تبادل ویژه تکنولوژیکی میان ایران و روسیه در حوزه توسعه میدان‌های نفت و گاز

تاریخ انتشار: یکشنبه 2 مرداد 1401 | 11:56 ق.ظ
تبادل ویژه تکنولوژیکی میان ایران و روسیه در حوزه توسعه میدان‌های نفت و گاز مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به توانمندی ویژه روس‌ها در تولید از مخازن سنگین، اظهار کرد: تفاهمنامه راهبردی امضا شده میان دو کشور می تواند به ایجاد تبادل فنی، علمی و تکنولوژیکی کمک شایانی کند. علیرضا دانشی در گفت‌وگو با خبرنگار، در مورد تفاهمنامه راهبردی که پیش از ظهر سه شنبه؛ ۲۸ […]

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به توانمندی ویژه روس‌ها در تولید از مخازن سنگین، اظهار کرد: تفاهمنامه راهبردی امضا شده میان دو کشور می تواند به ایجاد تبادل فنی، علمی و تکنولوژیکی کمک شایانی کند.

علیرضا دانشی در گفت‌وگو با خبرنگار، در مورد تفاهمنامه راهبردی که پیش از ظهر سه شنبه؛ ۲۸ تیرماه میان شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه امضا شد، گفت: این تفاهمنامه، نقطه عطفی در روابط دو کشور دوست ایران و روسیه است و برای همکاری های راهبردی و تاثیرگذار و پایدار در حوزه انرژی حائز اهمیت است.

وی افزود: بر اساس تفاهمنامه امضا شده، گازپروم قرار است برای توسعه ۶ میدان نفتی و ۲ میدان گازی سرمایه گذاری کند و این امر در قالب شعار نیست بلکه به زودی به عمل تبدیل می شود، افزون بر این، روس ها به حوزه گاز و خطوط انتقال نیز ورود خواهند کرد که با این حساب، بحث ثبات گاز نیز پیش رو است.

به گفته دانشی، همکاری دو کشور ایران و روسیه در این حد و اندازه، بی سابقه است و به طور قطع می تواند به رشد اقتصادی دو کشور کمک کند چرا که حجم عظیمی از سرمایه گذاری و فعالیت در خلال این تفاهمنامه گنجانده شده ضمن اینکه از انتقال تجارب مشترک هم بهره خواهیم برد.

وی ادامه داد: همچنین بحث زنجیره ارزش هم به صورت جدی میان دو طرف مورد بررسی قرار خواهد گرفت که این اقدام می تواندگام بلندی برای اعتلای صنعت نفت کشور باشد.

همکاری نفت و گازپروم نقطه عطف اعتلای مناسبات اقتصادی 

دانشی در پاسخ به این سوال که حجم سرمایه گذاری مدنظر در تفاهمنامه همکاری میان شرکت ملی نفت ایران و گازپروم چه تاثیری در حرکت رو به جلوی صنعت نفت خواهد داشت، گفت: مناسبات با کشورهای خارجی همواره تحت امر و نظارت دولت سیزدهم بوده است و ما هیچ گاه مخالف همکاری و ارتباط با خارجی ها نبوده ایم و خوشبختانه امضای چنین تفاهمنامه ای با کشور روسیه، می تواند نقطه عطفی برای پیشبرد اهداف و گسترش همکاری های دو طرف باشد

وی افزود: کشور روسیه در زمره کشورهایی است که در صنعت نفت و گاز صاحب سبک است و خوشبختانه با آغاز به کار دولت سیزدهم مناسبات بین ایران و روسیه هم به درستی شکل گرفته است.

دانشی در تشریح قراردادهای فعال ایران و روسیه اظهار کرد: قرارداد توسعه دو میدان نفتی آبان و پایدار غرب و دیگری قرارداد توسعه میادین نفتی چشمه خوش، دالپری و پایدار شرق از جمله این قراردادها هستند. دو قرارداد هم به صورت ویژه در ناحیه جغرافیایی مناطق نفتخیز جنوب دارند که مربوط به میدان کوپال و شادگان است.

روس‌ها در زمینه تولید از مخازن سنگین صاحب تکنولوژی هستند

وی با اشاره به توانمندی روس ها در زمینه تولید از مخازن سنگین، اظهار کرد: در واقع روس ها در این زمینه صاحب تکنولوژی هستند که این امر به تبادلی ویژه به لحاظ تکنولوژیکی کمک خواهد کرد و کارشناسان دو مجموعه در این راستا تعامل سازنده ای خواهند داشت.

دانشی در خصوص تاثیرگذاری این تفاهمنامه بر امر اشتغال زایی توضیح داد: طبیعی است که هر فعالیت اقتصادی می تواند حجمی قابل ملاحظه ای اشتغال زایی به همراه داشته باشد. سرمایه گذاری می تواند سبب توسعه میادین شود و این خود پایداری فعالیت های حوزه نفت و انرژی و به موازات آن انتقال تکنولوژی، تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد شغل پایدار را به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار کرد: روس ها در فعالیت های اخیر خود مانند سرمایه گذاری عملی در نقاط غربی کشور، ثابت کرده اند که عزمی جدی برای ورود به صنعت نفت کشور دارند. ما نیز آمادگی داریم تا در یک بازه برد- برد، شفاف و روشن در جهت بالندگی و شکوفایی صنعت نفت کشور در ابعاد مختلف و رونق بخشی اقتصادی و دانش بنیان بودن گام موثری را برداریم.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار