تامین کالا‌های مورد نیاز خوزستان/کاهش قیمت برخی محصولات

تاریخ انتشار: دوشنبه 19 دی 1401 | 10:54 ق.ظ
تامین کالا‌های مورد نیاز خوزستان/کاهش قیمت برخی محصولات معاون جهاد کشاورزی خوزستان: با تامین و ذخیره سازی کالاهای اسای مورد نیاز بازار استان در حال حاضر برخی محصولات زیر نرخ مصوب فروخته می شود.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در نشست با تحریریه خبر خوزستان با اشاره به تامین و ذخیره کالاهای اساسی مورد نیاز استان گفت : نظارت بر بازار محصولات کشاورزی با تلاش شبانه روزی بازرسان این سازمان برای کنترل قیمت ها و تنظیم بازار ادامه دارد.

 

نظارت مستقیم جهاد کشاورزی بر بازار استان و برخورد با متخلفان

علی رحم کریمی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل وفور کالاهای اساسی در بازار برخی محصولات زیر قیمت مصوب به فروش می رسند افزود : سازمان جهاد کشاورزی به طور مستقل علاوه بر تنظیم بازار ، برای ارائه ارجاع پرونده‌های تعزیراتی به سامانه سیمبا دسترسی دارد و با متخلفان برخورد قانونی می کند.

وفور مرغ در بازار خوزستان و فروش زیر نرخ مصوب

وی با اشاره به وفور مرغ در بازار استان گفت : این محصول به دلیل فراوانی زیر قیمت مصوب در بازار توزیع می‌شود و جمع آوری مازاد تولید و خرید از مرغداران برای اولین بار در کشور به تشکل‌های مرغداری واگذار شده است که اتحادیه‌ها مرغ مازاد را خریداری ، ذخیره سازی و هنگام نیاز به بازار عرضه می‌کنند.

کریمی افزود : برای تسهیل این امر با بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات به این اتحادیه‌ها هماهنگی لازم انجام شده است و سردخانه های شرکت پشتیبانی امور دام در اختیار این اتحادیه ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به تصویب دولت سیزدهم برای ایجاد مرغداری‌های جدید در خوزستان گفت : مجوز تولید ۲۰ میلیون قطعه مرغ در استان صادر شد که تاکنون حدود ۲ میلیون و چهارصد قطعه از این تعداد محقق شده است که در صورت تحقق کامل این طرح علاوه بر تامین بازار مصرف به مرحله صادرات خواهیم رسید.

کنترل قیمت گوشت قرمز با توزیع ۹۵۰ تن گوشت منجمد

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه گوشت قرمز نیز در سطح بازار و کشتارگاه‌های دام استان به اندازه کافی موجود است افزود :طی ماههای اخیر به دلیل فصل زایش و کاهش فروش دام از سوی واحدهای تولیدی قیمت این محصول افزایش بیشتری داشته است.

وی گفت : به منظور کنترل نوسانات قیمتی ۹۵۰ تن گوشت قرمز منجمد گوسفندی و گوساله از طریق مباشرین شهرستان‌ها در حال ورود به بازار استان است .

پیش بینی تولید ۱۹۰ هزار تن برنج سفید در خوزستان / ذخیره پنج هزار تن برنج دانه بلند

کریمی با اشاره به اینکه سرانه مصرف برنج در خوزستان برای هر فرد ۳۶ کیلوگرم است گفت : نیاز بازار خوزستان ۱۸۵ هزار تن برنج است و در برخی حوضه ها به دلیل ممنوعیت کشت ۸۳ هزار هکتار از اراضی خوزستان زیر کشت شلتوک رفت که پیش‌بینی می‌شود ۱۹۰ هزار تن برنج سفید در خوزستان تولید شود که بخشی از این میزان برای صادرات در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برنج دانه بلند وارداتی در بازار استان به وفور موجود است گفت : در این زمینه نیز شاهد افزایش قیمت بودیم که در حال حاضر پنج هزار تن برنج دانه بلند هندی و تایلندی در انبار‌های استان ذخیره شده است که در صورت تصویب این میزان محصول در بازار عرضه خواهد شد.

فروش شکر زیر نرخ مصوب

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین با اشاره به تثبیت قیمت شکر در بازار استان و موجودی کافی این محصول گفت : فروشندگان کمتر از نرخ مصوب شکر را به فروش می‌رسانند.

تامین روغن مورد نیاز بازار خوزستان و کاهش قیمت

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های قبل بازار استان از لحاظ فراوانی روغن دچار چالش بود گفت : بر اساس تعهدات و حمایت‌های کارخانه های داخل استان بازار روغن خوزستان کنترل شد و در حال حاضر شاهد اشباع روغن خوراکی در بازار هستیم و با توجه به تامین نهاده‌ها هیچگونه کمبودی وجود ندارد و برخی کارخانه های داخل استان روغن را با قیمت کمتر از نرخ مصوب به فروش می رسانند.

ضرورت فروش تخم مرغ به صورت وزنی برای کنترل قیمت 

کریمی همچنین با اشاره به اینکه تولید تخم مرغ در خوزستان کمتر از مصرف در بازار است گفت: ۲۰ درصد از نیاز خوزستان به تخم مرغ در داخل استان تهیه و ۸۰ درصد از استان‌های دیگر تامین می‌شود .

وی با اشاره به ضرورت افزایش تولید این محصول در استان و همکاری استان‌های دیگر برای تامین تخم مرغ در خوزستان گفت : از نظر فراوانی مشکل در بازار این محصول وجود ندارد، ولی شاهد افزایش قیمت این محصول بوده ایم که عمده فروش‌ها موظفند تخم مرغ را به صورت کیلویی با قیمت ۴۷ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش برسانند و در این زمینه با متخلفان برخورد قانونی می‌شود .

کریمی تاکید کرد : مردم هنگام مراجعه درخواست فروش به صورت وزنی داشته باشند و موراد تخلف را با شماره ۱۲۴ اطلاع رسانی کنند .

ذخیره سازی و تامین میوه شب عید در بازار خوزستان 

وی در خصوص تامین میوه شب عید در استان گفت : از اکنون پیش بینی‌ها برای تامین میوه شب عید انجام شده است  و امسال اتحادیه تعاون روستایی وظیفه تامین میوه شب عید در استان را به عهده گرفته است و با بانک کشاورزی هماهنگی لازم برای خرید و ذخیره سازی این محصولات انجام شد تا در تامین و توزیع کالا‌ها هیچگونه کمبودی نداشته باشیم.

کریمی همچنین افزود : گرانی تره بار گاهی ناشی از تغییر فصل تولید است و در ماه اخیر شاهد افزایش نرخ پیاز در بازار استان به دلیل صادرات بودیم که با تغییر تعرفه صادرات پیاز با نگاه تامین بازار داخل قیمت این محصول کاهش یافت .

صدور مجور راه اندازی یکصد واحد خبازی در اهواز 

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین افزود : از مرداد امسال دبیرخانه آرد و نان استان از اداره صمت تحویل گرفته شد و در کارگروه آرد و نان بررسی‌های این حوزه انجام می‌شود که طبق آخرین آمار ۳۰۶۰ واحد خبازی در استان وجود دارد و ۶۶۰ واحد از این تعداد در کلانشهر اهواز مستقر هستند.

وی با بیان اینکه بعد از هدفمندسازی آرد و نان با چالش صف های طولانی نانوایی ها مواجه شدیم که در جلسات کارگروه آرد و نان برای حل این مشکل تلاش‌های ویژه انجام شد و در اولین اقدام ۵۲ واحد خبازی در اهواز شامل افزایش ساعت پخت شدند که سهمیه برای ساعات مازاد در اختیار این واحد‌ها قرار گرفت .

کریمی افزود : همچنین مصوب شد در مرحله اول ۵۰ واحد خبازی جدید به نانوایی‌های اهواز با اولویت مناطق که دارای مشکلاضافه شود که با همکاری فرمانداری ، جهاد کشاورزی و اتحادیه خبازان بیش از ۳۰ واحد اجرایی شد و در حال دریافت سهمیه هستند و مراحل اجرایی برای راه اندازی ۲۰ واحد باقی مانده در حال انجام است .

وی گفت : همچنین قرار است ۵۰ واحد دیگر به این تعداد اضافه و در مجموع ۱۰۰ واحد به خبازی های اهواز اضافه شود.

کریمی گفت : تبدیل واحد‌های خبازی غیر مجاز به مجاز برای افزایش تعداد نانوایی های اهواز نیز از دیگر اقداماتی است که برای ساماندهی عرضه نان در مناطق هدف در حال اجرا است که با راه اندازی این واحدهای مصوب می‌توانیم از نظر کمی کمبود واحد‌های خبازی را جبران و متناسب با جمعیت اهواز نان مورد نیاز مردم را تامین کنیم و اگر نیاز به افزایش باشد پیگیری‌ها برای راه اندازی و تامین آرد واحد های جدید انجام می‌شود.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین افزود : هوشمند سازی واحد‌های خبازی از دیگر اقداماتی است که برای ساماندهی این واحد‌ها انجام شده است و همه نانوایی‌ها باید مجهز به دستگاه‌های پوز جدید شوند تا بدون حضور فیزیکی بازرسان فعالیت‌های نانوایی‌ها کنترل شود و در صورت اثبات تخلف پرونده تعزیراتی تشکیل و با نانوایی‌های متخلف برخورد شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار