اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی در مراتع و جنگل های کشور

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: دوشنبه 7 آبان 1397 | 08:34 ق.ظ
اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی در مراتع و جنگل های کشور کشاورزنیوز

۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری آبخیزداری برای اجرای عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی در مراتع و جنگل های کشور به منظور ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی و اصلاح و احیا اختصاص داده شد.

به گزارش کشاورز نیوز، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: از این مبلغ ۵۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بخش مراتع تعلق گرفته است.

مهندس ترحم بهزاد افزود: با این اعتبار علمیات بیولوژیکی در سطح ۶۶ هزار هکتار و عملیات بیومکانیکی در سطح ۷۵۳۳ هکتار اجرا می شود.

وی اظهار داشت: عملیات بیولوژیکی، اصلاح و احیای مراتع، حفاظت و قرق و مراقبت و آبیاری شامل کپه کاری، بذرکاری، تبدیل دیمزار و کود پاشی و همچنین عملیات بیومکانیکی شامل اقداماتی همچون ذخیره نزولات آسمانی، بانکت بندی، پی تینگ و تراس بندی است.

بهزاد تصریح کرد: علاوه بر این، اقدامات مدیریتی برای حفظ مراتع نیز مانند ایجاد آبشخور، مرمت چشمه، ایجاد آب انبار و احداث منبع ذخیره آب انجام خواهد شد.

وی با بیان این که این پروژه در ۶۴۳ حوزه و ۳۵۰ شهرستان اجرا می شود، گفت: این پروژه ها تا آذر امسال به اتمام می رسد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ارتقا و بهبود وضعیت پوشش گیاهی، ارتقای کیفیت پوشش گیاهی، افزایش تولید علوفه و ظرفیت مراتع و جلوگیری از هدر رفت منابع پایه آب و خاک را از اهداف این پروژه در عرصه مراتع برشمرد.

وی بر مشارکت مردم و تشکل ها در اجرای پروژه های حوزه مراتع تاکید و خواستار تحقق بند ب (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه شد.

بهزاد افزود: بند ب (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده تا ظرف سه ماه آیین نامه اجرایی مربوط به قراردادهای کوچک با بهره برداران جوامع محلی، تشکل ها و انجمن صنفی و اتحادیه های تعاونی منابع طبیعی و فراگیر تدوین و این قراردادها به منظور مشارکت مردمی منعقد شود.

وی درباره اهمیت حفظ مراتع کشور اذعان داشت: ۲۵ درصد کارکرد و نقش مراتع مربوط به تولید علوفه و ۷۵ درصد مربوط به حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از سیلاب، کنترل رسوبات مخزن سدهای آب، افزایش منابع آب های زیر زمینی و مسایل اقتصادی و معیشتی بهره برداران مراتع است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار