خوزستان رتبه هشتم تولید عسل در کشور را دارد

تاریخ انتشار: دوشنبه 28 شهریور 1401 | 11:02 ق.ظ
خوزستان رتبه هشتم تولید عسل در کشور را دارد رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان با اشاره به این که زیرساخت‌های لازم برای صنعت زنبورداری در استان وجود دارد، گفت: استان خوزستان یکی از مناطق مهم زنبورداری کشور است و در دهه‌های اخیر با حمایت دولت از این صنعت به مقام هشتم در کشور رسیده است. امین کریمی  با بیان اینکه عملیات تولید عسل کنار در […]

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان با اشاره به این که زیرساخت‌های لازم برای صنعت زنبورداری در استان وجود دارد، گفت: استان خوزستان یکی از مناطق مهم زنبورداری کشور است و در دهه‌های اخیر با حمایت دولت از این صنعت به مقام هشتم در کشور رسیده است.

امین کریمی  با بیان اینکه عملیات تولید عسل کنار در استان از مردادماه آغاز شد، اظهار کرد: برداشت عسل کنار در استان از اواسط مهرماه آغاز می‌شود و تا اواخر مهر ادامه دارد.

وی افزود: در حال آماده‌سازی کندوهای عسل برای بازگشت زنبورداران مناطقی مانند دزفول، شوشتر، بهبهان و گتوند هستیم که از مناطق مرتفع به استان باز می‌گردند.

کریمی با اشاره به اینکه خوزستان پوشش گیاهی کنار را دارد، تصریح کرد: زنبورداران عسل کنار وحشی و کوهی را از شهرستان‌های دزفول، شوشتر، بهبهان و حتی قسمت‌هایی از مسجدسلیمان و رامهرمز برداشت می‌کنند.

وی ادامه داد: مثلا زنبورداران بهبهان به سمت استان کهگیلویه و بویراحمد به پای کوه دنا می‌روند و زنبورداران دزفول و اندیمشک به استان لرستان، زنبورداران مسجدسلیمان، لالی و اندیکا به مناطق بازفت شهرستان کوهرنگ و زنبورداران ایذه به مناطقی از اصفهان و چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند و همچنین عسل کوهستان عمدتا از گیاه گون و دیگر گیاهان دارویی مثل آویشن، شیرین‌بیان و… برداشت می‌شود.

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان تصریح کرد: از اواخر اردیبهشت‌ماه عسل از شهد گل‌هایی مثل اکالیپتوس، کهورک یا جغجغه و کنگر که معمولا به آن عسل بهاره می‌گوییم برداشت شد. زنبورداران پس از برداشت عسل بهاره به مناطق مرتفع کوهستانی کوچ می‌کنند.

وی با بیان اینکه برداشت عسل وابسته به زنبورداران است، افزود: کشور دارای خاصیت چهار فصل است که در ماه‌های مختلف سال رویش گل‌های متفاوت را داریم و زنبورداران با کوچ کردن به مناطق با پوشش گیاهی مختلف شش بار در سال می‌توانند عسل برداشت کنند.

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان با بیان اینکه عسل نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است، تصریح کرد: در سال گذشته قیمت یک کیلوگرم عسل ۲۰۰ هزار تومان بوده اما در سال جاری قیمت هر کیلوگرم عسل به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان رسیده است و با توجه به ارزش غذایی بسیار مهم ‌آن در مقایسه با دیگر کالاها افزایش قیمت آن بسیار ناچیز است.

کریمی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم برای صنعت زنبورداری در خوزستان وجود دارد، عنوان کرد: استان خوزستان یکی از مناطق مهم زنبورداری کشور است و در دهه‌های اخیر با حمایت دولت از این صنعت به مقام هشتم در کشور رسیده است.

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان با بیان اینکه اشتغال‌زایی بسیار خوبی در بخش صنعت زنبورداری خوزستان انجام شده است، گفت: در سال جاری از ۵۰۰ نفر زنبوردار به بیش از ۴ هزار نفر رسیده‌ایم که به طور مستقیم در این بخش فعالیت دارند و کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برای تولید عسل خالص و باکیفیت در خوزستان باید با رویش گل‌ها حرکت کرد، تصریح کرد: در سال گذشته تولید عسل در استان ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد و به ۴ هزار و ۲۰۰ تن رسید اما در سال جاری به دلیل کاهش بارندگی تولیدات عسل ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و به ۴ هزار تن خواهد رسید.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار