برداشت نیشکر در کشت و صنعت‌های هشت‌گانه خوزستان شروع شد

تاریخ انتشار: دوشنبه 16 آبان 1401 | 10:41 ق.ظ
برداشت نیشکر در کشت و صنعت‌های هشت‌گانه خوزستان شروع شد برداشت محصول راهبردی نیشکر از سطح ۶۷ هزار و ۵۸۰هکتار از زمین های کشت و صنعت هشت گانه نیشکری خوزستان از روز دوشنبه شروع شد تا بزرگترین عملیات برداشت متمرکز این محصول در استان زرخیز خوزستان وارد مرحله اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان روز دوشنبه با اعلام این خبر به خبرنگار گفت:پیش بینی می‌شود با برداشت پنج میلیون تُن نیشکر از واحدهای نیشکری هفت تپه، دهخدا ، حکیم فارابی ، امام خمینی(ره)، دعبل خزاعی ، امیرکبیر ، سلمان فارسی و میرزا کوچک خان حدود ۵۱۸ هزار تن شکر تولید و به بازار مصرف عرضه شود.

عبدعلی ناصری افزود:عملیات برداشت نیشکر در واحدهای هشت گانه نیشکری وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تا اواخر فروردین ۱۴۰۲ ادامه می‌یابد.

وی متوسط برداشت نیشکر در واحد سطح را ۷۳ تن در هکتار بیان کرد و ادامه داد: با وجود خشکسالی و تنش آبی در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰این میزان برداشت نیشکر قابل قبول و مطلوب است.

ناصری گفت: با احتساب شکر خام وارداتی که در واحدهای نیشکری خوزستان تصفیه خواهد شد ، تولید شکر سفید در واحدهای هشت گانه نیشکری خوزستان، امسال به ۷۰۰هزار تن خواهد رسید.

 

کشت بیش از پنج هزار هکتار نیشکر در کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان کرد: امسال برای نخستین بار در عمر ۶۰ساله کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، پنج هزار و ۲۰هکتار کشت جدید نیشکر در این مجتمع انجام شد.

ناصری افزود:سال زراعی گذشته ۲۳هزار تن شکر درکشت و صنعت نیشکر هفت تپه تولید شد ولی امسال (سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰)پیش‌بینی می‌شود تولید شکر در این مجتمع به ۴۰ هزار تُن برسد.

کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ۱۸مهر پارسال با تصمیم سران سه قوه از بخش خصوصی به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شد.

واحدهای هشت گانه نیشکری خوزستان با احتساب شرکت کشت و صنعت های کارون شوشتر و میان آب شوش در مجموع ۴۰ درصد نیاز کشور به شکر را تولید می‌کنند.

نیاز سالانه کشور به شکر حدود ۲.۲ میلیون تن است که ۱.۵میلیون تن آن در داخل تولید و ۷۰۰هزار شکر خام وارد می شود که در واحدهای تصفیه نیشکر خوزستان و دیگر کارخانه های قند کشور به شکر سفید تبدیل می‌شود.

بر اساس افق ۱۴۰۴ ، در صورت تامین پایدار آب و گذر از خشکسالی، سهم استان خوزستان از نیاز کشور به شکر از ۲ محصول نیشکر و چغندرقند به ۷۰درصد خواهد رسید.

سالانه حدود ۱۷.۵میلیون تُن محصولات زراعی ، باغی ، شیلات ، فرآورده دامی و لبنی و عسل در خوزستان تولید می‌شود.

بر اساس برآورد سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، در ۲ سال خشکسالی اخیر میزان تولیدات بخش کشاورزی استان ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار