جزییات طرح جهش تولید در دیم‌زارهای خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 19 شهریور 1401 | 11:14 ق.ظ
جزییات طرح جهش تولید در دیم‌زارهای خوزستان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: هدف نهایی طرح جهش تولیدات بخش کشاورزی استان، جهش دیم‌زارها و رسیدن به پایداری تولید در محصولات استراتژیک به خصوص در زمینه محصول گندم است. تورج نوروزی اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیم‌زارها یکی از بزرگترین طرح‌های وزارت کشاورزی در عرصه کشاورزی است که بخش زیادی […]

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: هدف نهایی طرح جهش تولیدات بخش کشاورزی استان، جهش دیم‌زارها و رسیدن به پایداری تولید در محصولات استراتژیک به خصوص در زمینه محصول گندم است.

تورج نوروزی اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیم‌زارها یکی از بزرگترین طرح‌های وزارت کشاورزی در عرصه کشاورزی است که بخش زیادی از استان‌های کشور به خصوص استان‌های دیم‌خیز کشور را دربر می‌گیرد؛ هدف نهایی این طرح رسیدن به پایداری تولید در محصولات استراتژیک کشور به خصوص در زمینه  محصول گندم است.

وی با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در طرح جهش تولید در دیم‌زارها قرار است انجام شود، افزود: در این طرح حمایت، پشتیبانی، تامین خدمات، تامین نهاده‌ها و ادوات را ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بر عهده دارد و بحث‌های فنی و زراعی آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است که با یکسری تکنیک‌های فنی و خاص و اقدامات ایده‌آلی که در زمینه دیم قرار است انجام شود، امیدواریم بتوانیم به یک سطح تولید بسیار خوبی در اراضی دیم برسیم.

نوروزی در خصوص تکنیک‌های فنی که قرار است در این طرح انجام شود، عنوان کرد: یکی از این تکنیک‌ها، نفوذ ارقام اصلاح‌شده خاص دیم در مزارع دیم است تا بتوانیم در مزارع دیم تولید بهتری داشته باشیم و دیگری استفاده از ادوات و کارنده‌های مناسب است و ما باید شرایطی را فراهم کنیم که این اقدامات انجام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان افزود: در مدت زمان دو سالی که از عمر این طرح گذشته است، یکسری تسهیلات کم‌بهره در اختیار کشاورزان قرار گرفت تا بتوانند اداوات خاص کشت مربوط به دیم را خریداری کنند تا در مزرعه استفاده کنند.

وی در خصوص تکنیک‌های کشت و تغییر شیوه کشت در اراضی دیم عنوان کرد: در این زمینه کشت عمود بر شیب در مناطق دیم انجام می‌شود که جهت جلوگیری از فرسایش در اراضی دیم، نفوذ بهتر آب و بهره‌وری بیشتر از نهاده‌ها و آب است.  

نوروزی در خصوص تغذیه اراضی دیم افزود: تغذیه خاک در این مناطق بسیار حائز اهمیت است به دلیل اینکه کشت در مناطق دیم با تنش‌های بسیار زیادی مواجه است و طبیعتا ما باید تغذیه اراضی را به شکلی پیش ببریم که توانایی مقابله با این تنش‌ها را داشته باشند و بتوانند تنش‌ها را تحمل کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: طرح جهش تولید در دیم‌زارها برای سومین سال قرار است در سال زراعی ۱۴۰۲ اجرا شود. در اولین سال اجرا، این طرح در سطح حدود ۱۵ هزار هکتار در هشت شهرستان حاشیه زاگرس اجرا شد و در سال زراعی گذشته این طرح در سطح ۵۴ هزار هکتار از اراضی خوزستان اجرا شد که گندم، جو، کلزا، کاملینا و محصولات نباتی علوفه‌ای و حبوبات، عمده محصولاتی است که در این اراضی کشت شده بود.

نوروزی با بیان اینکه در سال گذشته علی‌رغم خشکسالی نتیجه بسیار خوبی از طرح جهش تولید گرفته شد، عنوان کرد: در سال گذشته خشکسالی بسیار شدید و پراکنش بسیار نامناسب بارندگی وجود داشت اما شرایط نسبت به اراضی مشابه خارج از طرح قطعا بهتر بوده است.

وی افزود: در سال سوم طرح، قرار است این طرح در سطح بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان اجرا شود و امیدواریم بتوانیم کارهای بسیار خوبی را در این زمینه انجام دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: رمز موفقیت ما در اراضی دیم، پایداری تولید در محصولات دیم از طریق ایجاد تناوب مناسب زراعی در اراضی، شیوه‌های کشت، تغذیه و استفاده از بذور اصلاح شده خاص مناطق دیم است.

نوروزی با بیان اینکه به طور سالانه در کشور بیش از ۴ میلیون هکتار کشت دیم وجود دارد، تصریح کرد: اگر بتوانیم در این اراضی به یک ثبات و پایداری در تولید گندم برسیم، این مساله در زمینه امنیت غذایی کشور و خودکفایی در محصولات اساسی به خصوص گندم، گام بزرگی خواهد بود.

وی افزود: کشور ما یک کشور تقریبا گرم و نیمه خشک است و ما باید از داشته‌هایمان حداکثر تولید داشته باشیم یعنی به تولید خوبی در سطح زیر کشت و هر هکتار برسیم. همچنین اراضی دیم مناطقی هستند که نسبت به اراضی آبی به آن‌ها کمتر توجه شده است و امیدوارم هستیم که با استفاده از تکنیک‌های خاص و حمایت‌های مالی خوبی که در بحث ماشین‌آلات و جذب ادوات کشاورزی و کارنده‌های خاص دیم در حال انجام است و همچنین حمایت‌های معنوی که در مزارع اتفاق می‌افتد، بتوانیم تولید خوبی را در سطح اراضی دیم داشته باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص دسترسی کشاورزان دیم‌کار به بیمه در این طرح گفت: شرایطی فراهم شده و یکسری کمک‌هایی تحت عنوان پرداخت بخشی از حق بیمه به کشاورزان شده است تا کشاورزان تشویق و ترغیب شوند و محصول خود را بیمه کنند.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار