سیلی توفان بر صورت کشاورزان دزفول

تاریخ انتشار: دوشنبه 23 آبان 1401 | 10:19 ق.ظ
سیلی توفان بر صورت کشاورزان دزفول بارندگی و توفان اخیر با وارد کردن خسارت فراوان به محصولات کشاورزی دزفول، هزینه و دسترنج چند ماهه کشاورزان این شهرستان را بر باد داد.

نخستین بارندگی و توفان، کشاورزانی را که برای نخستین باران پاییزی دزفول ذوق زده شده بودند غافلگیر کرد و باعث شد این قشر نتوانند دسترنج زحمات چند ماهه خود را ببینند.

محصولاتی که با خون دل کاشته و باهزاران هزینه ریز و درشت به ثمر نشسته بودند هنگام برداشت، نابود شدند تا اجاره زمین، هزینه کاشت، داشت و نهاده‌های کشاورزی هم بر دست کشاورزان بماند.

ضرر و زیان سریالی کشاورزان دزفول همچنان ادامه دارد؛ خشکسالی، بی‌بازاری و این بار توفان از زخم‌هایی هستند که در شرایط کنونی اقتصادی دامنگیر کشاورزان شده‌اند.

دبیر انجمن صنفی کشاورزان دزفول و مدیر عامل اتحادیه زراعی و باغی این شهرستان در این باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید: توفانٰ، باد و بارندگی شدید، خسارت هنگفتی به اراضی کشاورزی شهرستان دزفول وارد کرده و مزارع ذرت و فلفل آسیب جدی دیده‌اند.

خسارت وارد شده به این مزارع به گفته ناصر نظرزاده حدود ۷۵ درصد است از این رو با توجه به خسارت میلیاردی کشاورزان لازم است ستاد حوادث غیرمترقبه استان با جدیت به این موضوع ورود کند چراکه اغلب این زمین‌ها بیمه محصولات کشاورزی نبوده‌اند.

خسارت‌های وارد شده به محصولات کشاورزی دزفول در حالی است که در حال حاضر کشاورزان، نقدینگی ندارند و برای کشت محصولات زمستانه در مضیقه و محدودیت هستند و در عمل امکان کشت از آنها ساقط شده است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول، توفان گذشته به حدود ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغات این شهرستان خسارت وارد کرده است.

انبوه محصولات خسارت دیده دزفول بنا به اعلام احمد زارعی شامل ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، فلفل دلمه‌ای، انواع سبزی، صیفی و مرکبات هستند که بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده‌اند.

این در حالی است که توفان به ساختمان و ابنیه گلخانه‌های دزفول نیز رحم نکرده و به آنها خسارت زده است.

طبق برآورد و پایش‌هایی که کارشناسان جهاد کشاورزی دزفول انجام داده‌اند سه هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال به محصولات کشاورزی این شهرستان خسارت وارد شده که گزارش خسارت‌ها به کمیته بحران فرمانداری ویژه دزفول نیز ارسال شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول از کشاورزان می‌خواهد هرچه سریعتر نسبت به بیمه محصولات اقدام کنند.

پس از تهیه گزارشی از خسارت توفان به محصولات کشاورزی دزفول، نشست کارگروه کشاورزی با حضور مسوولان مربوطه در فرمانداری ویژه دزفول برگزار و مشکلات این حوزه پیگیری شد.

علی فرهمندپور فرماندار دزفول در این نشست تولیدکنندگان به ویژه کشاورزان را رکن مهم و اساسی اقتصاد خواند و بیان کرد: در شرایط مختلف و با وجود برخی مشکلات همواره شاهد صبوری و همراهی کشاورزان بوده‌ایم از این رو تمام قد از آنها حمایت می‌کنیم.

وضع موجود موجب می‌شود نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز طی نامه‌ای به استاندار خوزستان، خواستار بخشودگی ۵۰ درصدی آب بها و پرداخت تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان خسارت دیده تندباد اخیر شود.

سیداحمد آوایی در این نامه عنوان کرده است: با توجه به شرایط اقتصادی موجود و بروز خشکسالی اخیر ضروری است مساعدت‌های لازم مانند بخشودگی حداقل ۵۰ درصد آب بها و همچنین پرداخت تسهیلات کم‌بهره در دستور کار ستاد مدیریت بحران، سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی خوزستان قرار گیرد تا بخشی از خسارت برای کشاورزان زحمتکش جبران شود.

باتوجه به هشدارهای هواشناسی چند روز قبل از توفان،‌ انتظار می‌رود کارشناسان و کشاورزان این هشدارها را جدی بگیرند و راهکارهای جلوگیری از خسارت ناشی از توفان به کشاورزان گوشزد شوند تا خسارت کمتری ببینند.

همچنین انتظار می‌رود کشاورزان دزفول نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند تا در چنین مواقعی دچار شوک نشده و متحمل کمترین ضرر شوند.

سالانه افزون بر ۲ و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در دزفول تولید می‌شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار