خطر افزایش ناگهانی مبتلایان به کرونا / علائم سوش‌های جدید

تاریخ انتشار: شنبه 17 دی 1401 | 10:14 ق.ظ
خطر افزایش ناگهانی مبتلایان به کرونا / علائم سوش‌های جدید سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان با اشاره به احتمال افزایش ناگهانی مبتلایان به کرونا، گفت: با توجه به ماهیت این بیماری و گذشت چند از ماه از موج آخر، احتمال می‌رود افراد حساس بیشتر شده باشند بنابراین همان گونه که از قبل پیش‌بینی می‌شد ممکن است در آینده شاهد وقوع موج جدیدی از بیماری […]

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان با اشاره به احتمال افزایش ناگهانی مبتلایان به کرونا، گفت: با توجه به ماهیت این بیماری و گذشت چند از ماه از موج آخر، احتمال می‌رود افراد حساس بیشتر شده باشند بنابراین همان گونه که از قبل پیش‌بینی می‌شد ممکن است در آینده شاهد وقوع موج جدیدی از بیماری باشیم.

دکتر سید محمد علوی، در خصوص وضعیت بیماری کووید – ۱۹ اظهار کرد: با وجود اینکه چند ماهی از وقوع موج هفتم بیماری می‌گذرد اما همچنان فعلا وضعیت بیماری در ایران پایدار است. در حال حاضر روند بیماری در برخی کشورها از جمله ژاپن، چین، کره جنوبی، آلمان و فرانسه افزایشی شده است و سوش‌های XBB و  BQ۱ دلیل این وضعیت هستند. در ایران نیز موارد ابتلا به سوش‌های جدید شناسایی شده است.

افزایش جمعیت حساس نسبت به کرونا

وی افزود: مردم باید مواظب باشند زیرا اگر ناگهان موارد بیماری افزایش یابد دیگر خلع سلاح می‌شویم و نمی‌توانیم کاری کنیم.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: با توجه به ماهیت این بیماری و گذشت چند از ماه از موج آخر، احتمال می‌رود افراد حساس بیشتر شده باشند بنابراین همان گونه که از قبل پیش‌بینی می‌شد ممکن است در آینده شاهد وقوع موج جدیدی از بیماری باشیم.

علائم ابتلا به سوش‌های جدید کرونا

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان با اشاره به ویژگی سوش‌های XBB و BQ۱، گفت: این سوش‌ها از زیرسویه‌های اُمیکرون هستند و تفاوت زیادی با اُمیکرون ندارند.

وی در خصوص علائم ابتلا به این سویه‌ها، بیان کرد: درگیری سیستم تنفس فوقانی مانند گلو درد، سر درد، آبریزش بینی، عطسه، سرفه و همچنین علائم گوارشی مانند تهوع و شکم درد از علائم ایتلا به این سوش‌ها هستند بنابراین بروز مجموعه‌ای از علائم تنفسی فوقانی، علائم گوارشی و علائم کوفتگی عضلات و استخوان درد نشانه ابتلا هستند.

علوی افزود: بر اساس وضعیت کشورهای دیگر، میزان بستری این سوش‌ها نسبت به سویه‌های قبلی کمتر است اما این مساله نمی‌تواند معیاری برای هر جامعه باشد زیرا ممکن است این شرایط در هر جامعه متفاوت باشد. با توجه به اینکه تاکنون موارد مرگ ناشی از بیماری نیز افزایش نیافته است نمی‌توان در مورد وضعیت مرگ و میر این سویه‌ها صحبت کرد.

بهترین زمان برای دریافت واکسن

علوی در خصوص وضعیت ایمنی جامعه تصریح کرد: وضعیت ایمنی جامعه به پوشش واکسیناسیون و همچنین ابتلای قبلی هر جامعه بستگی دارد؛ ایمنی موثر، ایمنی ترکیبی متشکل از واکسیناسیون و ابتلای قبلی است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر شاهد افزایش موارد بیماری در کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی هستیم در حالی که در موج‌های قبلی این جوامع مشکلی نداشتند. اکنون با وجود اینکه همه دنیا در آرامش است، موارد بیماری در این کشورها بالا است بنابراین اگر در جوامعی ابتلای قبلی رخ نداده، افراد جامعه نسبت به بیماری حساس هستند.

وی افزود: در ایران میزان ابتلای قبلی زیاد بوده و موج‌های سهمگینی را پشت سر گذاشتیم به گونه‌ای که در موج قبلی خانواده‌ای نبود که یک عضو آن به بیماری مبتلا نشده باشد و تقریبا همه مبتلا شدند بنابراین مبتلایان به بیماری و کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند ایمنی نسبتا خوبی در برابر بیماری دارند اما باید توجه شود پوشش واکسیناسیون در برخی نقاط کشور از جمله سیستان و بلوچستان، کردستان، قم و خوزستان پایین‌تر است. از طرف دیگر، پوشش واکسیناسیون در برخی شهرهای خوزستان نیز بالا و در برخی پایین است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: با توجه به این وضعیت افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، حساس و در خطر هستند و در صورت وقوع موج بعدی دچار دردسر می‌شوند، اکنون بهترین فرصت است تا با دریافت واکسن یا تکمیل پوشش واکسیناسیون از افزایش مبتلایان پیشگیری کرد.

علوی تاکید کرد: بهترین زمان برای دریافت واکسن، تکمیل واکسیناسیون یا تزریق دُز یادآور قبل از آغار موج بیماری است.

چه کسانی ایمنی کاملی در برابر کرونا دارند؟

وی با اشاره به ثابت ماندن پوشش واکسیناسیون در خوزستان از چند ماه پیش تاکنون تصریح کرد: همچنان پوشش نوبت اول واکسیناسیون در خوزستان ۸۶ درصد، نوبت دوم ۷۵ درصد و نوبت سوم در افراد بالای ۱۸ سال ۳۶ درصد و نوبت چهارم حدود ۱۵ درصد است بنابراین پوشش واکسیناسیون در خوزستان بسیار پایین است. افرادی که نمی‌خواهند به بیماری مبتلا شوند، باید پوشش واکسیناسیون خود را کامل کنند.

علوی افزود: افراد بالای ۱۸ سال که شش ماه از آخرین نوبت واکسن‌شان  گذشته، باید برای دریافت واکسن کووید – ۱۹ اقدام کنند.

وی تصریح کرد: هر چه دُزهای تزریق شده کمتر باشند، افراد ایمنی کمتری دارند بنابراین زمانی می‌گوییم فرد ایمنی کاملی دارد که حداقل تاکنون چهار دُز واکسن تزریق کرده باشد.

مقررات سفت و سخت قبلی دیگر جواب نمی‌دهد

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان با اشاره به وجود مرزهای زمینی، آبی و هوایی در خوزستان گفت: همیشه یکی از اصول مقررات بین المللی بهداشت، کنترل مرزها از نظر ورود و خروج عوامل میکروبی است که در موج‌های قبلی این کار انجام می‌شد.

وی افزود: اکنون با توجه به گذشت بیش از سه سال از این بیماری، دیگر مقررات سفت و سخت قبلی جواب نمی‌دهد و کسی این مقررات را رعایت نمی‌کند. در کشور چین که بسیار مقررات را رعایت می‌کردند نیز دیگر زیاد مردم را تحت فشار و منگنه قرار نمی‌دهند.

ماسک فراموش شده است

علوی گفت: در شرایط کنونی به توصیه‌های دیگر عمل نمی‌شود و توصیه‌های سفت و سخت مقبولیتی ندارند بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و دریافت واکسن توصیه می‌شود.

وی با تاکید بر رعایت بهداشت فردی گفت: در حال حاضر استفاده از ماسک فراموش شده است در حالی که مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری، استفاده از ماسک به ویژه در مکان‌های شلوغ است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار