با شعار «قصه، صدای زندگی است»؛

فراخوان بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون منتشر شد

تاریخ انتشار: پنجشنبه 20 مرداد 1401 | 21:18 ب.ظ
فراخوان بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون منتشر شد مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان از انتشار فراخوان بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار «قصه، صدای زندگی است» خبر داد.

وحید کیانی با اعلام این خبر گفت: فراخوان بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «قصه، صدای زندگی است» در حالی در بخش‌های رقابتی، غیررقابتی و علمی منتشر شده است که مرحله استانی آن در خوزستان در بخش رقابتی (ملی، آیینی سنتی و زبان اشاره) از ۲۱ تا۳۱ مردادماه با آغاز ثبت نام ، نوجوانان، بزرگسالان، پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها و علاقمندان به قصه گویی شروع به کار می کند.

او با بیان اینکه، تمامی گروه‌های سنی اعلام شده پس از مراجعه به سایت جشنواره قصه گویی به آدرس www.kanoonfest.ir و ثبت نام، می توانند جهت شرکت در مرحله کتابخانه ای این جشنواره به نزدیکترین مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ۳۰ شهر استان خوزستان مراجعه کنند افزود: مرحله‌ی کتابخانه ای بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در استان خوزستان ۵ تا ۷شهریورماه ۱۴۰۱ در مراکز سراسر استان خوزستان برگزار خواهد شد.

کیانی اضافه کرد: ۱۲ تا ۱۶ شهریورماه نیز داوری آثار برتر راه یافته به مرحله حوزه ای انجام خواهد شد و برگزیدگان آن به  مرحله استانی معرفی خواهند شد.

رییس بیست‌وچهارمین جشنواره استانی قصه‌گویی یادآور شد؛ مرحله استانی این جشنواره نیز ۲۲ تا ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۱ به میزبانی اهواز برگزار خواهد شد و برگزیدگان آن به مرحله‌ی منطقه‌ای بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی می‌شوند.

 بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی هم چون ادوار گذشته با موضوع امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها و ایثار و از خود گذشتگی (جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف زندگی) برگزار خواهد شد.

بخش‌های قصه‌گویی ملی و بین‌المللی جشنواره قصه‌گویی

بخش «ملی» شامل قصه‌گویی نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال، بزرگسالان ۱۸ سال به بالا و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها و بخش «بین‌الملل» شامل اجرای قصه‌گویان حرفه‌ای ایران و کشورهای دیگر شامل برگزیدگان سطوح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی جشنواره‌های پیشین، قصه‌گویان و مجریان حرفه‌ای و قصه‌گویان علاقه‌مند از سایر کشورها، دو بخشی است که همانند گذشته برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش شرکت‌کنندگانی که قصد حضور در بخش غیررقابتی (شامل قصه‌گویانی که در سطح ملی و بین‌المللی (مرحله پایانی) بیش از سه بار برگزیده شده‌اند) را دارند نمی‌توانند در بخش‌های رقابتی ملی، بین‌المللی، آیینی‌سنتی و زبان اشاره ثبت‌نام کنند.

بخش‌های قصه‌گویی «آیینی‌سنتی» و «قصه‌گویی زبان اشاره»

بخش «آیینی‌سنتی» شامل اجرای قصه‌گویی با نگاه به سنت‌ها و آیین‌های دینی و ایرانی، در یکی از شیوه‌های نقالی، پرده‌خوانی و یا شمایل‌گردانی است که نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال و بزرگسالان ۱۸ سال به بالا می‌توانند در آن شرکت کنند.

بخش «قصه‌گویی زبان اشاره» شامل قصه مورد نظر با هر قالبی، به زبان اشاره‌ فارسی است و بزرگسالان ۱۸ سال به بالا می‌توانند در آن شرکت کنند.

بخش‌های «قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای» و «پادکست قصه‌گویی»

امسال و برای چهارمین مرتبه، بخش «قصه‌گویی ۹۰ ثانیه» با عنوان «قصه زندگی من» در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار می‌شود. قصه‌گو در یک ویدئوی ۹۰ ثانیه‌ای، برش یا بخشی از زندگی خود را روایت می‌کند و همه گروه‌های سنی را شامل خواهد شد.

در بخش «پادکست قصه‌گویی» که برای دومین بار است برگزار می‌شود، قصه‌گویان علاقه‌مند سراسر کشور، قصه‌ای را به صورت صوتی و در قالب یک پادکست ارائه می‌کنند. زمان پادکست‌ها باید حداقل سه دقیقه و حداکثر ۳۰ دقیقه باشد.

قصه‌گویان شرکت کننده در  بخش‌های ملی، بین‌المللی، آیینی‌سنتی و زبان اشاره باید مخاطب قصه‌ خود را مشخص کنند و در اجرا، سلیقه، ذائقه، درک، حوصله و فهم او را در نظر بگیرند و در صورت اجرای قصه به زبان یا گویشی غیر از فارسی، ترجمه‌ آن به صورت مکتوب در اختیار گروه داوری قرار دهند و زمان قصه آنان باید بین ۸ تا ۲۰ دقیقه باشد و قصه‌گویان در بخش رقابتی، تنها مجاز به انتخاب یک قصه هستند و در طی مراحل این بخش نمی‌توانند قصه‌ خود را تغییر دهند و تنها حق شرکت در یکی از این بخش‌ها را دارند؛ اما برای شرکت در بخش‌های دیگر مثل «پادکست ‌قصه‌گویی»، «قصه‌گویی ۹۰ ثانیه» و بخش «علمی» آزاد هستند.

برگزاری بخش غیررقابتی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

بخش غیررقابتی با عنوان «قصه‌گویی برگزیدگان» شامل اجرای افتخاریِ ویژه برگزیدگانی است که در سطوح ملی و بین‌المللی (مرحله نهایی) جشنواره‌های قصه‌گویی پیشین کانون سه بار برگزیده شده‌اند.

قصه‌گویان این بخش باید در صورت اجرای قصه به زبان یا گویشی غیر از فارسی، ترجمه آن را به صورت مکتوب در اختیار گروه داوری قرار دهند و زمان قصه آنان بین ۸ تا ۲۰ دقیقه تعیین شده است.

مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار قصه‌گویی در بخش‌ ملی، آیینی‌سنتی و زبان اشاره تا ۳۱ مرداد و بین‌الملل، قصه ۹۰ ثانیه و پادکست و برگزیدگان تا ۳۱ شهریور و آثار علمی از ۲۱ تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

بخش علمی جشنواره شامل جستار، مقاله علمی، کتاب و پایان‌نامه/ رساله

در بخش «جستار» کارشناسان مسوول، کارشناسان، مربیان مسوول و کارکنان حوزه‌ ستادی کانون، متنی غیرداستانی یا شبه داستانی درباره قصه‌گویی را براساس تجربه، ادراک، استدلال و دیدگاه فردی خود به نحوی اقناع‌کننده برای عموم ارائه می‌دهند که حاوی راهکاری برای شناخت موضوع مدنظرشان است.

عموم پژوهشگران نیز می‌توانند نتیجه یک پژوهش را در قالب «مقاله علمی» به جشنواره برای متخصصان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به قصه‌گویی ارائه دهند.

در بخش «کتاب» نیز نویسندگان، پژوهشگران و مترجمان می‌توانند محتوای مکتوب خود درباره‌ قصه‌گویی، قصه‌شناسی، قصه‌پژوهی و آموزش قصه‌گویی در قالب یک کتاب نظری تألیف‌شده یا ترجمه‌شده به جشنواره ارائه ‌دهند.

همچنین در بخش «پایان‌نامه/ رساله» دانشجویان و دانش‌آموختگان می‌توانند پایان‌نامه و رساله دانشگاهی خود درباره قصه‌گویی، قصه‌شناسی، قصه‌پژوهی و آموزش قصه‌گویی را به جشنواره ارائه ‌دهند.

دبیرخانه مرحله استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خوزستان با نشانی، اهواز، خیابان انقلاب ، پیچ استادیوم، معاونت فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان و تلفن ۰۶۱۳۳۳۳۷۶۳۴ آماده پاسخ‌گویی به سوال‌ها است.

همچنین دبیرخانه‌ مرکزی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تهران با نشانی خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تلفن ۰۲۱۸۸۹۷۱۳۶۳  به سوال های علاقه‌مندان پاسخ خواهد داد.

مرحله پایانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار