بیش از ۳.۷میلیون تُن کالا از مرزهای زمینی و دریایی خوزستان به عراق صادر شد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 7 دی 1401 | 11:05 ق.ظ
بیش از ۳.۷میلیون تُن کالا از مرزهای زمینی و دریایی خوزستان به عراق صادر شد ناظر گمرکات خوزستان گفت: در ۹ ماه امسال سه میلیون و ۷۸۵هزار تُن کالای عیرنفتی به ارزش ۶۳۲ میلیون و ۲۵ هزار دلار از مرزهای زمینی و دریایی خوزستان به عراق صادر شد.

بهروز قره‌بیگی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار افزود:این میزان صادرات کالای غیرنفتی به عراق در هم سنجی با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی یک درصد و از لحاظ ارزشی ۹ درصد کاهش داشته است.

به گفته وی مصالح ساختمانی ،موادغذایی و لبنی ، لوازم خانگی ، تره‌بار، کلینکر(ماده اولیه تولید سیمان) و البسه مهمترین اقلام صادراتی از گمرکات خوزستان به عراق بوده است.

قره‌بیگی بیشترین میزان صادرات کالا به عراق از گمرک شلمچه و کمترین آن از گمرک اهواز بوده است.

ناظر گمرکات خوزستان در ادامه افزود:در این مدت هیچ کالایی از کشور عراق از طریق گمرکات خوزستان وارد جمهوری اسلامی ایران نشده است.

حجم صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا روندی کاهشی داشته است.

خوزستان با ۲ استان عراقی میسان با مرکز شهر العماره و البصره با مرکز شهر بندری بصره مناسبات اقتصادی ، فرهنگی و آموزشی دارد.

مرزهای زمینی ودریایی خوزستان با عراق به تدریج از تیرماه ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق ، برای صادرات کالاهای غیرنفتی و از مهرماه همان سال برای عزیمت زائران ایرانی عتبات عالیات بازگشایی شدند.

کالاهای غیرنفتی ایران توسط تجار و بازرگانان بخش خصوصی به عراق صادر می‌شود.

سال گذشته حجم صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی جمهوری اسلامی ایران به عراق افزون بر ۱۰ میلیارد دلار بود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار