تخلیه کشتی‌های حامل کالای اساسی در بندر امام تسریع شود

تاریخ انتشار: شنبه 21 آبان 1401 | 09:58 ق.ظ
تخلیه کشتی‌های حامل کالای اساسی در بندر امام تسریع شود رئیس اتاق اهواز خواستار تسریع در تخلیه کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) شد و گفت: تعداد کشتی‌های موجود در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) به بیش از ۳۰ کشتی رسیده است.

رئیس اتاق اهواز با اشاره به معطلی تعداد قابل‌توجهی از کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) اظهار کرد: تسریع در تخلیه این کشتی‌ها ضروری است و پیگیری این موضوع باید در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد.

شهلا عموری افزود: بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که هم‌اکنون ظرفیت نگهداری انبارهای بندر امام خمینی (ره) در آستانه تکمیل شدن قرار دارد.

رئیس اتاق اهواز با اشاره به اینکه تعداد کشتی‌های موجود در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) به بیش از ۳۰ کشتی رسیده است، گفت: این کشتی‌ها حامل بیش از ۲ میلیون تن کالای اساسی هستند.

وی با بیان اینکه در هفته ابتدایی آبان ماه امسال، موجودی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) به بیش از ۶ میلیون تن رسیده است، افزود: تسریع در روند تخلیه کالاهای موجود می‌تواند به تأمین مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی منجر شود.

عموری با اشاره به پیگیری‌های اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان برای تسریع در تخلیه کشتی‌ها و همچنین کاهش حجم انبارش کالا در مجموعه بندری امام خمینی (ره) عنوان کرد: از دستگاه‌های متولی حمل‌ونقل بار و همچنین گمرک انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر نسبت به رفع مشکلات پیش‌آمده در ترخیص کالاهای ورودی به این بندر اقدام کنند.

رئیس اتاق اهواز همچنین خواستار عملیاتی شدن بسته‌های پیشنهادی اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان برای سرعت بخشیدن به فرآیند ورود و خروج کالاهای اساسی از بندر امام خمینی (ره) شد و گفت: ایجاد جذابیت برای به‌کارگیری ناوگان حمل بار از این بندر، کاهش بروکراسی صدور مجوزهای استاندارد، قرنطینه و بهداشت و همچنین استفاده از ظرفیت انبارهای خارج از محوطه بندری تا شعاع ۳۰ کیلومتری ازجمله این پیشنهاد‌هاست.

عموری ادامه داد: بخش قابل‌توجهی از معطلی کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره)، به دلیل وجود مشکلات اسنادی کالا است. همچنین عدم تخصیص ارز را می‌توان مهم‌ترین دلیل بروز مشکلات پیش آمده در خصوص معطلی این کشتی‌ها دانست.

وی در پایان افزود: این در حالی است که هزینه ناشی از معطلی کشتی‌ها در لنگرگاه به‌صورت ارزی محاسبه می‌شود و این موضوع تبعات متعددی را برای اقتصاد کشور در پی دارد. جریمه تأخیر در تخلیه کالا برای هر کشتی به‌صورت روزانه به میزان ۲۵ هزار دلار محاسبه می‌شود که می‌توان برای کشور هزینه‌ای بسیار سنگین باشد.

 
 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار