بنیان توسعه نیشکر بر پایه مطالعات علمی است

تاریخ انتشار: سه شنبه 8 آذر 1401 | 09:00 ق.ظ
بنیان توسعه نیشکر بر پایه مطالعات علمی است دکتر عبدعلی ناصری: حدود ۴۰ درصد آب مصرفی صنعت نیشکر از طریق زهکش‌های زیرزمینی مجددا به چرخه اکولوژیکی باز می‌گردد که به دلیل شیرین شدن اراضی و روش مبارزه بیولوژیک، امکان استفاده مطلوب از زهاب و پروسه بازچرخانی مصرف آب فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در نشست «منابع و مسائل آب خوزستان» ضمن تشریح دستاوردهای صنعت نیشکر در مدیریت منابع آبی و حرکت هدفمند این صنعت در کاهش مصرف آب، به آمارهای ارائه شده در این نشست از سوی یکی از اساتید دانشگاهی واکنش نشان داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، این نشست روز دوشنبه (هفتم آذرماه) با محوریت بررسی چالش‌های سیاست‌گذاری آب در خوزستان، نقدی بر طرح‌های توسعه منابع آب و محیط زیست در استان، ارزیابی سیاست‌های زیست‌محیطی خوزستان و اولویت‌ها، رویکردها و چشم‌انداز حکمرانی آب و محیط زیست در خوزستان، در تالار شهید مطهری دانشکده علوم برگزار شد.

محمد درویش کنشگر و فعال محیط زیست، دکتر مهدی فصیحی هرندی محقق حوزه سیاست‌گذاری و دیپلماسی آب،  حیدر زارعی،  مهدی قمشی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و دکتر عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این نشست سخنرانی کردند.

کاهش ۴۰ درصدی میزان مصرف آب نسبت به گذشته

سخنرانان این نشست به آمارهای ارائه شده از سوی دکتر مهدی فصیحی هرندی در رابطه با میزان آوردِ آبی رود خانه های  خوزستان، هدر رفت منابع آب و مصرف آب در کشت و صنعت‌های نیشکری واکنش نشان دادند. 

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر در پاسخ به آمارهای ارائه شده توسط دکتر فصیحی هرندی در رابطه با صنعت نیشکر گفت که میزان مصرف آب در واحدهای نیشکری به دلیل استفاده بهینه از منابع آبی و بازچرخانی زهاب نیشکر، نسبت به گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است.

دکتر عبدعلی ناصری افزود: حدود ۴۰ درصد آب مصرفی صنعت نیشکر از طریق زهکش‌های زیرزمینی مجددا به چرخه اکولوژیکی باز می‌گردد که به دلیل شیرین شدن اراضی و روش مبارزه بیولوژیک، امکان استفاده مطلوب از زهاب و پروسه بازچرخانی مصرف آب فراهم شده است.

طراحی واحدهای هفتگانه نیشکری بر پایه مطالعات علمی   

وی به میزان مصرف آب در کشت و صنعت‌های هفت‌تپه و کارون اشاره کرد و گفت، در مقاله‌ علمی که در دهه هفتاد منتشر شد، میزان مصرف آب در این واحدهای نیشکری ۴۰ تا ۵۰ هزار مترمکعب در هکتار در طول یک سال برآورد شده است. بر اساس این آمار، میزان هدررفت آب در شبکه آبیاری هفت‌تپه و کارون در آن مقطع زمانی، حدود ۶۰ درصد بود.

مدیرعامل توسعه نیشکر افزود: طراحی واحدهای هفتگانه توسعه نیشکر بر پایه مطالعات علمی و تجارب هفت‌تپه و کارون صورت گرفته و این شرکت با استفاده از روش‌های آبیاری نوین توانسته تلفات آب را به حداقل میزان برساند و راندمان آبیاری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

ناصری از شیوه آبیاری «هیدروفلوم» مزارع نیشکر به عنوان پیشرفته‌ترین روش آبیاری کم فشار دنیا یاد نمود و تاکید کرد، استفاده از این روش موجب افزایش بهره‌وری آب در صنعت نیشکر شده است. در حال حاضر، راندمان آبیاری در این صنعت ۲۰ درصد بالاتر از میانگین راندمان آبیاری سطح کشور است و در عین حال، طرح‌های تحقیقاتی متعددی نیز به منظور افزایش بهره‌وری آب در حال انجام است. 

وی در ادامه، آمار چهار میلیارد مترمکعبی زهاب نیشکر را کاملا نادرست و بی‌اساس خواند و مجموع آب مصرفی طرح‌های نیشکر را ۲/۷ میلیارد مترمکعب برآورد کرد که از این میزان، ۱،۸ میلیارد متر مکعب آب به اراضی هفتگانه توسعه نیشکر و ۹۰۰ میلیون متر مکعب به واحدهای نیشکری هفت‌تپه، کارون و میان آب  تخصیص داده می‌شود.

سهم ۱۰ درصدی نیشکر از منابع آبی خوزستان

مدیرعامل توسعه نیشکر در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که طرح‌های نیشکر با سهم ۱۰ درصدی از منابع آبی، تاثیری بر کیفیت آب رودخانه‌ای خوزستان ندارند و ضمن آنکه با توجه به استفاده از روش بیولوژیک در مبارزه با آفات نیشکر و همچنین استفاده حداکثری از کودهای آلی و ارگانیک این کیفیت و EC» زه‌آب‌ها در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد که کشت گندم، آبزی پروری و بازچرخانی آن برای آبیاری مجدد مزارع از نمونه‌های استفاده موفقیت‌آمیز از زهاب نیشکر است.

ناصری در پایان از برگزارکنندگان نشست منابع و مسائل آب خوزستان قدردانی کرد و چنین نشست‌هایی را راهگشا دانست که باعث روشنگری و شفافیت در حوزه آب خواهد شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار