وضعیت نگران کننده تالاب‌های کشور

تاریخ انتشار: شنبه 4 تیر 1401 | 11:28 ق.ظ
وضعیت نگران کننده تالاب‌های کشور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه وضعیت مجموع تالاب‌های کشور از جمله تالاب صالحیه اصلا خوب نیست و کاهش حق آبه و کاهش نزولات آسمانی دلیل اصلی این وضعیت است. علی سلاجقه روز شنبه چهارم تیر ماه در حاشیه مراسم افتتاح اولین دوره آموزش محیط بانی کشور که در مرکز آموزش محیط‌بانی برگزار شد، در […]

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه وضعیت مجموع تالاب‌های کشور از جمله تالاب صالحیه اصلا خوب نیست و کاهش حق آبه و کاهش نزولات آسمانی دلیل اصلی این وضعیت است.

علی سلاجقه روز شنبه چهارم تیر ماه در حاشیه مراسم افتتاح اولین دوره آموزش محیط بانی کشور که در مرکز آموزش محیط‌بانی برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به هدفگذاری برای کاهش معضل گرد و غبار در کشور اظهار کرد: در این بحث هر هفته نشست‌ ستاد هماهنگی و سیاستگذاری گرد و غبار با حضور دستگاه‌های ذی ربط برگزار می‌شود تا نگرانی مردم در این بحث کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: در بعد بین المللی مسیر پیمایش گرد و غبار در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا احصاء شده و در این خصوص نشست‌هایی با عراق و سوریه برگزار شده است.

وی ادامه داد: سعی داریم با تقویم زمانی مشخص موضوع گرد و غبار در مبدا کشورهای همسایه را حل کنیم.

این مسئول ادامه داد: در بحث مدیریت گرد و غبار در بعد داخلی هم دستگاه‌ها مکلف شده‌اند در بازه زمانی ۱۰ ساله اقداماتی انجام دهند و در نقاطی مثل خوزستان که منشا اصلی هستند هم بنا هم اقدامات ویژه‌تری صورت بگیرد.

وی توضیح داد: در استان‌های البرز، قزوین و تهران جهت باد غالب از غرب به شرق است و در دشت‌های بویین زهرا و دشت‌هایی که در مسیر این استان‌ها قرار دارند که پوشش گیاهی مناسبی به دلیل کاهش بارندگی در چند سال وجود ندارد و از طرف دیگر شاهد تغییر کاربری‌های گسترده در این مسیر هستیم که همین امر استان‌های البرز و تهران را به شدت تحت تاثیر گرد و غبار قرار داده است.

سلاجقه اضافه کرد: باید با برنامه‌های ویژه از جمله ایجاد پوشش گیاهی در این مسیرها گرد و غبار را کنترل کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به خبرنگار مبنی بر برنامه پیش بینی شده برای نجات تالاب صالحیه گفت: متاسفانه وضعیت مجموع تالاب‌های کشور از جمله تالاب صالحیه اصلا خوب نیست و کاهش حق آبه و کاهش نزولات آسمانی دلیل اصلی این وضعیت است.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: متاسفانه وزارت نیرو در بحث حق آبه همکاری مناسبی نداشته است.

وی ابراز کرد: در بحث نجات تالاب صالحیه استفاده از پساب‌های کارخانه‌های اطراف در دستور کار قرار گرفته و چند کارخانه مکلف به احداث تصفیه خانه شده‌اند و از طرف دیگر استفاده از ظرفیت مخازنی که در بستر رودخانه کردان‌ در حال احداث است هم برای نجات این تالاب استفاده خواهد شد.

وی در بحث ضرورت اصلاح قانون استفاده از سلاح گفت:  متاسفانه وقتی که شرایط اقتصادی در حالت نوسان قرار بگیرد، متخلفان سوء استفاده می‌کنند و بیشتر به پیکر محیط زیست آسیب می‌رسانند. در این بحث سعی کرده‌ایم محیط‌بان‌ها را تجهیز کنیم و امیدواریم در قانون نحوه استفاده از سلاح توسط آنها هم اصلاحات مناسبی صورت بگیرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار