مسدود سازی پل فولاد و گره کور ترافیک‌های اهواز

تاریخ انتشار: سه شنبه 31 خرداد 1401 | 09:00 ق.ظ
مسدود سازی پل فولاد و گره کور ترافیک‌های اهواز پل فولاد اهواز برای دومین بار به دلیل ایمنی ضعیف مسدود شد، اما به نظر نمی‌رسد این بار به این زودی‌ها بازگشایی شود.

این نخستین بار نیست که پل فولاد مسدود می‌شود؛ آذر  ۱۴۰۰ نیز این پل به دلیل سرقت آهن آلات آن جنجالی شد و باعث شد اهواز که همواره به شهر پل‌ها هم معروف است، بیش از پیش با مشکلات خود بر سر زبان‌ها افتد.

ماجرا از این قرار بود که سرقت‌های متعدد موجب ناایمن شدن این پل شده بود پس از آن بر اساس مصوبه شورای ترافیک خوزستان مقرر شد جهت ترمیم، پل چند روزی بسته شود.

همان زمان ترافیک وسیع کلانشهر در نقاط مختلف از جمله خیابان‌های متصل به میدان دانشگاه مردم را کلافه کرد؛ در آن مقطع سال آب و هوا معتدل و نزدیکی به عید نوروز تردد‌ها را چندین برابر کرده بود بنابراین مسدود شدن پل فولاد در کنار اجرای تقاطع غیرهمسطح در میدان دانشگاه رفت و آمد را با مشکل مواجه کرد.

همین مسئله موجب شد تا مجددا جلسه‌ای تشکیل شود و اینبار عبور و مرور خودرو‌های سنگین از این پل ممنوع شود؛ حال آنکه در ابتدا این پل از سوی صنایع فولاد و به منظور تردد خودرو‌های سنگین این شرکت در مرداد ۱۳۸۶ افتتاح شد؛ اگرچه بعدا در دی ۱۳۸۹ به شهرداری منطقه ۴ اهواز تحویل شد و بعدا با تبدیل شدن کوت عبدالله به شهرستان کارون به شهرداری آن داده شد.

این پل که بر روی رودخانه کارون احداث شده کلانشهر اهواز را در جنوبی‌ترین نقطه به مرکز شهرستان کارون (کوت عبدالله) متصل می‌کند.

مسدود سازی پل فولاد و گره کور ترافیک‌های اهواز

۵۰ تن از تجهیزات پل فولاد به سرقت رفته

پرویز حسینی آخرین کنترل فنی پل فولاد اهواز را مربوط به ۱۶ سال پیش دانست که همین مسئله در تشدید خطر این پل مهم بوده است.

به گفته او پارسال ۵۰ تن از پیچ و مهره‌ها و تجهیزات پل فولاد از سوی سارقان به سرقت رفت و تاکنون اقدامی برای ترمیم آن صورت نگرفته که این مسئله باعث شده به شدت دچار خطر شود.

آقای حسینی می‌گوید که به دلیل بیم از اتفاقات ناگوار در شورای ترافیک شهرداری‌های اهواز و کوت عبدالله مقرر شد تردد خودرو‌های سنگین از روی این پل ممنوع شود و سپس متولی ترمیم پل فولاد نیز معاونت فنی و عمرانی شهرداری اهواز مشخص شد.

پس از آن بود که این معاونت، برنامه ریزی‌ها را به منظور مرمت پل آغاز کرد، اما دادستانی به منظور جلوگیری از رخداد‌های مورد انتظار تردد را برای خودرو‌های سبک هم تا اصلاح کامل این پل ممنوع کرد.

صادق جعفری چگینی دادستان اهواز در تاریخ ۱۲ خرداد اعلام کرد که «به منظور حفظ سلامت شهروندان از باب حقوق عامه و همچنین جلوگیری از خطرات احتمالی جانی، این پل تا اطلاع بعدی بسته شد.»

او دلیل مسدود شدن این پل را «عدم استحکام پایه‌های پُل فولاد اهواز و لزوم حفظ جان شهروندان» دانست که تا رفع ایرادات فنی به صورت کامل مسدود خواهد بود.

مسدود سازی پل فولاد و گره کور ترافیک‌های اهواز

مرمت پل فولاد دستکم تا ۴ ماه آینده به درازا می‌کشد

معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز پیش بینی کرد که مرمت پل فولاد زمان بر است و اگر تردد روی پل برقرار باشد، ترمیم آن نیز طولانی‌تر می‌شد.

این مقام مسئول زمان مورد نیاز برای آماده شدن قطعات سفارشی به منظور مرمت پل فولاد را حداقل ۲ هفته دیگر اعلام کرد و خبر داد که تعمیرات پس از دریافت قطعات دستکم ۴ ماه به درازا می‌کشد.

پرویز حسینی هزینه لازم برای تعمیرات فنی پل فولاد را ۱۰ میلیارد تومان برآورد کرد که ۴ میلیارد تومان آن از سوی صنایع فولاد پرداخت می‌شود ضمن آنکه در تامین پیچ‌ها نیز استانداری خوزستان کمک خواهد کرد.

تعطیلی پل فولاد موجب شده تا خودرو‌ها برای تردد از جنوب شرق به جنوب غرب یا برعکس به نزدیک‌ترین پل یعنی پل پنجم و در نزدیکی میدان دانشگاه مراجعه کنند و همین مسئله باعث ایجاد ترافیک‌های شدید در جاده های ساحلی این مسیر می‌شود.

طرح تقاطع غیر همسطح میدان دانشگاه که هم اکنون در حال اجرا است مشکلات وسیعی را برای تردد خودرو‌ها ایجاد کرده و به درازا کشیده شدن اجرای آن وضعیت را سخت‌تر هم کرده، اگرچه حالا به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس ترافیک در این مسیر کمتر است، ولی در صورت مسدود بودن پل فولاد تا شهریور، کلانشهر اهواز دچار چالش بزرگی خواهد شد.

مسدود سازی پل فولاد و گره کور ترافیک‌های اهواز

گلایه شهروندان از وضعیتی که اهواز با آن مواجه شده

این مسئله حالا داد شهروندان را هم درآورده که مجبورند برای طی کردن مسیر از غرب اهواز به شرق کلانشهر یا شهرستان کارون از پل پنجم استفاده کنند.

صدرا یکی از شهروندان در این خصوص می‌گوید: تا زمانی که پل فولاد باز نشود، اوضاع همین است و فقط انتظار می‌رود روند کار با سرعت بیشتری اجرا گردد.

در سوی دیگر عملیات عمرانی در میدان دانشگاه هم فریاد فلافلی های خیابان انوشه را در آورده و هم ساکنان لشکر آباد را کلافه کرده.

علی یکی از فلافلی‌ها به ما گفت: مدت هاست مردم ساندویچ را با طعم خاک می‌خورند، مدت‌ها از آغاز اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح میدان دانشگاه گذشته ولی به اجرا در نیامده، بدتر آنکه مسیر رفت و آمد خودروها یک «تنگه باریک» است که بر معضل ترافیک افزوده.

مسدود سازی پل فولاد و گره کور ترافیک‌های اهواز

عملیات عمرانی تحولات ترافیکی در اهواز را رقم می‌زند؟

سرهنگ سعید رحیمی رئیس پلیس راهور اهواز هم در این باره می‌گوید: مشکلات بسیار جدی در ساحلی های غربی و شرقی وجود دارد؛ پل چهارم و پنجم نیز به دلیل ارتفاع کم فضای تردد وسایل نقلیه سنگین را ندارند.

مجدم معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز هم با ما گفت: معاونت عمرانی شهرداری اهواز تجهیز کارگاه راه آغاز کرده و به زودی با رسیدن اولین قطعات برای پل فولاد، بست ها طی یک ماه آینده بسته خواهند شد.

انتظار برای افتتاح پل فولاد اهواز اگرچه به این زودی ها محقق نمی‌شود و عملیات اجرای آن مدت‌ها زمان می‌برد اما در سوی دیگر برخی فعالان اجتماعی معتقدند این مسائل را باید به شکل دیگری دید.

آنها معتقدند خوزستان و به ویژه اهواز طی سال‌های اخیر به دلیل کم کاری مدیران دچار چالش های بزرگی شده و حالا اقداماتی در حال انجام است تا این معضلات برطرف شوند، از همین رو می‌توان آن را نشانه امیدواری برای رفع مشکلات نیز تلقی کرد که پس از اتمام طرح‌ها مسائل پیش آمده تا حد زیادی برطرف خواهد شد؛ مانند آنچه در میدان چهارشیر رخ داد.

 

منبع باشگاه خبرنگاران جوان


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار