افزایش ۱۰درصدی خرید خرما در خوزستان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 مهر 1401 | 09:14 ق.ظ
افزایش ۱۰درصدی خرید خرما در خوزستان ۹۵ هزار تن خرما به صورت توافقی از نخلداران خوزستان خریداری شده است که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه امسال از سطح ۴۲ هزار هکتار از نخیلات استان خرما برداشت شد ه است گفت: پیش بینی می‌شود ۲۵۰ هزار تن خرما از نخیلات برداشت شود.

سید رحمت ا… پریچهر با اشاره به خرید تضمینی خرما به میزان ۲۲ هزار تن توسط تعاون روستایی برای نخستین بار در سال گذشته در استان افزود: امسال مانند سنوات گذشته خرید توافقی در استان صورت گرفت که در همین راستا ۹۵ هزار تن خرما به صورت توافقی توسط کارگاه داران از نخلداران استان خریداری شد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی برگزاری جلسات متعدد با انجمن خرما و اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در اجرای خرید توافقی را بسیار موثر دانست و اظهار داشت: قیمت خرید توافقی بر اساس آنالیز قیمت هزینه و صادرات خرما به ازای هر کیلوگرم ۱۳ هزار تومان تعیین گردید.

پریچهر با بیان اینکه خرمای خریداری شده از نوع استعمران می‌باشد اضافه کرد: کارگاه داران خرما را عمدتا صادر میکنند وچون خرمای استعمران نیمه خشک می‌باشد قابلیت نگهداری بالا حتی در دمای خوزستان بدون سردخانه را دارد همچنین، این نوع خرما مصرف خوراکی و صنعتی دارد.

وی افزود: عمده کارگاه‌های بسته بندی و فرآوری خرما در شهر‌های خرماخیز و عمدتا در شهر‌های آبادان، خرمشهر، ماهشهر، اهواز، شادگان می‌باشند که حدود ۵ هزار نفر کارگر فصلی و دائمی در این کارگاه‌ها اشتغال دارند لذا این کارگاه‌ها نقش مهمی در چرخه تولید، توسعه و اشتغال بخصوص در اراضی که از نظر کیفیت وضعیت مطلوبی ندارند ایفا می‌کنند.

پریچهر به برنامه جامع نخیلات در استان نیز گریزی زد و اظهار داشت: این برنامه شامل چندین محور از جمله جایگزینی نخیلات فرسوده، اقدامات زیربنایی، شبکه‌های آبیاری و توسعه صنایع فرآوری می‌باشد که در صورت عملیاتی شدن، خام فروشی خرما به خودی خود حذف خواهد شد و خرما با ارزش افزوده بالاتر و ارز آوری بیشتر به فروش خواهد رسید.

وی تصریح کرد: کیفیت خرمای امسال نیز نسبت به سال گذشته بهتر بود که در نتیجه پایش عوامل زیان رسان و کنترل آفات و بیماری‌ها وتوسط برگزاری دوره‌ها و حضور به موقع کارشناسان در مزارع این مهم بدست آمد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین اظهار داشت: از مهمترین عوامل زیان رسان نخیلات میتوان به آفت کنه تار عنکبوتی و چوب تار‌ها و بیماری خشکیدگی برگ، خشکیدگی خوشه و خامج اشاره کرد همچنین یکی از موارد مهم در کنترل بیماری‌ها و آفات پیشگیری از وقوع آنهاست که در همین خصوص نظافت در باغات بخصوص حذف علف‌های هرز، شاخه‌های خشک و اضافه و خوشه‌های آلوده باید صورت بگیرد.

سیدرحمت ا… پریچهر اذعان داشت: تغذیه گیاه بخصوص استفاده از کود‌های فسفاته و پتاسه نیز علاوه بر افزایش کیفیت و کمیت محصول در مقاومت گیاه نسبت به آفات و بیماری‌ها نقش چشمگیری دارد.

شایان ذکر است فصل برداشت خرما در استان از اوایل شهریور با برداشت خارک و رطب آغاز و تا نیمه دوم مهرماه ادامه دارد

عمده ارقام خرمای کشت شده در استان از نوع استعمران، برحی، عویدی، فرسی، کبکاب، گنطار، زاهدی و … می‌باشد که به جز استعمران مابقی ارقام مصرف داخلی دارند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار