سهمیه خمیرمایه نانوایان دست دلالان چه می کند؟| رقابت در تولید نان واقعی نیست

تاریخ انتشار: دوشنبه 26 دی 1401 | 08:40 ق.ظ
سهمیه خمیرمایه نانوایان دست دلالان چه می کند؟| رقابت در تولید نان واقعی نیست فعالان بخش نان های صنعتی و سنتی از کم شدن سهمیه خمیرمایه گلایه دارند و می گویند اگر سهمیه ندارند به ما بدهند پس چطور دست دلالان خمیرمایه به وفور موجود است و با نرخ دو برابری در بازار آزاد می فروشند!
 

صنف نانوایان کشور در حالی با مشکلات مختلف مواجه هستند که این روزها شلوغ بودن نانوایی های از یک سو به گرانی اقلام خوراکی و به تبع روی آوردن مردم به مصرف بیشتر نان نسبت داده می شود و از سوی دیگر برخی کارشناسان گران شدن نان های صنعتی را عامل دیگر موثر بر این وضعیت میداند. این در شرایطی است که بعد از حذف یارانه آرد صنف و صنعت قیمت تولیدات این بخش دو تا ۳ برابر گرانتر شد و همین امر بر کاهش فروش ها تاثیر گذاشته است.

علیرغم اینکه قیمت آرد ۹ برابر شده قیمت تولیدات حدود ۲ و نیم تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده و لذا تا زمانی که نرخ نان سنتی ارزانتر از نان های صنعتی است خانواده کمتر سراغ نان حجیم و نیمه حجیم می آید

علیرضا نقره عضو هیات مدیره تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم تهران در خصوص میزان کاهش فروش در این بخش می گوید: حداقل حدود ۴۰درصد به صورت میانگین از فروش ما کم شده یعنی مشتریان را از دست دادیم و این کاهش فروش از اردیبهشت ماه که نرخ آرد ما را آزاد کردند رخ داده است.

نقره در خصوص وضعیت فعلی تولید نان های حجیم و نیمه حجیم می گوید: در این بخش به واسطه اینکه قیمت تمام شده می دهند نرخ نان قابل مقایسه با نرخ ناهای سنتی نیست. به عبارت دیگر قیمت نان های حجیم و نیمه حجیم حدود ۹برابر شده است و اگرچه برای تهیه آرد مشکلی نداریم اما مساله این است که مشتری هم نداریم؛ یعنی بحث این است که در سبد خانوارها به علت گران شدن و افزایش قیمت کم شده است.

وی تاکید کرد: علیرغم اینکه قیمت آرد ۹ برابر شده قیمت تولیدات حدود ۲ و نیم تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده و لذا تا زمانی که نرخ نان سنتی ارزان از نان های صنعتی است خانواده کمتر سراغ نان حجیم و نیمه حجیم می آید.

محقق شدن اهداف حذف یارانه آرد در گروی آزادسازی کلیه آردها است

این فعال بخش نان های حجیم و نیمه حجیم همچنین در پاسخ به این سوال که بحث آزادسازی آرد را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: اولا که هیج مشورتی با ما تشکل ها و اتحادیه ها نکردند و خودشان تصمیم گرفتند بعد هم اگر از بالا نگاه کنیم آزاد سازی خوب است به واسط اینکه در بحث آرد رانت زیاد بود و اینگونه به نوعی می توانستند مدیریت کنند.

وی ادامه داد: با این وجود در صورتی بحث حذف یارانه آرد خوب پیش می رفت که برای کل نانهای کشور می شد آنموقع رقابت واقعی در تولید نان به وجود می آمد و مردم هم حق انتخاب داشتند اما الان با این تفاسیر وقتی نان های حجیم گران شده و نان سنتی با نرخ قبل مانده مردم بیشتر به سمت نان های سنتی سوق پیدا می کنند.

نقره با انتقاد از عملکرد دولت گفت: دولت می خواست یارانه سنگینی که برای تامین آرد می پرداخت را کاهش دهد با این وجود الان هم آن را می پردازند چون در این مسیر پخته عمل نکردند و با افراد با سیاست و تجربه کمک نگرفتند و کماکان یارانه آرد را می پردازند.

وی ادامه داد: با این وجود اگر الان بخواهند کلیه نان های را آزاد کنند از آن طرف درست است که پول را به مردم می دهند اما افزایش مالی و یارانه باعث می شود که در قسمت توزم زایی که به وجود می آید تاثیر گذار باشد.

علیرغم اینکه در بخش نان های صنعتی سهمیه آرد داریم چون فروش ما به طور متوسط ۴۰درصد کم شده بسیاری از واحدها سهمیه را کامل خرید نمی کنند

نقره در خصوص میزان یارانه آرد نیز گفت: اعداد و ارقام بسیار بالایی اعلام می شود به خصوص اینکه هر روز قیمت گندم هم افزایش پیدا می کند. به طوری که قیمت گندم سال قبل ۱۲هزار تومان تعیین شد و لذا میزان یارانه ای که دولت پرداخت می کند قطعا بسیار بالاتر از سالهای گذشته است.

بر اساس این گزارش، بحث تامین آرد برای نان های سنتی مشکل تر از نان های صنعتی است و به عبارتی تامین آرد برای نان های صنعتی براحتی صورت می گیرد چون نرخ ها آزاد است. این عضو هیات مدیره تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم تهران در این خصوص نیز می گوید: ما نیز مانند نان های سنتی در یک سامانه ای آرد را خریداری می کنیم که مربوط به سازمان غله کشور است. آنجا علیرغم اینکه سهمیه داریم اما چون فروش ها کم شده بسیاری از واحدها سهمیه را کامل خرید نمی کنند.

نقره افزود: در واقع علاوه بر اینکه دیگر بحث آرد فروشی مطرح نیست رقابت آزاد شدن باعث شده حتی اگر از این سامانه هم آرد خریداری نکنیم دلالان درب مغازه آرد را با نرخ ارزانتر به ما می دهند.

وی همچنین در خصوص کیفیت آردی که تهیه می کنند می گوید: از نظر کیفی مشکلی نداریم هم به واسطه اینکه بخشی از گندم از طریق واردات تامین می شود و هم به دلیل اینکه الان فصل سردی است و کیفیت نان بالاتر است. بنابراین می توان گفت در بخش نان فانتزی های کیفیت آرد روی هم رفته خوب است.

خمیرمایه به راحتی در اختیار نانوایان قرار نمی گیرد

احمد محمدی دیگر فعال صنف و مدیرعامل اتحادیه تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم تهران در خصوص کاهش ۴۰درصدی فروش در این حوزه  می گوید: باعث این امر گرانی آرد است. نه تنها آرد بلکه دیگر موارد هم گران شده به طوری که پیش از این شکر را حدود ۱۴ هزار تومان خریداری می کردیم و الان به بیش از ۲۲هزار تومان رسیده است.

محمدی افزود: از سوی دیگر علاوه بر اینکه هزینه هایی مانند هزینه روغن، شکر، برق، دارایی، حقوق و غیره بیش از ۵۰درصد افزایش داشته است، خمیرمایه اصلی ترین ماده مورد نیاز ما است اما به راحتی در اختیار ما قرار نمی گیرد.

وی در خصوص کمبود خمیرمایه و سهمیه ها نیز می گوید: الان خمیر مایه به ما سهمیه می دهند و برای حدود ۷۰۰عضو که داریم دو شرکت خمیرمایه ما را تامین می کند که کفاف نمی دهد.

در حالی نانوایان برای تامین سهمیه خمیرمایه در مضیقه هستند که این محصول به وفور دست دلالان است و در بازار آزاد با نرخی دو برابری عرضه می شود

محمدی افزود: مساله اینجا است که در بازار آزاد هم بسیار گران است یعنی در حالی که قیمت ۱۰کیلوگرم خمیرمایه سهمیه ای ۵۸۰هزار تومان است در بازار آزاد باید به قیمت یک میلیون تومان خریداری کنیم.

وی ادامه داد: سوال اینجا است که اگر خمیر مایه برای تامین سهمیه ما نیست چرا در بازار آزاد و دست دلالان هست. اگر هست به ما بدهند که ما هم به اعضا بدهیم.

محمدی در خصوص امکان صادرات نان های تولیدی این حوزه نیز اظهار داشت: دو شرکت داریم که نان تولیدی خود را به شهرستانها نیز می فرستند اما به کشورهای همسایه محصولی از این بخش صادر نمی شود. البته می توان هر محصولی را ارسال کرد با این وجود باید در وهله اول دستگاه ها همگی استاندارد شود و آرد استاندارد شود که قابل قبول همسایه شود. با این وجود الان برخی مواقع کیفیت آردها بالا و پایین می شود.

وی در خصوص آرد مصرفی در این حوزه نیز می گوید: الان غالبا آرد داخل استفاده می شود و مقداری هم آرد خارجی مصرف می شود. با این وجود الان کیفیت آرد گلستان، گنبد، اهواز و بیجار قابل قبول است و به طور خاص استان گلستان آرد بسیار باکیفیتی ارائه می دهد. بنابراین از نظر کیفیت آرد به هیچ وجه مشکل نداریم.

جهش قیمت خمیرمایه نسبت به سه ماه قبل

بر اساس این گزارش بحث مشکل تامین خمیرمایه تنها منحصر به نان های حجیم و نیمه حجیم نیست و فعالان بخش نان های سنتی نیز با این مساله درگیر هستند. به این معنا که با کاهش سهمیه های واحدهای صنفی با این استدلال که خمیرمایه به میزان کافی در اختیار ندارند شرایطی را فراهم کرده اند که واحدهای نانوایی به اجبار بخش از خمیرمایه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند. این تامین خمیر مایه از بازار آزاد نیز هزینه های دیگری علاوه بر هزینه هایی همچون هزینه برق و آب، هزینه کارگری، بیمه، مالیات و غیره بر این بخش وارد می کند و به تبع با توجه به اینکه نرخ نان سنتی را هنوز اعلام نکرده اند و به گفته نانوایان دخل و خرج با هم نمی خواهند باز هم فشار بیشتری بر این قشر وارد می شود.

محمد سلیمانی رئیس اتحادیه نان سنگک تهران در خصوص مشکلی که اعضای این اتحادیه در خصوص تامین خمیرمایه دارند می گوید: بحث ما در مورد خمیر مایه دو بخشی است یعنی از یکطرف قیمت ها نسبت به سه ماه قبل بسیار بیشتر شده است. به طوری که الان قیمت هر کیسه ۱۰ کیلویی خمیر مایه در بازار آزاد به ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: از سوی دیگر بر اساس محاسباتی که شرکت تعاونی انجام داده سهمیه واحدهای ما از ده کیسه در ماه به چهار کیسه رسانده است بنابراین باید از بازار آزاد خریداری کنیم. البته به گفته کارشناسات این افزایش قیمت خمیر مایه نیز به دلیل افزایش قیمت دلار بوده است.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار