تلفات دامی در پی تنش آبی در حوضه کرخه گزارش نشده است

تاریخ انتشار: یکشنبه 22 خرداد 1401 | 08:56 ق.ظ
تلفات دامی در پی تنش آبی در حوضه کرخه گزارش نشده است مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به تعبیه مه‌پاش و حوضچه‌های آب‌تنی برای دام‌ها و گاومیش‌ها در حوضه آبریز کرخه، گفت: امسال تاکنون تلفات دامی در پی تنش آبی در حوضه کرخه نداشته‌ایم. دکتر مصطفی کنارکوهی، با اشاره به وضعیت کم‌آبی حوضه آبریز کرخه و وضعیت دام‌ها به ویژه گاومیش‌های موجود در منطقه اظهار کرد: نیروهای […]

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به تعبیه مه‌پاش و حوضچه‌های آب‌تنی برای دام‌ها و گاومیش‌ها در حوضه آبریز کرخه، گفت: امسال تاکنون تلفات دامی در پی تنش آبی در حوضه کرخه نداشته‌ایم.

دکتر مصطفی کنارکوهی، با اشاره به وضعیت کم‌آبی حوضه آبریز کرخه و وضعیت دام‌ها به ویژه گاومیش‌های موجود در منطقه اظهار کرد: نیروهای دامپزشکی به صورت مستمر و به ویژه در ایامی که احتمال کاهش آب ورودی به انشعابات کرخه و تالاب هورالعظیم وجود دارد، در اقصی نقاط استان خوزستان به ویژه در چهار شهرستان حوضه آبریز، رصد و پایش شرایط و اقدامات مورد نیاز را انجام می‌دهند.

وی افزود: با توجه به اقدامات مهم و موثر جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص تعبیه تعداد قابل ملاحظه‌ای مه‌پاش و حوضچه‌های آب‌تنی برای دام‌ها و گاومیش‌ها، امسال تاکنون هیچ تلفات دامی در پی تنش آبی در این حوضه نداشته‌ایم و گزارشی در این خصوص از سوی شهرستان‌های مربوطه و اکیپ‌های مجهز اعزامی از سوی اداره‌کل دامپزشکی خوزستان ارائه نشده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در همه جای دنیا در طول پرورش در دامداری‌های صنعتی و سنتی تلفاتی رخ می‌دهد که گاهی این تلفات بر اثر بیماری‌ها، سوء مدیریت، بلایای طبیعی، سن یا موارد دیگر است که طبیعی است.

کنارکوهی بیان کرد: به منظور غلبه بر شرایط احتمالی سخت تنش آبی پیش رو، دامداران باید به عنوان بهره‌برداران اصلی نسبت به مراقبت از دام‌ها اقدام و همچنین به خدمت‌گذاران دولت به ویژه جهاد کشاورزی و ادارات وابسته به خصوص دامپزشکی کمک کنند.

وی با بیان اینکه در طول سال واکسیناسیون، رصد بیماری دام‌ها و ارائه آموزش به دامداران انجام می‌شود، گفت: دامداران به توصیه‌های بهداشتی همکاران ما توجه جدی کنند و همکاری لازم برای انجام واکسیناسیون دام‌ها داشته باشند. 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: دامدارانی که می خواهند به صورت موقت دام‌های خود را به مناطق دیگر استان مهاجرت دهند باید به دامپزشکی محل مراجعه کنند تا واکسن تردد که واکسن خاصی است دریافت شود و ایمنی لازم به دست بیاید.

وی با تاکید بر پرهیز از تردد بی‌جا و قرار گرفتن دام‌ها در معرض اوج تابش خورشید بیان کرد: باید برای آب فعلی در رودخانه‌ها که در برخی نقاط در حال تحلیل است، برنامه‌ریزی شود و دامداران نیز به منظور جلوگیری از تلفات دام‌ها، در صورت بروز علائم بیماری سریعا برای درمان دام به مراکز درمانی خصوصی مراجعه کنند.

کنارکوهی گفت: در صورت وقوع تلفات باید سریع موضوع اطلاع‌رسانی شود تا با حضور دستگاه‌های مرتبط و دامپزشکی، دفن بهداشتی لاشه انجام و از شیوع بیماری‌های دیگر پرهیز شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: دامداران به تامین علوفه مورد نیاز دام برای افزایش سیستم ایمنی آن توجه خاصی داشته باشند. امیدواریم با تهمیدات اندیشیده شده، این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم و از جمعیت دامی استان خوزستان حراست شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار