کارگاه‌های پرخطر در اولویت بازرسان کار

تاریخ انتشار: سه شنبه 4 بهمن 1401 | 09:46 ق.ظ
کارگاه‌های پرخطر در اولویت بازرسان کار مدیرکل بازرسی کار وزارت کار، کارگاه‌های پرخطر را در اولویت بازرسی دانست و از دادگستری‌ها خواست درصورت معرفی کارگاه پرخطر توسط بازرسان کار همکاری و اقدامات لزام را به جهت پیشگیری از بروز خطر صورت دهند. یکی از اقدامات موثر معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا […]

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار، کارگاه‌های پرخطر را در اولویت بازرسی دانست و از دادگستری‌ها خواست درصورت معرفی کارگاه پرخطر توسط بازرسان کار همکاری و اقدامات لزام را به جهت پیشگیری از بروز خطر صورت دهند.

یکی از اقدامات موثر معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا کنون، گسترش نظارت بر کارگاه‌های مشمول قانون کار، افزایش حفاظت فنی و بهداشت کار و ارتقای ایمنی و سلامت شغلی بوده است.

در اساسنامه سازمان بین المللی کار (ILO) نیز از تمامی کشورهای عضو خواسته شده تا نسبت به برقراری نظام بازرسی کار اقدام کنند.بازرسی کار موثر و کارآمد، یکی از مولفه ها و نشانه‌های ضروری هر دولت مترقی و اقتصاد موفق به شمار می‌رود.

برابر گزارشها، حوادث ساختمانی و معدنی بیشترین آمار تلفات نیروی کار و بیشترین سهم آسیب شغلی را به خود اختصاص داده و بیشترین تعداد بازرسی‌های ویژه از کارگاه‌های پر خطر در صنایع ساختمان، نفت و گاز، پتروشیمی و معدن بوده است.

در همین راستا احمدرضا پرنده‌ ـ مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اولویت کارگاه‌های پرخطر در بازرسی‌های کار خبر داده و از دادگستری‌ها خواسته تا چنانچه بازرسان کار، کارگاه‌های پرخطر را معرفی کردند برای پیشگیری از بروز خطر همکاری و حمایت لازم را صورت دهند.

آنطور که وی گفته، وزارت کار تلاش می کند با نظارت و آموزش ایمنی در واحدهای اقتصادی در پیشگیری از وقوع حوادث کارگاهی با همکاری تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و نهادها، اقدامات مؤثری در جهت صیانت از نیروی کار صورت دهد.

به گفته مدیرکل بازرسی وزارت کار حوادث ساختمانی رتبه نخست تعداد فوتی‌های حادثه حین کار را دارد و با توجه به این مساله حوادث در آن باید کنترل شود.

وی تاکید دارد که اکثر کارفرمایان موارد ایمنی را رعایت می کنند و در تعداد کمی از کارگاه‌ها حوادث و اتفاقاتی رخ می دهد که باید به صفر برسد.

پیش از این ستاد ویژه بازرسی از واحدهای مشمول قانون کار تشکیل شده و وزارت کار اقدام به برگزاری طرح مانور ایمنی و بازرسی از کارگاه‌های پرخطر در سراسر کشور کرده بود.

پیشتر علی حسین رعیتی فرد – معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخورد با کارفرمایانی که سلامت کارگران را به خطر می اندازند، خواستار شده و گفته بود: چنانچه کارفرمایی در جهت حفظ جان و سلامت کارگران سهل انگاری کند باید با او برخورد جدی صورت گیرد زیرا حفاظت از جان نیروی کار مهمترین اولویت این حوزه است.

از نگاه کارشناسان با توجه به اهمیت موضوع ایمنی در محیط های کارگاهی، لزوم آموزش نیروهای کار و رعایت نکات ایمنی از سوی کارگران در کارگاههای پرخطر امری ضروری است.

مطابق ماده ۸۵ قانون کار به منظور صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت جلوگیری از بیماری‌های حرفه‌ای و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار تدوین می‌شود رای کلیه کارگاهها، کارگران، کارفرمایان و کارآموزان الزامی است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار