صادرات دام زنده آری یا خیر؛ وزارت جهاد سریعتر تعیین تکلیف کند

تاریخ انتشار: شنبه 18 تیر 1401 | 10:20 ق.ظ
صادرات دام زنده آری یا خیر؛ وزارت جهاد سریعتر تعیین تکلیف کند درحالیکه صنعت دامداری کشور با مشکل گرانی نهاده و مازاد دام مواجه است و آزاد شدن صادرات دام زنده می تواند بخشی از مشکلات را رفع کند وزارت جهاد کشاورزی هنوز رفع ممنوعیت صادرات دام را تایید نکرده است.

صنعت دامداری کشور از جمله صنایع پرچالشی است که ضمن مواجه بودن با مشکلات عدیده در بحث صادرات دام نیز با محدودیت ها و ممنوعیت هایی نیز مواجه هستند. در شرایطی که معتقدند صادرات دام زنده می تواند فشار تحمیلی بر دامداران را تا حدودی کاهش دهد.

بر اساس آنچه گفته می شود حدود یک و نیم میلیون تا ۲ میلیون راس گوسفند مازاد داریم و حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار راس هم گوساله مازاد داریم

اصلی ترین نتیجه برداشتن ممنوعیت صادرات دام زنده، خروج مازاد دام دامداران است
با این وجود سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران به خبرنگار بازار گفت:هنوز مشخص نشده است و ابلاغ نشده است با این وجود آزاد سلزی صادرات دام مصوب شده است و چون قصد دارد به نحوی اجرایی شود که بازار داخل ملتهب نشود لذا در حال کار کردن روی این مصوبه هستند و شنیده ها حاکی است تا آخر هفته جاری ابلاغ می شود

مقدسی در خصوص اصلی ترین نتایج برطرف شدن ممنوعیت صادرات دام زنده نیز گفت: اولین اتفاقی که رخ می دهد این است که دام مازاد خارج می شود چرا که الان بیش از نیاز داخل تولید داریم و دام روی دست دامدار مانده است.

او در خصوص میزان مازاد دام فعلی نیز گفت: آمار مطلقی نیست با این وجود بر اساس آنچه گفته می شود حدود یک و نیم میلیون تا ۲ میلیون راس گوسفند مازاد داریم و حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار راس هم گوساله مازاد داریم.

قیمتی که گوشت از دامدار خریداری می شود با قیمت تمام شده همخوانی ندارد و دامدار در حال زیان دادن است

دولت به مصرف کننده سوبسید نمی دهد تاوانش را دامدارد می پردازد
سیروس روستا رئیس هیات مدیره داتحادیه دامداران فارس نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: هنوز آزاد سازی انجام نشده و وعده هفته جاری را داده است با این وجود ما نمی دانیم وزارت جهاد کشاورزی معطل چیست؟ از یک طرف قیمت ها را آزاد می کنند دامدار درگیر است از طرف دیگر وقتی در بازار دخالت می کنند باز هم دامدار درگیر است در هر صورت دامداران وضعیت خوبی ندارند.

روستا افزود: همه جای دنیا آزادی عمل و عرضه و تقاضا است در بازار، اما در کشور ما تمام تاوان مصرف کردن مصرف کنندگان را دامدار باید بپردازد. در صورتی که در کل دنیا دولتها هستند که به سوبسیدی که می خواهند در ابتدای زنجیره تولید یا آخر زنجیر یعنی مصرف کننده بدهند را کنترل می کنند.

او ادامه داد: متاسفانه دولت این سوبسید را یا ندارد یا نمی خواهد بپردازد و تاوان اش را دامدار می دهد.

روستا افزود: در واقع در حالی که دولت باید به صورت کنترل شده هم صادرات را آزاد کند و هم بتواند بازار داخل را تامین کند، اما این عمل انجام نمی شود و الان گوشت روی دست دامدار مانده و تولیدی که انجام داده با آن قیمتی که شرکت پشتیبانی و کمیته ای که اعلام کرده اند گوشت را خریداری کند با قیمت تمام شده اصلا همخوانی ندارد و دامدار در حال زیان دادن است و دامدار به این دستورهای اجباری قیمت مشخص می کنند و باید با همان قیمت بفروشد. وقتی آزاد سازی قیمتها انجام می شود نباید جلوی صادرات دام گرفته شود و اگر نیاز داخلی است باید از دامدار خرید تصمینی انجام شود

حمایت از صنعت بزرگ دامداری کشور در شرایط حاد جهانی حیاتی است
منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: مشکلات صنعت دامداری کشور هنوز پابرجا است و هیچ تغییری در وضعیت این صنعت ایجاد نشده است. به طوری که دامداران از یکسو با مازاد دام مواجه هستند و از سوی دیگر با بحران کم آبی، خشکسالی و کاهش مراتع مواجه هستیم.

پوریان با اشاره به گران شدن قیمت نهاده های دامی افزود: ممنوعیت بر صادرات دام زنده یکی از اصلی ترین چالشهای ما است و سوال ما این است که حال که آزادسازی قیمتها انجام شده چرا دامدار باید دستوری عمل کند؟ آن هم در شرایطی که با مشکلات مازاد دام و گرانی نهاده و غیره مواجه هستیم.

او ادامه داد: الان دامداران شاهد نابود شدن دام های خود هستند در حالی که وقتی آزاد سازی قیمتها انجام می شود نباید جلوی صادرات دام گرفته شود و اگر نیاز داخلی است باید از دامدار خرید تصمینی انجام شود.

پوریان با اشاره به اینکه از ابتدای سال جدید ۹ استان اعلام وضعیت اضطراری در بخش دام کرده اند، افزود: بر اساس ماده ۲۳قانون احکام دائمی، نمی توان جلوی صادرات دام را به اسم تنظیم بازار گرفت اما الان ممنوعیت است پس عملا از قانون هم تخطی شده است.

او تاکید کرد: ضروری است که این صنعت بزرگ را درست در شرایط حاد جهانی حمایت شود در غیر اینصورت پیامدهای ناخوشایند بسیاری به دنبال خواهد داشت.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار