تامین حقابه رودخانه دز سومین رودخانه پر آب کشور

تاریخ انتشار: سه شنبه 17 آبان 1401 | 10:30 ق.ظ
تامین حقابه رودخانه دز سومین رودخانه پر آب کشور حقابه رودخانه دز با وجود بحران کم آبی در سال گذشته با همکاری سازمان آب و برق خوزستان تامین شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت: تنش‌ها و کم آبی‌های سال گذشته آبی، پایین دست رودخانه دز را تحت تاثیر قرار داده بود، ولی با مدیریت سازمان آب و برق خوزستان در توزیع آب مشکلی برای آبزیان و دیگر موجودات زنده ایجاد نشد.

 

مسعود نوری‌پور با اشاره به کشت محصولات کشاورزی متنوع در شهرستان دزفول ادامه داد: آب مورد نیاز صنایع، آب آشامیدنی پایین دست و حقابه زیست محیطی محقق شد و برخلاف سال‌های گذشته شاهد تلفات آبزیان، تهدید محیط زیست، زیستمندان آب و بستر رودخانه دز نبودیم.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول با بیان اینکه سال‌های گذشته شاهد تلف شدن ماهی به علت کم آبی بودیم، گفت: نقطه بحرانی ما حدفاصل بعد از گاومیش آباد تا پل حمیدآباد است و بعد از آن با اضافه شدن آب بالارود و نهر‌های عجیروب، لوره و دیگر رودخانه‌های فصلی مشکل برطرف می‌شود.

نوری‌پور بیان کرد: آبی که به جنگل و شبکه‌های زیرزمینی می‌ریزد و درختان جنگل‌های زاویه و عباس آباد را سیراب می‌کند در سال‌های گذشته کم و باعث نگرانی دوستداران محیط زیست و آتش سوزی شده بود، ولی در سال آبی گذشته وضعیت به غیر از چند آتش سوزی جزیی خوب بود.

شروع سال آبی در ایران از ابتدای پائیز است؛ به این ترتیب یک سال آبی در ایران از یکم مهرماه شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریورماه سال بعد ادامه می‌یابد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست دزفول اقدامات فرهنگی و ارایه آموزش‌های لازم به شهروندان را در به حداقل رسیدن این تنش‌ها موثر دانست و گفت: این عوامل باعث شدند تا عرصه‌های طبیعی دچار مشکل نشوند.

وی با تاکید بر لزوم حفظ و نگهداری جنگل‌ها و بیشه‌ها افزود: وجود این جنگل‌ها مانع ورود گردوخاک و کاهش گرما می‌شود و هوای منطقه را تلطیف می‌کند.

رودخانه دز سومین رودخانه پر آب کشور است که به عنوان شریان اقتصادی شمال استان خوزستان و یکی از زیستگاه‌های مهم آبزیان به شمار می‌رود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار