صدور شناسنامه برای تمام باغات کشور

تاریخ انتشار: چهارشنبه 9 شهریور 1401 | 10:29 ق.ظ
صدور شناسنامه برای تمام باغات کشور معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: تمام باغات کشور تا سال آینده شناسنامه‌دار می‌شوند.

محمدمهدی برومندی دیروز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: یکی از برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی، شناسنامه‌دار کردن باغات در راستای رهگیری و افزایش کیفی محصولات باغی است.

وی اظهار داشت: شناسنامه‌دار کردن باغات کشور برای نخستین بار است که اجرا می‌شود و صدور شناسنامه برای باغات کیوی در استان‌های گلستان و گیلان را آغاز کرده‌ایم و در این طرح شناسنامه باغ تحویل کشاورز و در سامانه ثبت می‌شود.

برومندی اظهار داشت: با شناسنامه‌دار کردن باغات، مشخص می‌شود کدام محصول توسط کدام باغدار تولید شده است.

وی در همین حال اضافه کرد: به دنبال کد رهگیری برای محصولات باغی هستیم تا برای مصرف کننده داخلی و خارجی مشخص شود محصول در کدام استان و منطقه تولید شده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی سطح باغات کشور را ۳ میلیون هکتار و سطح گلخانه‌های فعال را ۲۳ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: ۲۰ درصد سطح زیر کشت اراضی کشاورزی و ۳۷ درصد اشتغال در این بخش در اختیار باغبانی می‌باشد.

وی اعلام کرد: باغداران کشور سالانه بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تولید ثروت می‌کنند.

برومندی با اشاره وقوع سیل، سرمازدگی و خشکسالی در کشور اذعان داشت: با وجود مشکلات اقلیمی و آب و هوایی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تلاش بهره‌برداران پیش‌بینی می‌کنیم تولید محصولات باغی از ۲۴ میلیون تن سال گذشته به ۲۵ میلیون تن افزایش یابد.

وی همچنین برآورد کرد تولید مرکبات نیز در سال جاری با ۳۰۰ هزار تن افزایش به ۵.۸ میلیون تن برسد.

برومندی با بیان این که از امسال برای نخستین بار صادرات مرکبات به چین آغاز می‌شود، گفت: چینی‌ها برای واردات مرکبات ایران از سال گذشته بررسی‌های دقیقی را به لحاظ کیفیت و سلامت این محصولات در حوزه‌های مختلف تولید و انجام داده‌اند.

وی از اجرای طرح تولید میوه‌های گرمسیری در راستای خودکفایی و عبور از وابستگی کشور به این محصولات خبر داد و تصریح کرد: ما برای تحقق این طرح، اصلاح و نوسازی باغات گرمسیری کشور را داریم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد با اجرای این طرح ظرف پنج سال حدود ۵۰ درصد واردات میوه‌های گرمسیری کاهش پیدا کند و صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم.

وی گفت: ما به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت‌های کشور برای تولید میوه‌های گرمسیری هستیم و در این راستا در سواحل مکران در پی تجاری‌سازی تولید و اصلاح و احیای باغات فعلی و توسعه تولید در فضای باز و محیط‌های گلخانه‌ای هستیم.

برومندی به واردات ۶۹۵ هزار تن میوه‌های گرمسیری در سال اشاره کرد و اظهار داشت: سالانه ۶۰۲ هزار تن موز، ۷۲۰۰ تن آناناس، ۶۸ هزار تن انبه و ۷۲۰۰ تن انبه وارد کشور می‌شود.

وی در عین حال اضافه کرد: ما در چارچوب سفر‌های استانی دولت به ۲۲ استان ۴ هزار میلیارد تومان برای توسعه باغات کشور مصوبه داریم.

برومندی درباره میزان سرمایه‌گذاری‌ها در بخش باغبانی کشور نیز تصریح کرد: از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تاکنون نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان در بخش باغبانی سرمایه‌گذاری شده که از این میزان سرمایه‌گذاری در طرح‌های مختلف نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها در قالب تسهیلات بانکی و دولتی و بخشی دیگر آورده مردم است.

این مقام مسوول افزود: در چارچوب این سرمایه‌گذاری‌ها بزرگترین پالایشگاه گیاهان دارویی در خاورمیانه در کاشمر به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی حجم سرمایه‌گذاری در این پالایشگاه را ۲۶ میلیون یورو عنوان کرد و گفت: این پروژه به ارزآوری و جلوگیری از خام‌فروشی گیاهان دارویی کمک می‌کند.

برومندی در ادامه با بیان این که تولید نهال سالم، با اصالت، گواهی شده و عاری از ویروس از برنامه‌های ابلاغی وزیر است، ابراز داشت: از ۶۵ تا ۸۰ میلیون نهالی که به دست باغدار برای احیا، اصلاح و حذف و جایگزینی باغات می‌رسید، حداکثر ۲.۵ میلیون نهال گواهی شده بود.

وی با اشاره به کمبود باغ مادری در کشور تصریح کرد: نیاز ما ۳۷ باغ مادری در استان‌های مختلف است که در این یک سال احداث ۱۰ باغ مادری جدید را آغاز کرده‌ایم.

برومندی یادآور شد: تا قبل از دولت سیزدهم ۷ باغ مادری داشتیم که ۲.۵ میلیون نهال و پیوندک تولید می‌کرد.

وی در عین حال گفت: در سفر‌های استانی رییس جمهوری ۴۰ میلیارد تومان مصوبه برای تولید نهال، ایجاد باغ مادری برای تولید نهال گواهی شده مرکبات گرفته‌ایم و کار را در پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری رامسر را کلید زده‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه اصلاح باغات اظهار داشت: از ۳ میلیون هکتار باغ در کشور، یک میلیون هکتار آن باید اصلاح، احیا، حذف و جایگزین شود.

وی به باغات چای استان گیلان اشاره کرد و ابراز داشت: از ۲۶ هزار هکتار باغ چای در این استان نزدیک به ۱۰ هزار هکتار اقتصادی نیست و از مدار تولید خارج شده است.

برومندی میزان واردات چای به کشور را سالانه ۷۰ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: با اصلاح این ۱۰ هزار هکتار باغ چای نزدیک به ۲۰ هزار تن از واردات چای کاهش یابد.

وی گفت: در قالب سفر رئیس جمهوری به استان گیلان توانستیم برای نخستین بار در کشور ۷۵ میلیارد تومان مصوبه در قالب کمک‌های فنی و اعتباری و هم اعتبار در قالب اصلاح و احیای باغات دیم در اراضی شیبدار بگیریم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار