مرزها، آماده میزبانی از مشایه/ مشایه الاهواز راهی کربلا شدند

تاریخ انتشار: پنجشنبه 17 شهریور 1401 | 09:03 ق.ظ
مرزها، آماده میزبانی از مشایه/ مشایه الاهواز راهی کربلا شدند انواع و اقسام سفره‌ها پهن است. عطر قهوه عربی و چای غلیظ شیرین فضا را پر کرده‌است. در خانه‌ها و موکب‌های مردم به روی شما باز است. روحیه مردم این گونه است. یک نوع مشارکت جدی همگانی است. صدای حماسی «باسم الکربلایی» گوش‌ها را پر می‌کند. یاد جابر بن عبدالله الانصاری و عطیه العوفی نخستین […]

انواع و اقسام سفره‌ها پهن است. عطر قهوه عربی و چای غلیظ شیرین فضا را پر کرده‌است. در خانه‌ها و موکب‌های مردم به روی شما باز است. روحیه مردم این گونه است. یک نوع مشارکت جدی همگانی است. صدای حماسی «باسم الکربلایی» گوش‌ها را پر می‌کند. یاد جابر بن عبدالله الانصاری و عطیه العوفی نخستین زائران اربعین در طول مسیر در ذهن‌ها تداعی می‌شود. در «طریق الحسین» که از ملاشیه اهواز آغاز می‌شود و از عین ۲، حمیدیه، کوت سیدنعیم، ابوحمیظه، سوسنگرد و بستان می‌گذرد تا به مرز چذابه برسد، غوغایی به پاست.

امسال هم مشایه، کربلا را چشم‌انتظار نمی‌گذارند. مشایه یا همان زائران پیاده اربعین فوج فوج و فرد فرد به راه افتاده‌اند. گویی مغناطیسی آنها را به سمت خودش می‌کشاند. زائران این طرف مرز قرار است یکی از پرشکوه‌ترین اربعین تاریخ را در کنار میلیون‌ها زائر آن طرف مرز در کربلای معلی برگزار کنند. چذابه و شلمچه معبر این عاشقان بیش از پیش به صف ایستاده‌اند. در آماده‌باش کامل به سر می‌برند و برنامه‌ریزی‌ها فشرده‌تر و منظم‌تر از قبل شده‌است؛ اگرچه همچنان- با توجه به جمعیت گسترده- محدودیت‌هایی هم وجود دارد. شاید پس از آیین اربعین امسال ناصر تقوایی به فکر ساخت مستند به‌روزتری از اربعین آن‌هم در جنوب غربی کشور بیفتد.
همه به نوعی در این حرکت سهیم هستند. دکتر ولید البوناصر مدیر روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به فضاسازی ویژه در سطح شهر برای اربعین حسینی از سوی این شرکت اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی و تلاش‌های انجام شده با ارگان‌های دیگر در ایام محرم، نیشکری‌ها با برپایی سه موکب؛ دو موکب در جاده اهواز – خرمشهر و یک موکب در جاده اهواز – آبادان، مهیای استقبال از زائرین اربعین حسینی شدند.
وی با اشاره به تأکید دکتر عبدعلی ناصری مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی بر خدمات‌رسانی مطلوب به زائران در این مسیر تأکید کرد، نیشکری‌ها همگام با برپایی موکب از اقدامات محیطزیستی نیز غافل نشده‌اند. در اربعین سال گذشته، بیش از ۵۰۰ اصله نهال اکالیپتوس از سوی کشت و صنعت میرزا کوچک خان در جوار موکب استقبال از زوار، کاشته شد که امسال این نهال‌ها قوت و قامتی گرفته و محیط مناسبی را برای استراحت زائران ایجاد کرده‌است.
حجت الاسلام و المسلمین جعفر بوعذار مسئول حرکت «مشایه الاهواز» نیز به خبرنگاران گفت: مشایه الاهواز یک حرکت مردمی است که ابتدا با ۲۰ نفر و سپس ۴۰ نفر توسط اهالی کوی ملاشیه و عین دو آغاز شد و پس از گذشت دو سال از این حرکت یک جنبش و حماسه بزرگی در اهواز برای برگزاری این مراسم ایجاد شد.
وی با بیان اینکه پیش از شیوع ویروس کرونا جمعیت مشایه الاهواز بیش از ۶۰ هزار نفر بود، افزود: امروز بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در این مراسم بزرگ شرکت کردند.
مسئول حرکت «مشایه الاهواز» گفت: اهالی مناطق حاشیه اهواز پس از طی کردن مسیر مشایه در شب اول مهمان اهالی کوی عین دو، در شب دوم مهمان اهالی شهر حمیدیه، در شب سوم مهمان اهالی شهر سوسنگرد و در شب چهارم در بستان اقامت می‌کنند و پس از آن راهی مرز و عزیمت به عراق می‌شوند.
در حالی که صدای نوحه تِزورونی اَعاهِـدکُم. (به زیارت من می‌آیید، با شما عهد می‌بندم) تِـعـرفونی شَفیعْ اِلکُم. (می‌دانید که من شفیع شمایم) در فضا پیچیده‌است، این حرکت باشکوه، خودجوش و مردمی از مناطق ملاشیه، کریشان، گلدشت، شهرک رزمندگان، کوی علوی، کوی سادات، لشکرآباد و مندلی موجی از فضای معنوی و حسینی را به وجود آورده‌است. اینجا اهواز است و این هم بزرگترین پیاده‌روی اربعین حسینی.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار