نگهداشت و افزایش توان تولید میدان‌های غرب کارون

تاریخ انتشار: شنبه 21 آبان 1401 | 11:09 ق.ظ
نگهداشت و افزایش توان تولید میدان‌های غرب کارون کنفرانس ملی افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز، ظرفیت‌ها و روش‌های افزایش بازدهی چاه‌های میدان‌های غرب کارون برگزار شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در این کنفرانس با بررسی ظرفیت‌های افزایش بازدهی چاه‌های میدان‌های غرب کارون گفت: این شرکت به‌عنوان دومین شرکت تولیدکننده نفت در کشور در مسیر دانش‌بنیان شدن قرار دارد.

 

عبدالله عذاری اهوازی افزود : برگزاری تخصصی چنین کنفرانس‌هایی به‌عنوان یک خلا در صنعت نفت وجود داشت و با توجه به اینکه هم‌اکنون افزایش تولید از چاه‌های کم‌بهره یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌های نفتی محسوب می‌شود، امید است برگزاری چنین برنامه‌هایی مقدمه همگرایی مراکز دانش‌بنیان و وحدت رویه صنعت نفت در پیشبرد بیش از پیش در این مسئله باشد.

وی تصریح کرد: از اهداف چنین کنفرانس‌هایی آشنایی شرکت‌های نفتی با ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و برقراری تعامل و همکاری بیش از پیش هر دو طرف با یکدیگر برای مرتفع‌سازی و حل مشکلات پیش رو است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان این نکته که این شرکت به‌عنوان دومین شرکت تولیدکننده نفت در کشور در مسیر دانش‌بنیان شدن قرار دارد، ادامه داد: این شرکت به دلیل مسئولیت بهره‌برداری از میدان‌های مشترک با عراق دارای مسئولیت راهبردی و مهمی برای کشور است و چشم‌انداز تولیدی حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز تا سال ۱۴۰۴ را داراست.

عذاری اهوازی در ادامه به اهم اقدام‌های انجام شده نگهداشت و افزایش توان تولید میدان‌های غرب کارون طی یکسال گذشته اشاره و اظهار کرد: در میدان آزادگان جنوبی با تعمیر، رفع موانع و احیای ۱۰ حلقه چاه بسته و انجام عملیات درون‌چاهی از سوی لوله مغزی سیار و دیگر اقدام‌ها توانستیم ۱۸ درصد افزایش تولید داشته باشیم که بی‌سابقه بوده است.

وی در خصوص میدان آزادگان شمالی افزود: با اقدام برای تعمیر و احیای ۸ حلقه چاه بسته در این میدان نیز طی یکسال گذشته شاهد افزایش تولید بودیم و با تلاش واحد پژوهش و توسعه این شرکت نیز پکیج تصفیه پساب را در این میدان راه‌اندازی و از همان آب تصفیه شده برای آبیاری و توسعه فضای سبز استفاده کردیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در خصوص میدان دارخوین بیان کرد: نفت این میدان از نوع سبک و از لحاظ کیفیت بسیار با ارزش بوده و در خصوص اقدام‌های نگهداشت و افزایش تولید، اتمام مطالعات و برنامه‌ریزی و شروع انجام عملیات ترمیمی بر روی ۲ حلقه چاه و بکارگیری لوله‌های مغزی سیار، تزریق حلال و انجام اسیدکاری، آغاز فعالیت اجرایی حفاری و تعمیر ۳ حلقه چاه نفت و ۱ حلقه چاه دفع پساب، آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث خطوط لوله جریانی و تأسیسات رو سطحی پنج حلقه چاه و تعمیرات اساسی در کمپرسور‌های ردیف‌های تزریق گاز در این میدان صورت گرفته است.

عذاری اهوازی به پروژه‌های پژوهشی شرکت اروندان اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌های زیادی را با دانشگاه تهران، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه چمران و ارتباط بسیار نزدیک و کاملی با پارک‌های علم و فناوری چه در سطح وزارت نفت و چه در سطح استانی داریم و از همکاری با دیگر مراکز پژوهشی استقبال کرده و در تلاشیم از تمامی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

وی در حاشیه این کنفرانس با اشاره به راه‌اندازی مرکز مدرن و علمی ازدیاد برداشت در اهواز در آینده نزدیک بیان کرد: این مرکز حلقه اتصال مراکز دانش‌بنیان با صنعت نفت و گامی کلیدی در ایجاد همگرایی در مراکز علمی و دانش‌بنیان کشور خواهد شد و امید است به‌عنوان ابزاری برای تبدیل دانش و تجربیات کسب شده به فناوری و استفاده صنعتی از توان علمی موجود، کسب دانش فنی تولید صنعتی محصولات و روش‌های مدرن و انتقال دانش فنی به میدان‌های نفتی برای افزایش ضریب برداشت از مخازن ایفای نقش کند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار