث تامین غذایی نداشته باشد.

وی افزود: در طول دو ماه گذشته بیش از ۳ میلیارد دلار کالا خریداری شده است که به تدریج در حال ورود به کشور هستند و برنامه‌ریزی برای ماه‌های آینده نیز در دستور کار است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار