جلسه کمیته بررسی راهکارهای مناسب استفاده از فناوری نانو برگزار شد

تاریخ انتشار: پنجشنبه 9 تیر 1401 | 10:39 ق.ظ
جلسه کمیته بررسی راهکارهای مناسب استفاده از فناوری نانو برگزار شد بیست و چهارمین جلسه کمیته بررسی راهکارهای مناسب استفاده از فناوری نانو در شرکت ملی نفت ایران روز چهارشنبه(۸ تیرماه۱۴۰۱) به میزبانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در این جلسه با اشاره به اهمیت موضوع فناوری نانو در صنعت نفت اظهار داشت: اگر بخواهیم حرکت رو به […]

بیست و چهارمین جلسه کمیته بررسی راهکارهای مناسب استفاده از فناوری نانو در شرکت ملی نفت ایران روز چهارشنبه(۸ تیرماه۱۴۰۱) به میزبانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در این جلسه با اشاره به اهمیت موضوع فناوری نانو در صنعت نفت اظهار داشت: اگر بخواهیم حرکت رو به جلویی در صنعت نفت و کشور داشته باشیم باید زمینه حرکت به سمت مرزهای دانش از جمله توسعه فناوری نانو فراهم شود و ابعاد مختلف این فناوری مورد توجه قرار گیرد.

مهندس علیرضا دانشی گفت: فناوری نانو می‌تواند در تمام عرصه‌های صنعت نفت به ویژه بخش‌های بالادستی مانند مناطق نفتخیز جنوب از جمله ازدیاد برداشت مورد استفاده قرار گیرد و تغییرات مثبتی ایجاد کند.

وی، یکی از اقدامات مهم در این زمینه را تجاری سازی و عملیاتی نمودن تحقیقات و پژوهش‌های مرتبط با نانوفناوری دانست و اظهار داشت: بعد از تجاری‌سازی و پیاده نمودن فناوری‌های نانو در صنعت نفت، باید صدور این خدمات به کشورهای دیگر نیز مدنظر قرار گیرد.

مهندس دانشی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: مناطق نفتخیز جنوب از فعالیت‌های مرتبط با توسعه دانش، مباحث نانو و شرکت‌های فعال در این حوزه حمایت می‌کند و در این راستا ضروری است که شرکت‌ها و فعالان این عرصه ساماندهی شوند.

در ابتدای این نشست رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ضمن اعلام آمادگی این شرکت برای حمایت از توسعه فناوری نانو در صنعت نفت به تشریح چالش‌ها و فرصت‌های این حوزه پرداخت.

دکتر محمد گلستانباغ یکی از چالش‌های این حوزه را انعقاد قرارداد با شرکت‌های صاحب ایده در این زمینه برشمرد و گفت: این موضوع تاحدودی بر اساس نیاز متقاضی با قانون قرارداد ساخت بار اول و قرارداد های پژوهشی قابل مرتفع شدن است. وی، با تاکید بر ضرورت شناسایی نیازهای واقعی واحدهای عملیاتی، افزایش مهارت‌های انسانی و بهبود سطح دانش عمومی و کاربردی نانو، ارائه فرآیندهای پیشگامی، مدیریت ریسک، و تدوین برنامه‌های آموزشی کارکنان را در زمینه نانو خواستار شد.

 

در این نشست مدیر پشتیبانی ساخت و تأمین کالای شرکت ملی نفت ایران، گفت: برگزاری این جلسات توسط این مدیریت آغاز شده و در مرحله تهیه دستورالعمل‌های نحوه استفاده از فناوری‌های نانو هستیم چون استفاده از فناوری‌های جدید بویژه در صنعت نفت نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

برزو قنبری افزود: در خصوص شناسایی نیازهای اولویت‌دار و استراتژیک شرکت ملی نفت ایران در زمینه نانو فعالیت‌هایی با همکاری شرکت‌های بهره‌بردار در دست انجام است و در حوزه پژوهش نیز کارهای زیادی صورت گرفته است.

در ادامه مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: پروژه‌هایی که در حوزه فناوری نانو تعریف می‌شوند نباید صرفاً پروژه‌های مطالعاتی و آزمایشگاهی باشد بلکه کاربرد میدانی و عملیاتی این فناوری نیز در پروژه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

سید مهدیا مطهری افزود: صرف استفاده از فناوری نانو برای ما مهم نیست بلکه بهره‌وری و تاثیر آن در کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و سرعت رسیدن به اهداف اهمیت دارد.

در این نشست دکتر سید محمدامین علوی از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گزارشی از وضعیت فناوری نانو در کشور و صنعت نفت ارائه داد.

در ادامه، بابک مریدی رئیس مهندسی فرآورش و گسترش و محمدرضا مقدمیان از پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گزارش اقدامات انجام شده این شرکت در حوزه نانو را ارائه دادند.

قرائت صورت جلسه قبل و پرسش و پاسخ بخش پایانی این نشست بود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار